Avatar billede jeverne Nybegynder
26. september 2001 - 13:18 Der er 23 kommentarer

danmark

hvad er en fjord.

Avatar billede bbs Nybegynder
26. september 2001 - 13:19 #1
En slags sø, et hav..
Avatar billede bbs Nybegynder
26. september 2001 - 13:20 #2
svar.
Avatar billede nil.dk Nybegynder
26. september 2001 - 13:20 #3
en fjord er en stykke vand der går fra havet og ind i landet..
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
26. september 2001 - 13:27 #4
et stykke vand omgivet af jord på tre sider
Avatar billede nil.dk Nybegynder
26. september 2001 - 13:29 #5
tony >> god beskrivelse :o) kunne også være en bugt eller en vig?

Hold op hvor har vi mange ord for vand-ting på dansk.
Avatar billede brandy Nybegynder
26. september 2001 - 13:32 #6
En omvendt halvø...;-)
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
26. september 2001 - 13:37 #7
>>nil - Ja, man kan næsten sige det er vanvittigt :)

Hedder det også en fjord hvis vandet er frosset og dermed er \'landfast\' ?

:)
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
26. september 2001 - 13:38 #8
... men på den anden side, det kommer nok an på, hvad man er vandt til ... :)
Avatar billede nil.dk Nybegynder
26. september 2001 - 13:41 #9
bliver dine jokes ikke lidt \"vandede\" nu? *griner*

En frosset fjord er en frosset fjord !
Avatar billede jakoba Nybegynder
26. september 2001 - 14:33 #10
en fjord har mindst forbindelse med \'det store vand\' (Roskilde fjord er fx en definitiv fjord og hverken en bugt eller en vig.

vigen er sådan midtimellem (og ikke vældig stor).

og bugt betyder ikke andet and at kysten \'buler indad\' der (biskajen nord for spanien er en bugt), det er generelt den åbneste af de 3.

\'det store vand\' behøver ikke nødvendigvis være havet. det skal blot være meget større en det vandområde der er tale om. Der er vige og bugter i arresø).

mvh JakobA
Avatar billede 12tri Nybegynder
26. september 2001 - 14:37 #11
Jeg kan ikke lide når folf opretter sådanne spm i forkert kategori, men det kan jo være en fejl
Avatar billede NanoQ Nybegynder
26. september 2001 - 14:41 #12
Fjorde gør da ikke Danmark specielt brugervenligt - skal man feks. gå hele vejen rundt uden at få våde tæer, er fjorde en pestilens ;)

Såehm... man kan vel sige Danmark ikke er brugervenligt designet?
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
26. september 2001 - 15:05 #13
>> nanoq
Det kommer da helt an på, om man sejler hele vejen rundt ...

>> JakobA
Deraf kan vi udlede, at \'Limfjorden\' definitivt ikke er en definitiv fjord :)
Avatar billede jakoba Nybegynder
26. september 2001 - 15:08 #14
nanoq >> Hvad er du for en pivert? Fordelen ved en fjord er jo netop at man kan svømme over (eller hoppe fra isflage til isflage:).

((ovenstående kan dog ikke anbefales hvor der er tidevand))

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
26. september 2001 - 15:19 #15
tony >> fjord, vig, bugt, og mange andre ord er fra dengang mennesker var knapt så mobile som nu. Fiskerne i Tyborøn vidste næppe at der også var \'hul i den anden ende\' og ligesådan med folk fra Aalborg.
Vensyssel er heller ikke en Ø :-))

Var der forresten overhovede hul ved tyborøn i gamle dage? Det hedder Tyborøn kanal (somom den er gravet). Mon ikke det hul har åbnet og lukket sig mange gange efter vind og strøm.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
26. september 2001 - 16:39 #16
JakobA >> Du godeste !!!
Så har dem, der har boet i midten, troet at det kun var en lille sø og aldrig ulejliget sig med at sejle :(
Avatar billede bbs Nybegynder
26. september 2001 - 16:40 #17
lol
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
26. september 2001 - 16:47 #18
JakobA >>
Jo, jeg er sikker på, at de har gravet en kanal, så vandet har kunne komme ud ... :)
Avatar billede japtus Nybegynder
28. september 2001 - 16:28 #19
En fjord er et styrre \"hak\" i fastlandet.
En fjord er sædvanligvis et sted man i gamle dage lagde de små bebyggelser. Vikingerne hvavde altid deres \"baser\" i fjorde eller bygder.

En Fjord er en geografisk betegnelse for et stykke land der opstøder til vandet.

Desuden er dette vist ikke det rigtige sted.....
Avatar billede masken Nybegynder
30. september 2001 - 11:12 #20
En fjord er en sjælden Sydafrikansk and.
Avatar billede bjarte Nybegynder
02. oktober 2001 - 01:07 #21
fjord... hehe: vel, i norge har man mangen av dem.. ;)
Det er laget forflytninger av jordplatene eller noe over mange mill. år og dermed ar det blitt \"sprekker\" i landsdelene.. (f.eks mange i norge) som ofte har fjell på sidene..
Søk etter sognefjorden: verdens største fjord(lengste) Den ligger ikke langt i fra der jeg bor.. Jeg bor i masfjorden(kommunenavn) som ligger i enden av fensfjorden(en fjord).

Mindre fjorder kan også bli kaldt våg eller lignendes..
Avatar billede lasp Nybegynder
28. oktober 2001 - 17:48 #22
All information om Fjordar finns i Liftarens Guide till Galaxen.
Det är slarte Ballfast som har konstruerat fjordarna. I alla fall dom i Norge.
Han hann ju inte med Sahara fjordarna.
Dom finns ju inte!!!
Avatar billede mikem Nybegynder
14. december 2001 - 16:39 #23
Fjord??? Hvad i alverden er en jeverne??????