Avatar billede modola Nybegynder
25. september 2001 - 15:46 Der er 4 kommentarer

active directory namespace

Jeg har problemer med, at sætte en MS 2000 sbs op med active directory.

Hvis man har et registreret domænenavn hvor www og mail ligger hos ISP, kan man så benytte det samme domæne internt? Eller skal man skille de to ting ad?

Avatar billede erla Nybegynder
25. september 2001 - 16:00 #1
Kører du med AD ?
Avatar billede modola Nybegynder
25. september 2001 - 19:24 #2
Jeg har installeret Active Directory og selvfølgelig DNS. Men jeg er meget i tvivl om, hvorvidt det er en fejl at have det samme dns name space internt og eksternt. Hvis jeg f.eks har et registreret domæne navn der hedder firma.dk , og benytter dette internt, kan der så være sikkerheds eller andre problemer ved det?
Serveren er koblet på internettet via ADSL.

Avatar billede goulduck Nybegynder
25. september 2001 - 21:37 #3
På vores arbejde bruger vi det samme domæne navn, inde og ude. Dog er DNS serverne \'uden for\' slet ikke i kontakt med den som er \'inden for\'.
Avatar billede modola Nybegynder
26. september 2001 - 09:50 #4
Spørgsmålet er så, hvordan man undgår at DNS serverne ikke er i kontakt med DNS servere udenfor. For hvis man kører AD, er man da nødt til at benytte eksterne NS, hvis der skal resolves navne udenfor ens LAN. Og klienterne skal benytte den interne DNS, for at få den fulde udnyttelse af AD. DVS. at ens interne DNS, skal kunne henvise til eksterne NS, som klienterne benytter udenfor LAN.

Men hvis man benytter samme navn eksternt og internt, skal man så sætte de eksterne oplysninger om domænet op i ens interne DNS?