Avatar billede gaudi Nybegynder
26. september 2001 - 19:43 Der er 1 løsning

Ram på gammel maskine?

Nogle der kortfattet kan forklare mig hvilken ramtype man brugte på gamle 486 maskiner. Hvad hed typen, kan man stadig få dem, jeg har brug for at få lidt blandet af vide om ram i ældre maskiner. F.eks. hvordan havde gamle motherboards det med ram-sokler, hvor mange mb. kunne de styre. var der noget med at de skulle være samme størrelse.?

Avatar billede movingrok Nybegynder
26. september 2001 - 20:00 #1
>>Nogle der kortfattet kan forklare mig hvilken ramtype man brugte på gamle 486 maskiner.
Hvad hed typen
FPM (Fast Page Mode )
ECC (Error Correcting Code )
EDO (Extended Data Output)

FPM er den traditionelle RAM til pc\'er før EDO\'en blev introduceret. Den monteres i SIMM-moduler 2, 4, 8, 16 eller 32 MB. Den findes typisk i 60 ns eller 70 ns. 60 ns er den hurtigste, så den skal man holde sig til. Man må ikke blande forskellige hastigheder på samme Pentium-bundkort.

EDO er en forbedring af FPM RAM. Data læses hurtigere; man regner med en ydelsesforbedringen på mellem 2% og 5% ved at skifte fra FPM til EDO. EDO-RAM sælges normalt i 60 ns-udgaver, men hvis man betaler ekstra, kan man få 50 ns.

ECC RAM er en speciel fejlkorrigerende RAM-type som især benyttes i servere.

>>kan man stadig få dem
ja

>>jeg har brug for at få lidt blandet af vide om ram i ældre maskiner. F.eks. hvordan havde gamle motherboards det med ram-sokler, hvor mange mb. kunne de styre. var der noget med at de skulle være samme størrelse.?
Det afhænger af motherboardet(mb).
Men de fleste mb kan/kunne have forskellige ram størrelser. fx. 1x16 og 3x8-
Nogle mb kunne kun have singlesided ram andre ikke.
Størrelse af håndterbar RAM er/var begrænset af RAM-modulernes størrelse. 64MB mener jeg er den største der få i dram

prøv: http://www.mkdata.dk/pctutor/index.htm

og: http://www.ocnyt.dk/test/ram/ram.php3

MEN de kan være dyre og svære at finde.