Avatar billede fragment Nybegynder
08. februar 2000 - 22:23 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Netværk mellem Win95/98

Hej!

Jeg har haft et netværk kørende mellem to win98 maskiner men har af hastighedsårsager installeret win95 på den ene.

Netværksindstillingerne er de samme som hele tiden, den eneste forskel er at jeg bruger en win95 driver til netkortet. Ingen af computerne kan dog se hinanden...

Er der nogen der kender et fix til dette?
Avatar billede hanno Nybegynder
08. februar 2000 - 22:28 #1
Hvilken protokoller bruger du, hvis TCP/IP, hvilket IP adresser, og navneopløser bruger du ?....

\\Hanno
Avatar billede fragment Nybegynder
08. februar 2000 - 22:33 #2
Jeg har TCP/IP og IPX/SPX installeret.
IP'en er 192.168.0.* (ICS kræver denne IP  kombination.

Hvad er en navneopløser? DHCP?

Win95 maskinen skal vistnok have IP'en fra hovedcomputeren. Men den melder at DHCP klienten ikke kunne få fat i en IP.
Avatar billede hanno Nybegynder
08. februar 2000 - 22:40 #3
Kan du pinge mellem de forskellige maskiner ? En navneopløser er en Service der binder en IP adresse sammen med et computernavn f.eks Wins, DNS, Hosts, LMhosts.....

Check også om der er link på begge netkort ?

\\Hanno
Avatar billede fragment Nybegynder
09. februar 2000 - 01:45 #4
Jeg kan ikke pinge mellem dem, men der er ledning da det først kom efter at jeg installerede win95.
Begge netkorts lamper lyser for at indikere der er forbindelse.

Jeg har brugt browsersetup filen fra ICS til at opsætte klienten(win95).

ICS skulle gerne uddele IP'en til den anden.
De kan begge i Network Neighborhood se sig selv.
Avatar billede ckrame Nybegynder
09. februar 2000 - 12:09 #5
Er du sikker på at arbejdsgruppen er sat til det samme inde i netværksopsætningen - det skal de nemlig være

MVH
Ckrame
Avatar billede fragment Nybegynder
09. februar 2000 - 12:29 #6
Ja, de er begge sat til "Net".

Opsætningen er præcis den samme som den var da begge maskiner kørte med Win98.
Avatar billede darkwulf Nybegynder
10. februar 2000 - 14:11 #7
Hvis der ikke er en DHCP server, skal Windows 95 have en fast IP. Dette er en af de mangler Win95 har. Vælg derfor en fast IP til din Win95 maskine og det skulle virke.
Avatar billede fragment Nybegynder
10. februar 2000 - 14:37 #8
Der er en DHCP server. Win98 maskinen. Det virkede da begge var Win98. Men jeg har prøvet at give den fast IP de kan stadig ikke finde hinanden så det hjælper ikke.
Avatar billede darkwulf Nybegynder
11. februar 2000 - 09:50 #9
Prøv at hente programmet TCPNV fra dette link http://winfiles.cnet.com/apps/98/net-info.html

Med dette program skullle du kunne se mac-adressene på begge maskine.
Hvis det ikke er tilfældet, er det dit netkort der er galt med.

prøv at hente nye drivere til dit netkort.

DarkWulf
Avatar billede fragment Nybegynder
12. februar 2000 - 02:39 #10
Der er intet i vejen med netkortene eller driverne da jeg det virkede ganske perfekt lige indtil det øjeblik min moder kommanderede "Win95!"

Nå, min egen computer virker fint, jeg vil lige vente til i morgen med at teste med den anden tændt.

Jeg har fra andre kilder fået at vide at Win95 og Win98 har et problem med hinanden, det var jo surt.
Avatar billede fragment Nybegynder
12. februar 2000 - 15:27 #11
Ok, har nu tested med det utility.
Begge computere har en mac adr. (det vidste jeg nu godt...)
Avatar billede razmataz Nybegynder
14. februar 2000 - 14:04 #12
Prøv evt. at pinge dig selv med ping 127.0.0.1 .. så kan du se om netkortet er konfigureret ordentligt.
Avatar billede fragment Nybegynder
14. februar 2000 - 14:07 #13
Det virker fint. Og jeg ved at opsætningen virker da det er præcis den samme opsætning som jeg hele tiden har brugt. Det er bare siden jeg fik 95 har de ikke kunnet finde hinanden.
Avatar billede hanno Nybegynder
14. februar 2000 - 15:47 #14
Hvilke IP adresse/undermasker har dine maskiner ?

\\Hanno
Avatar billede fragment Nybegynder
14. februar 2000 - 15:56 #15
Maskine 1:
IP: 192.168.0.1
Subnet: 255.255.255.0

Maskine 2 er sat til Hent automatisk en IP.
Jeg har prøvet at definere en IP selv, men det virker heller ikke.
Avatar billede hanno Nybegynder
14. februar 2000 - 16:01 #16
Og hvilken IP adresse har nr. 2 så fået fra DHCP Serveren ?

\\hanno
Avatar billede hanno Nybegynder
14. februar 2000 - 16:02 #17
Prøv evt. at køre "Winipcfg" fra "Start" + "Kør"

\\Hanno
Avatar billede fragment Nybegynder
14. februar 2000 - 16:05 #18
Det er det der er selve problemet.
Når jeg kører 95 får den ingen (0.0.0.0)
Når jeg kører 98 får den 192.168.0.2
Avatar billede hanno Nybegynder
14. februar 2000 - 16:07 #19
Prøv at sætte den til en FAST Ip Adresse... Har du nogen DHCP Server ???

\\Hanno
Avatar billede hanno Nybegynder
14. februar 2000 - 16:07 #20
Gi den evt 192.168.0.2/255.255.255.0

\\Hanno
Avatar billede fragment Nybegynder
14. februar 2000 - 19:29 #21
Hej!

Harddisken på den gamle computer er crashed og jeg har ikke kunnet få en ny endnu... damn. Jeg skal prøve det når jeg får det op at køre igen.
Avatar billede fragment Nybegynder
14. februar 2000 - 22:41 #22
Ok, jeg valgte at installere 98 istedet fordi jeg bare ikke kunne få det til at virke med 95.
Det virker perfekt nu.
Jeg kan hermed konkludere at Win98 og Win95 er ukompatibelt.
Avatar billede lemvig_dk Nybegynder
28. februar 2000 - 21:54 #23
Jeg har faktisk haft et netværk til at køre mellem win95 og win98 2nd edition. Så det kan lade sig gøre! Af forskellige årsager gik jeg dog tilbage til win95 på begge. Da fik jeg samme problem som dig. Så prøvede jeg at gå tilbage til win98 igen, der havde det jo lige virket! Men nu var problemet også her. Og siden har de to computere ikke kunne finde hinanden. Jeg er ved at blive desperat over det. Så hvis du har fundet en løsning, vil jeg meget gerne høre fra dig.