Avatar billede jeppeolesen Nybegynder
25. maj 1999 - 20:25 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Ikke pc-100 ram på bundkort med VX-chipset???

Jeg har lige prøvet med 5 forskellige 64mb pc-100(8 nano) ramblokke. No luck.De er købt(og byttet) hos Datasalg på Falkoneralle, som til sidst testede en blok, den virkede der, men ikke her???
Jeg har: Intel 166, VX noname,48 mb sdram(10nano) som kører fint. De nye pc-100 blokke blev talt op til ca 16 mb under opstart ,og så døde systemet.Jeg har leget lidt med bios`en og prøvet ALLE kombinationer med min gamle ram.
HJÆLP og jeg er evigt taknemmelig!
Jeppe Olesen
jo@forum.dk
Avatar billede boa Nybegynder
25. maj 1999 - 20:32 #1
Jamen, det er fordi, dit bundkort ikke kan køre med 100mhz på bussen.
Det kører nok med 66mhz, så du skal have 66mhz ram stedet.
Avatar billede boa Nybegynder
25. maj 1999 - 20:41 #2
Men det undrer mig lidt, Datasalg ikke kunne regne det ud;
det var da ikke særlig hensigtsmæssigt at skulle ned i butikken adskillige gange uden de en eneste gang fattede mistanke til bus-hastigheden.
Avatar billede thoeger Nybegynder
25. maj 1999 - 21:06 #3
så vidt jeg ved kan man da godt kører med 100Mhz Ram uden at bundkortet understøtter det, man udnytter dem bare ikke godt nok så! Jeg mener selv at jeg kører med 100Mhz og bussen kører kun på 66!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
25. maj 1999 - 21:15 #4
boa>> det er logn det du siger...

jeg ved godt hvorfor det ikke vil køre som mere end 16 MB... jeg havde det samme problem en gang
Avatar billede cyberesben Nybegynder
25. maj 1999 - 21:16 #5
thoeger har du PC100ram selv om du kører 66MHz?

jeg har PC66 ram men ville gerne bytte??
Avatar billede thoeger Nybegynder
25. maj 1999 - 21:20 #6
Hvad tror du selv???
Avatar billede boa Nybegynder
25. maj 1999 - 21:21 #7
cyberesben>>

Logn=løgn?
Jeg er ved at være ganske træt af dig. Det er ganske veldokumenteret at visse ældre MBs m/ VX chipset har uløselige problemer med PC100
(Kan endda ha' problemer med 66mhz SDRAM, fordi MB fabrikanterne var ved at falde over benene på hinanden for at få den dengang nye teknologi implementeret).

Hvorfor skulle du bytte med Jeppe, hvis hans ram iflg. dig fint skulle kunne køre?
Du er idiot!
Avatar billede boa Nybegynder
25. maj 1999 - 21:25 #8
thoeger>>
Lov mig, du ikke accepterer mit svar, før du rent faktisk har prøvet med 66mhz istedet.
Hvis det heller ikke virker, er der se'fø'li' noget andet galt, men så er det bare at afvise mit svar.
Avatar billede boa Nybegynder
25. maj 1999 - 21:26 #9
Sorry, var se'fø'li ment for:

jeppeolesen
Avatar billede boa Nybegynder
25. maj 1999 - 21:28 #10
(Og så skal jeg se'fø'li' osse selv huske at læse, hvilke indlæg, der er skrevet til hvem - shame on me), men anyhow: Jeg står ved, hvad jeg har skrevet.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
25. maj 1999 - 21:30 #11
boa>> det er ikke fordi at det er PC100 ram

det er fordi at RAM-modulerne f.eks er lavet i f.eks. 16 dele á 32Mbit, men motherboardet kan f.eks. kun se de 4 første dele og derfor kun allokere 128Mbit eller 16 Megabyte...

Dette skulle være forklaringen... men hæng mig ikke op på de præcise tal osv.

Jeg har selv haft et VX MB som kørte fint med et gammelt 64MB SD modul, men da vi så købte et andet modul ½ år senere, og der talte den kun til 16 MB...

Men da vi satte den i min P2 med BX chipset talte den til 64
Avatar billede boa Nybegynder
25. maj 1999 - 21:34 #12
cyberesben>>
kaldes det normalt ikke for inkompatibilitet?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
25. maj 1999 - 21:35 #13
boa>> det er meget muligt at han får det til at virke med PC66 i stedet, men så er det bare fordi han er heldig at bruge nogen moduler der er opdelt i så få dele at boardet kan se dem alle