Avatar billede beta Nybegynder
26. september 2001 - 23:31 Der er 18 kommentarer og
3 løsninger

ABIT BP6 vil ikke detected HD i bios

I forbindelse med at vi ville prøve at overclocke en Celeron 433 til 541Mhz (uden held) i et ABIT BP6 bundkort, hvor vi prøvede forskellige indstiller, kan PC\'en nu ikke detecte harddisken i bios, det kunne den godt før. Da jeg samlede PC\'en i sin tid, havde jeg den til at køre 541Mhz uden det mindste problem.

De første mange gange idag stod der blot \"Verifying DMI Pool Data\" og så skete der ikke mere med opstarten. Jeg troede at harddisken var blevet defekt, men da jeg satte den over i en anden PC, virkede den godt nok (?!).

Det som er ret underligt er at harddisken nu vil starte op som førhen da jeg igen satte den i BP6 PC\'en - selvom den ikke er fundet i BIOS.

Kan det være noget af bios\'en som er blevet ødelagt ved OC forsøget, og skulle man forsøge at ligge en ny bios ind ?

Er der en som kender til dette \"fænomen\" ? Det skal lige siges at HPT366 Host Adapteren aut. finder disken, men hvorfor kan man ikke detecte den i bios ?
Avatar billede makse Nybegynder
26. september 2001 - 23:35 #1
Avatar billede .sieker Nybegynder
26. september 2001 - 23:36 #2
Det kan godt være bios - der har \"taget skade\" der skal nogle gange ikke meget til - har selv oplevet noget lignende - jeg opdatterede \"flashede\" min bios og det virkede igen :)
.sieker
Avatar billede drone Nybegynder
26. september 2001 - 23:39 #3
Det ultimative link, som du bør kende www.bp6.com
Avatar billede drone Nybegynder
26. september 2001 - 23:40 #4
Øh ! når du skriver at hpt366 adapteren finder den, er det så under opstart eller i styresystemet ?
Avatar billede drone Nybegynder
26. september 2001 - 23:41 #5
hpt366 har sin egen bios. Så i motherboard biosen, kan du ikke finde den, hvis den er tilsluttet hpt366.
Avatar billede beta Nybegynder
26. september 2001 - 23:55 #6
makse> Kan man godt oprette en ny master boot record, uden at indholdet på disken bliver slettet ?
Avatar billede beta Nybegynder
26. september 2001 - 23:57 #7
drone> jeg er noget itvivl om hvilken bios jeg skal hente til BP6 boardet, der er flere at vælge imellem !
Avatar billede makse Nybegynder
26. september 2001 - 23:59 #8
Ja, det sker der ikke noget ved. Med mindre du har brugt en diskmanager.
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
27. september 2001 - 00:03 #9
Har du prøvet \"load default settings\" i BIOS?
Avatar billede beta Nybegynder
27. september 2001 - 00:05 #10
kamikaze2> ja, det har jeg, det gav ikke meget, kunne stadig ikke detecte.
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
27. september 2001 - 00:08 #11
Hmmmmmmmmm
Hvad med at prøve at gøre det \"manuelt\"? Der sidder en jumper på bundkortet........
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
27. september 2001 - 00:21 #12
Glem det, det Drone skriver er rigtigt.... :)
\"hpt366 har sin egen bios. Så i motherboard biosen, kan du ikke finde den, hvis den er tilsluttet hpt366. \"
Avatar billede beta Nybegynder
27. september 2001 - 00:25 #13
kamikaze2> det lyder altså bare underligt, for før kunne jeg godt detecte harddisken, selv om den også aut. blev fundet med htp366.
Avatar billede beta Nybegynder
27. september 2001 - 00:30 #14
drone> Jeg har fundet et par bios\'s som jeg vil prøve, men jeg kan ikke finde et FLASH program, hvor gemmer det sig ?

Avatar billede beta Nybegynder
27. september 2001 - 00:34 #15
Mht. til overclocking af Cel433., hvad kan man håbe at få den op på, uden at den bliver ustabil ? (Win98-1)
Avatar billede drone Nybegynder
27. september 2001 - 01:51 #16
Flash program kan du hente fra abits hjemmeside
http://fae.abit.com.tw/download/utilities/awdflash.exe
Avatar billede drone Nybegynder
27. september 2001 - 11:31 #17
du kan kun detecte harddisken et sted.
I biosen, hvis den er tilsluttet et af udma33 stikkene.
Eller i hpt366 biosen, hvis den er tilsluttet et af udma66 stikkene.

Hvis du har oplevet noget andet, vil jeg mene at din hukommelse svigter dig.
Det kan ikke lade sig gøre.
Avatar billede beta Nybegynder
27. september 2001 - 14:03 #18
drone> du har ret, det var mig som huskede forkert. Da jeg samlede PC\'en, detectede jeg HD\'på udma33 contr., men flyttede den til udma66 da driveren var inst.
Avatar billede drone Nybegynder
27. september 2001 - 14:40 #19
Se det lyder mere sandsynligt.
Avatar billede teknik Juniormester
27. september 2001 - 16:53 #20
Det lyder i mine ører til at du oplever følgende:
1.Du har Hdd tilsuttet til IDE 66 controlleren(hpt366), som godt nok \"ser\" disken, men ikke kan boote på den.

2. Din BIOS \"ser\" ikke disken, da disken ikke er tilsluttet til IDE33 controlleren, som er den der rapporteres om i PC\'ens BIOS.

Formodet årsag - odds 60%+
Din windows har \"tabt\" den nødvendige software vedr. IDE66 controllerne.

Løsning:
Tilslut Harddisken til IDE33 controlleren
Boot, og Windows starter(forhåbentlig) ;-))
...kikser det...så må du ud og finde en anden løsning :-(
Reinstaller den nødvendige driver til hpt366 controlleren
Genstart en enkelt gang.
Luk ned  - flyt HDD stik tilbage på IDE66 controlleren, og så skulle du være klar til at køre som tidligere.

mvh :-)
Teknik

Avatar billede teknik Juniormester
27. september 2001 - 16:56 #21
...håber ikke den er alt for \"tilsuttet\"...;-))