Avatar billede nire Nybegynder
28. september 2001 - 08:21 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Gode råd om CMS, deltag i debatten

På adressen http://www.estrategi.dk/artikkel.asp?articlesID=288 har jeg listet nogle gode råd til dem som skal beslutte sig for leverandør af CMS. Har du en anden mening, eller kan du bidrage til debatten, er du velkommen til at deltage.
Bedste indslag præmieres med 200 point.

CMS
Avatar billede gnu Nybegynder
28. september 2001 - 08:47 #1
Hej Niels!
Du har sikkert ret i de mange af råd og forslag, men jeg synes at der simpelthen er for mange. De vigtige aspekter drukner i mængden, hvilket nok er en typisk problemstilling i forbindelse med specielt IT-problemstillinger.
Istedet mener jeg, at du bør - som dit site også lægger op til - fokusere på det strategiske!

Et eksempel på min pointe er, at du argumenterer for brugen af CMS til Internetsider på grund af sikkerhedsaspektet?!?!? Jeg er blot endnu mere forvirret efter at du opstiller det som et parameter - fordi du ikke uddyber det og fx opstiller nogle specifikke kvalitetskrav eller betingelser.

Et andet eksempel er under \"Råd før du beslutter dig\": Det er vel irelevant, at der er flyttekasser og ikke udpakkede maskiner mm. hos udbyderen. Det kunne jo være at virksomheden netop var i gang med at flytte - eller endnu bedre at udvide medarbejderstaben.

Samtidig mener jeg ikke, at er det et råd, der \"hører hjemme\" under www.Estrategi.dk - men som jeg argumenterer for ovenfor: Fokuser på de strategiske overvejelser. Du nævner dem med én linje således: \"Læg en strategi for projektet før, under og efter implementeringen\". Det er lette ord at skrive, men svære handlinger at føre ud i livet.
Derfor mener jeg, at du bør gå langt mere i dybden med dette emne - og udfra et ledelsesmæssigt/strategisk synspunkt omskrive de overvejelser, der er forud for valg og implementering af et CMS. Du skal huske at  skrive dine synspunkter til en bestemt modtager/målgruppe - det udvander pointerne, at de blot bliver skrevet ud i den blå luft - på trods af at de alle er vigtige på hvert sit plan.

Jeg håber ikke at det er for hårde ord her fra morgenstunden - men at de i stedet bliver set på som konstruktive. Der mangler netop en saglig & fokuseret debat om kvaliteten af CMS, og her er dit forum/site et oplagt sted at tage debatten op!

Avatar billede nire Nybegynder
28. september 2001 - 08:59 #2
Først tak for indslaget som bliver læst af mange.

Vi er helt enige i at dette ikke har noget med den overordende strategi at gøre. Det var også planen.

Alt for meget havner i teorier og akademisk retorik. Der er også brug for håndværkerens mening når huset skal bygges!!

Dette oplæg og mine råd er placeret under emnet Iværksætter og bør ikke havne så højt på hylden allerede.

Jeg vil dog gerne have indslag omkring strategi her. Så hvis nogen har lyst kan de jo bare bidrage til dette her.

Jeg vil prøve at få projektlederen på www.tietgen.dk, til at skrive om deres organisatoriske overvejelser og oplevelser, da de skulle generationsskifte deres site.

Niels

Avatar billede theartist Nybegynder
28. september 2001 - 11:48 #3
Jeg syntes det er meget forkert at skrive følgende \"Faldgruber når man skal vælge CMS: Prisen hvor billige løsninger lokker \"

Én ting har jeg da lært ved de erfaringer jeg har haft med noget så trendy som CM systemer og jeg har gjort mig en del efterhånden. Det er at prisen i mange tilfælde betyder zip. jeg har set CM systemer på 3 millioner kroner ekskl. design og funktionalitet med eksisterende site, som var identisk og endda dårligere end det CM system som mit eget firma udbyder og det kan jeg garantere for ikke koster 3 mill. kroner. Vores udviklere på CM systemet har lavet systemer til tidligere kunder (Store webbureauer), som idag koster rigtig mange penge. Hvorefter de selvsamme udviklere har udviklet et tilsvarende system med de ekstra moduler og kerneoptimering, samt det måske væsentlige, gør det til et standard-ramme system, som så igen gør leverandør uafhængigt. Det gør det til et endnu bedre produkt, et produkt som vi vel og mærke kan sælge til en brøkdel af deres pris.

Det ironiske er at jeg sidder sammen med nogen af landets absolut bedste udviklere på hver deres område, folk som også sidder i fuld eller halvtidsjob i større bureauer og vi sælger et produkt som er bedre end deres arbejdsgivere. Nu har vi så bare ikke en VC der kaster penge efter vores firma og vi ønsker det heller ikke, men på trods af dette klarer vi os faktisk rigtig godt - vores kunder har forstand på hvad de får, og så overlader vi gerne dem der vil tages ved næsen til de store bureauer og det siger da lidt om hvor weird den her branche den er.

My 5 cents!
Avatar billede nire Nybegynder
28. september 2001 - 11:53 #4
Spændende indlæg!!!!

Niels Rendbæk
Avatar billede gnu Nybegynder
28. september 2001 - 12:11 #5
Jeg mener - til trods for Niels\' påstand om modsatte - at der virkeligt er brug for nogle generelle overvejelser om CMS, CM eller Web Content Management - kært barn har mange navne...

Hvad ligger der i grunden bag \"Content\", eller for at gøre forvirringen total - hvad er indholdet i \"Content\"?!?

- der er mange, der mener at det er det reelle indhold på sitet, dvs. de publicerede tekster, billeder m.v. Men er det nu også sådan?!? Det tror jeg ikke! Svaret er langt væk i den skrevne presse - her inkl.

Tilsvarende de mange andre Managementbegreber, fx CRM, HRM, SCM osv. mangler der en generel forståelse af - et paradigme om man vil - hvad de enkelte begreber knytter sig af!!!

Teori og praksis følges ad, men det afgørende er vel at vi har en fælles forståelse af hvad CMS er!!!

Avatar billede theartist Nybegynder
28. september 2001 - 12:53 #6
For at finde forståelsen af begrebet content management system, mener jeg ikke vi skal gå længere end at dele det op. Det er mangement af content på siderne og content vil blive betegnet som alt indhold på siderne. Vi spørger egentlig ikke hos os hvad vi definerer som content, for det er jo alt visuelt såvel som det bagvedliggende inkl. grafik og tekst - kort fortalt ALT!. Med et ordentligt system som f.eks. er bygget op i XML/XSL vil et CMS jo være uafhængigt af sidernes design og programmering. Du bygger (eller kan i hvert fald levere det) moduler som ganske simpelt kan styre dine sider 100%, det er det der er så vidunderligt ved CM systemet - total kontrol! Hvis kunden ønsker det, kan der i realiteten være mulighed for at udskifte hele hjemmesiden i systemet såvel justeringer i modulerne, hvis man har ekspertisen til dette, som de enkelte grafikelementer. Systemet er som regel baseret på en kerne som selvfølgelig er fast, denne køber du af firmaet der leverer systemet og den er låst, men alt herudover skal du sørge for at kunne få adgang til i form af kodeudskrifter og kodemanualer. Har du den nødvendige ekspertise, skal du jo kunne være mere eller mindre selv i stand til at udvide dit system, som man kunne det i gamle dage med plain HTML. Jeg vil mene et content management system kun er det du gør det til. Bestemmer du dig for at du kun skal kunne udskifte en nyhedsside, så kan det sagtens være et content mangement system, det styrer jo en mere eller mindre del af dit indhold (content).

Derfor er det lidt som beskrivelsen \"Webdesigner\". Alle der har lavet en Internetside kan kalde sig det, men kunsten er at sortere de reelle fra de useriøse og det samme gælder i allerhøjeste grad også ved CM systemer, så thumbs up Niels, godt du er med til at informere om disse systemer.
Avatar billede gnu Nybegynder
28. september 2001 - 13:13 #7
TheArtist: Det lyder som om du er en rigtig \"sælger\" af CM systemer. Så skal du selvfølgelig fokusere på de positive elementer i løsningerne... - fair nok!

Jeg mener stadig at Content skal beskrives lidt mere nuanceret - kvaliteten af det content, der bliver outputtet afhænger jo af hvilke præmisser, løsningen er bygget op om samt hvorledes løsningen er implementeret i virksomheden. Det er derfor ikke nok at sige at ALT er Content...

Content er fx de forskellige metadata, man er i stand til at gemme om besøgendes IP-adresser, bevægemønstre m.v. - fordi disse data i sidste ende er med til at skabe bedre content for brugeren - hvis virksomheden har adgang til disse data og vel at mærke forstår at anvende dem korrekt.

Content er også brugerrettigheder og nøgler, content er info fra backoffice og info fra de forskellige redaktører - men disse relationer skal nærmere defineres, hvis vi skal nå tættere på målet!

Jeg er selv praktiker - selvom det ikke ser sådan ud - måske en smule tilbagelænet i øjeblikket.
Dog er jeg af den mening i øjeblikket, at det er sælgers marked - alt for mange \"smarte\" løsninger og features, ikke særlig fleksible og mindst af alt nødvendige...

På et eller andet tidspunkt er vi forhåbentlig nede på 2-3 standardprodukter - som det i øvrigt er tilfældet med tekstbehandlingssystemer i dag (hvordan så det ikke ud i starten af 90\'erne)!

Avatar billede theartist Nybegynder
28. september 2001 - 13:22 #8
En rigtig sælger tror jeg bestemt ikke man kan kalde mig. Det er normalt ikke mig der primært varetager den slags hos os, for jeg ved ganske simpelt ikke nok om systemet og dets muligheder til det. Jeg har dog som sagt blevet præsenteret for en hel del systemer efterhånden, så jeg er i stand til at sortere det dårlige fra det gode.

Jeg ville nødig skulle sælge vores system, for takker for de kollegaer jeg har lige så snart vores kunder begynder at spørge om både det ene og det andet og filosofien er at udvikleren skal sælge sit system, han kender det bedst ikke en dygtig sælger - så er vi igen tilbage til den med at vi lader dem der vil narres blive narret, så handler vi med dem som godt kan sætte sig ind i det vi laver og dem bliver der heldigvis flere og flere af...
Avatar billede gnu Nybegynder
28. september 2001 - 13:44 #9
Niels: Du har snart til en hel stil...;)
Avatar billede nire Nybegynder
28. september 2001 - 14:10 #10
Tak for jeres indlæg, vi er mange som sidder og læser på sidelinjen. 1000 læsere i dag!!

Jeg er igang med en ny stor analyse af CMS i danmark: http://www.estrategi.dk/artikkel.asp?articlesID=276

Den gamle ligger på: http://www.estrategi.dk/artikkel.asp?articlesID=204

Den nye test vil være et prospekt modsat den sidste test/BM, med vide rammer for de udvalgte deltagende firmaer.

Der vil blive sorteret fra, inden de bedste udbydere kommer med.

Det er vigtigt at det er de rigtige leverandører som kommer med. Sidste gang sneg der sig en \"gøgeunge\" ind i testen, som dog siden er slettet fra testen. Men vi nåede dog at villede en del!!!

Dette er en af årsagerne til den nye analyse/test/BM....
Avatar billede gnu Nybegynder
28. september 2001 - 15:02 #11
Jeg har lige et mindre indlæg:

CM handler vel i bund og grund om at sikre, at den information der stilles til rådighed er gyldig, troværdig og relevant. Den bliver først relevant, når systemet er struktureret korrekt og samtidig tilbyder nogle (søge-)værktøjer, så brugeren kan finde de informationer, vedkommende ønsker - afhængig af den pågældende arbejdssituation. Derfor minder det i høj grad om Knowledge Management, Document Management, principperne bag Intranettet osv.
Jeg mener at der er et ensidigt fokus på at sikre processen - og ikke kvaliteten af indholdet. CM ændrer ikke i sig selv på værdien af selve indholdet i virksomhedens informationer. CM er stadig et værktøj til at udføre nogle handlinger i og disse handlinger skal stadig udføres af nogle kompetente mennesker.
Spørgsmålet er derfor ikke, hvad CM-løsningen kan gøre for dig, men hvad du kan gøre for CM-løsningen!

Bag dette plagiat af en slidt kliche gemmer der sig et reelt problem: Hvorledes skal vi sikre kvaliteten af det publicerede content til brugerne, hvis vi decentraliserer opgaven med at producere indhold. Tidligere var der en indbygget kvalitetssikring, idet opdateringerne skete centralt. Jeg mener selvfølgelig ikke, at vi skal vende tilbage til konceptet med webmasteren i kælderen og siders linjer af kode. Jeg mener (igen!) at vi nødvendigvis først skal undersøge forudsætningerne for og begreberne bag CM.

Jeg sidder i øjeblikket og skriver speciale om emnet CM ud fra en betragtning om at indholdet skal indgå i en kontekst - derfor Context Management! CM drejer sig for en stor del om logistik af information - såvel bagud som fremad: Gennem information skabes metainformation og det er gennem evnen til at reagere på disse metainformationer, man bliver i stand til at skabe endnu mere målrettet og relevant information = Context Management!
I forlængelse heraf; hvorledes er vi er i stand til at begrænse adgangen til information - det lyder måske lidt paradoksalt, men eftersom de enkelte websites er ved at drukne i informationer, er det vigtigt at brugeren kan filtrere og selektere, så de informationer brugeren præsenteres for, indgår i den rigtige kontekst?

Content Management systemer er vigtige redskaber til at præsentere de aktuelle og relevante informationer for brugeren - og det er vejen mod at kunne opdatere websitet, når det er nødvendigt. Pointen er bare, at CMS er værktøjer - det er ikke løsningen på problemet, der er af en helt anden karakter. Jeg har endnu ikke set nogen diskussion af organisatorisk karakter. Derfor vil langt de fleste Content Management løsninger stadig mislykkes medmindre virksomheden grundigt reviderer sin organisering, arbejdstilrettelæggelse og incitamentstruktur med henblik på at fjerne de barrierer, der ligger i organiseringen.

Det er svært at lave en analyse, der omfatter dette  - for mig - vigtige emne. Men ikke desto mindre er det her den afgørende opgave ligger for ALLE fremtidens CMS.

Avatar billede nire Nybegynder
05. oktober 2001 - 13:02 #12
Her er lidt mere info til de CMS interesserede!!!http://www.estrategi.dk/artikkel.asp?articlesID=290
Avatar billede nire Nybegynder
05. oktober 2001 - 13:04 #13
Avatar billede gnu Nybegynder
08. oktober 2001 - 10:34 #14
Hej Niels

Jeg mangler efterhånden lidt, at du selv involverer dig i debatten - du må vel også have nogle meninger?!

Lidt mere konkret mangler jeg feedback på de enkelte emner ovenfor...det er vel derfor du opretter et indlæg på Eksperten - og ikke for at bruge svarene i din artikel...!?!
Avatar billede nire Nybegynder
29. oktober 2001 - 08:46 #15
Som man kan læse på Estrategi.dk trækker jeg mig d.d.

Tak for de fine indlæg.

Niels
Avatar billede theartist Nybegynder
29. oktober 2001 - 10:02 #16
Hej Niels

Det var trist at høre, jeg håber, som du selv skriver, at sitet bliver overtaget og du kommer til at skrive lidt stadig. Det har været spændende at læse lidt om dine tests og flere af dine andre artikler har vi også nydt godt af. Så du må til tasterne igen på et senere tidspunkt :-)
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2002 - 11:39 #17
Jeg har opretten en diskussiongruppe for cms intersserede personer og organnisationer både for udbydere og efterspørger - til afklaring af valg af cms system kig forbi på http://www.groupcare.dk/da/group.asp?d=0&groupid=245549
Avatar billede mvk Nybegynder
22. oktober 2002 - 11:18 #18
hej
jeg sidder og laver speciale og laver i den forbindelse en digital produktion hvor en central del er det CMS system vi udvikler - kan i anbefale nogle artikler eller sites hvor jeg kan få noget teoretisk inspiration.... ?

tak :)