Avatar billede hijklm Juniormester
28. september 2001 - 18:30 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til ADSL og 2 computere!!

BEMÆRK AT DER ER 3 SPØRGSMÅL!

Her er sagen som den er:
Jeg har to computere uden netkort, og jeg vil gerne have ADSL. Denne forbindelse vil jeg gerne dele imellem de to computere.
Hvordan gør jeg det?

- Jeg regner med at købe et USB-netkort til den ene, men skal den anden så også have et netkort? USB?

- Skal jeg købe en router, en switch eller de der \"crossover-kabler\", som jeg ikke ved hvad er?

Jeg ønsker selvfølgelig at spare penge, så hvis det f.eks. ikke er nødvendigt med en switch, så ønsker jeg ikke at investere i en.
Avatar billede dreadlock Nybegynder
28. september 2001 - 18:36 #1
Du skal have et netkort i begge maskiner.
Så skal du enten bruge hub eller router.
Du kan ikke nøjes med at bruge krydskabler.
Avatar billede webpunkt.dk Nybegynder
28. september 2001 - 18:38 #2

Du skal have et netkort i begge maskiner, ja, og så skal du bruge en hub/switch til at fordele internetforbindelsen til begge computere.

Hvis du vælger crossover-kablerne så kan du godt lave netværk, uden internet, og det vil du jo ikke have.
Avatar billede webpunkt.dk Nybegynder
28. september 2001 - 18:38 #3
Det var et svar :)
Avatar billede hijklm Juniormester
28. september 2001 - 18:39 #4
Så jeg kan altså godt dele forbindelsen KUN ved hjælp af en router? Kan du anbefale en god (og rimelig billig) router som kan bruges til at dele forbindelsen?

Avatar billede webpunkt.dk Nybegynder
28. september 2001 - 18:40 #5
Jeg håber da at du har en router som du har fået fra eks. cybercity  (gratis)
Helt præcis (Hvad du skal bruge):
Router
Hub
ADSL
og så selvfølgelig ledninger til hub\'en, men de følger vidst med
Avatar billede webpunkt.dk Nybegynder
28. september 2001 - 18:41 #6
Jeg bruger selv routeren \"Cisco 677\" som er fra CyberCity, som jeg har lånt gratis...det er jo ikke det værd at købe en router, når du kan få en gratis.

Og du skal bruge en Hub/switch også hvis du vil dele forbindelsen
Avatar billede dreadlock Nybegynder
28. september 2001 - 19:25 #7
Hvad er der galt med mit svar
Avatar billede dreadlock Nybegynder
28. september 2001 - 19:26 #8
En af jer må have en virus jeg er lige blevet bombarderet af af en, efter jeg fik jeres mail
Avatar billede dreadlock Nybegynder
28. september 2001 - 19:28 #9
Hvad skal han forresten med en router,
jeg deler selv forbindelse mellem 2 maskiner via en hub Office connect fra 3com
Avatar billede jerk Nybegynder
28. september 2001 - 19:49 #10
Dav. Når du nu vil have adsl og vil dele forbindelsen mellem flere computere, er det vigtigt (som de andre har sagt) at du vælger en adsl-løsning med en router - og (vil jeg så gerne tilføje) IKKE en adsl-løsning med et usb-modem. Usb-modem løsningen er som regel op mod 100 kr billigere om måneden, men er altså kun aktuel, hvis du kun har en computer, der skal på nettet.

Hos fx Cybercity og Tiscali kan du vælge at få adsl-abonnement, hvor du låner en Cisco 677 router.

Bag routeren, som bliver din \"port\" til internettet, kan du så lave et lokalnet vha. en hub (evt. en switch hvis det skal være (for) fint). Dine computere, der alle skal have ethernetkort, forbindes så til hub\'en med netkabler. Så kører det stort set.

                                ****PC
  * * * * *                    *
*Internettet***** ROU- ****** HUB ****** PC
  * * * * *      TER

Avatar billede jerk Nybegynder
28. september 2001 - 19:50 #11
Hov, lortetegning. PC\'en foroven skulle stikke ud af HUB\'en, hvis nogen er i tvivl.
Avatar billede webpunkt.dk Nybegynder
28. september 2001 - 22:46 #12
hijklm->Takker for point