Avatar billede lolgoff2 Nybegynder
29. september 2001 - 17:00 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Brug af cookies

Jeg har lavet en side med login, hvor der sker en forespørgsel af brugernavn og password ned imod en MySQL DB.

Efter login skal brugerne kunne se og ændre deres egne oplysninger.

ved login har jeg placeret (vist nok) en cookie, men jeg er ganske ny i det her med cookies.

Meningen er, at ligegyldig, hvor brugeren klikker rundt og ser ting, ændrer oplysninger m.v., så skal jeg have fod på, at det er denne bestemte person (derfor cookies formoder jeg).

Hvordan placerer jeg dem, og hvordan i alverden anvender jeg dem løbende ?

Et kort eksempel ville jeg være glad for, hvis nogen kunne mig noget sådan....
Avatar billede bigo Nybegynder
29. september 2001 - 17:23 #1
Cookies placeres på brugerens maskine.

// Registrer loggedin bruger!
{
setcookie(\"user\",\"$user\", time()+ 36000);
setcookie(\"loggedin\",\"1\", time()+ 36000);

// Log bruger ud!
setcookie(\"user\",\"\", time()- 36000);
setcookie(\"loggedin\",\"\", time()- 36000);

Ovenstående er eksempler fra min login side. Der placerer jeg en \"kage\" [tm] ;-) og giver den værdien $user og en tid. (+ for at lade kagen leve i en uge (regn lige sekunder efter ;-)) eller - for at slette den)

Eksemplet kan ses på

http://www.dulmens.dk/source/source.php?side=login.php
Avatar billede dragen Nybegynder
29. september 2001 - 17:24 #2
Lad være med at bruge cookies, men brug sessions istedet - på denne måde kan du lade PHP-variablerne følge med brugeren rundt uden at tænke på det!
www.php.net under \"Documentation -> English\" er der en manual til bl.a. cookies og sessions (og meget andet)
Avatar billede bigo Nybegynder
29. september 2001 - 18:27 #3
Cookies skal kun bruges hvis man vil sige goddag til en bruger der kommer igen.

dragen>> Du har så ganske ret!

mit ovenstående eksempel gør osse brug af sessions. Se evt. www.dulmens.dk under webmaster/koder for flere eksempler.
Avatar billede kvanque Nybegynder
29. september 2001 - 18:57 #4
ja sessions er langt bedre.

øverst i dit dokument skriver du \"session_start();\"
derefter en \"session_register(\'variabel\');

for hver variabel din session skal huske, variablen skal IKKE have $ foran
Avatar billede kvanque Nybegynder
01. oktober 2001 - 07:53 #5
bare lige så du ved det, har sessions den fordel at de virker selvom klineten afviser cookies