Avatar billede hklhkl Nybegynder
25. september 2001 - 08:23 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Pakkeprogram

Hvordan pakker man mest muligt en billedfil.

Til at sende via email??
Avatar billede tmceu Praktikant
25. september 2001 - 08:24 #1
Winzip www.winzip.com

mener dog generelt at billedfiler kun pakkes meget lidt
Avatar billede foldager Novice
25. september 2001 - 08:26 #2
WinRaR pakker det lidt mere, men ellers er det rigtigt, de fleste billedformater kan kun pakkes lidt, da de allerede er komprimerede....
www.winrar.com
Avatar billede Beach Mester
25. september 2001 - 08:29 #3
Hvis det er et jpeg billede kan du næsten ikke pakke det mere. Et gif er der heller ikke meget at hente på, men f.eks. et tiff eller psd billede kan pakket op til 80% alt efter hvordan det ser ud.
Men skal billedet \"kun\" ses på en skærm så gå ind og sæt billedet ned til 72 dpi, det hjælper en del hvis det er fra et digitalkamera der normalt har et output på 144 dpi!

Men ellers så er det som allerede skrevet Zip & Rar der pakker bedst!

//Beach
Avatar billede foldager Novice
25. september 2001 - 08:36 #4
100 % enig med beach!
Hvorvidt du skal bruge et pakkeprogram eller lave billedet om til et andet format, afhænger af hvilket format det er nu, og især hvad det skal bruges til.

Hvis det er et alm. feriebillede til fremvisning på skærmen vil jeg anbefale at benytte JPG-formatet, men skal det printes ud af modtageren vil jeg nok vælge f.eks. TIFF-formatet pakket i en zip eller rar-fil.
Avatar billede Beach Mester
25. september 2001 - 08:43 #5
Hvis du har et billede som du ikke kan få længere ned i størrelse, er du velkommen til at sende det til mig som det er, så skal jeg se hvor langt ned det kan pakkes uden at det går du over \"se-kvaliteten\" men det bliver så ikke det fedeste at printe ud!

//Beach
beach@pc.dk
Avatar billede vladimirr Nybegynder
25. september 2001 - 09:16 #6
http://www.xnview.com/
Et godt program til at komprimere billeder med.

//Anders
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2001 - 10:58 #7
Winzip og billedfiler kan normalt kompimeres meget er min erfaring eller laves de om til JPG eller gif format inden.
Avatar billede foldager Novice
25. september 2001 - 11:27 #8
Jeg tror vi mangler input fra Mr/Mrs. hlkhkl...
Avatar billede hklhkl Nybegynder
26. september 2001 - 20:50 #9
Hej alle sammen tak for alle de besvarelser jeg har ikke lige haft tif til at kigge før nu, men jeg vil selvfølgelig starte med at sige at jeg kender winrar + winzip og winace som er mit foretrukne, men ingen af disse kan opfylde mine behov og jeg vil også sige tak til beach for tilbuddet men jeg kan jo ikke sende noget til dig hvergang jeg har en billed.
Jeg er ved at tjekke vladimirr forslag, men i skal alle have tak foreløbig for hurtig svar og gode forslag.
Avatar billede tmceu Praktikant
29. september 2001 - 00:07 #10
Jeg bruger selv xnview og det er da mere et billed viewer- og konverteringsprogram. Med lidt god vilje kan man selvfølgelig godt kalde det at konvertere eks. et .tif til .jpg at pakke, men den er lidt tynd eller hvad ?

Hvis du anvender et allerede \"pakket\" format, tror jeg der er ret udbredt enighed om at du ikke skal forvente at kunne pakke dem yderligere.
Avatar billede vladimirr Nybegynder
29. september 2001 - 13:41 #11
tmceu -> Jeg bruger nu også xnview til at komprimere JPEG billeder....
Avatar billede hklhkl Nybegynder
29. september 2001 - 14:06 #12
Hvordan pakker man i xnview??
Avatar billede tmceu Praktikant
29. september 2001 - 20:11 #13
vladimirr >> jeg går ud fra at du mener at du komprimerer .jpg billeder med en højere komprimeringsfaktor end standard ?

Dette kan man selvfølgelig godt kalde at pakke, men der er en lille ulempe; det forringer jo altså billedet.
Avatar billede vladimirr Nybegynder
29. september 2001 - 20:13 #14
tmceu -> Ja, men man kan jo gøre det så skånsomt at det ikke er en synlig forringelse
Avatar billede tmceu Praktikant
29. september 2001 - 20:23 #15
vladimirr >> vi kan sikkert diskuttere dette længe uden at blive helt enige, så lad os stoppe den her :-)
Avatar billede vladimirr Nybegynder
29. september 2001 - 20:44 #16
tmceu -> Det har du nok ret i....

Men jeg vil så lige sige at hvis det er billeder man skal arbejde videre på / redigere så er det IKKE en god ide at komprimere dem.