Avatar billede kjoller Nybegynder
24. september 2001 - 22:02 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

dos + netværk

Jeg sidder og skal installere linux på en maskine hvor jeg ikke har et cd-rom drev, så jeg ville gerne kunne starte min pc med en win startdisk, og der efter connecte til min anden computer hvor linux installationen ligger, er der noget der ude der kan hjælpe mig med enten en vejledning eller et link til en side der omhandler emnet?
Avatar billede dar Nybegynder
24. september 2001 - 22:05 #1
Jeg tror ikke at det er specielt nemt... Bør nok sætte point-tallet opad...
Avatar billede kjoller Nybegynder
24. september 2001 - 22:09 #2
jeg har desværre den samme tanke, men hvis der ligger et link et eller andet sted, så er mere lidt i overkanten, men hvis der kommer en god vejledning vejeledning så kommer det 30 point oveni
Avatar billede boyota Nybegynder
24. september 2001 - 22:10 #3
Hvilken Linux vil du installere, jeg ved at til Debian findes der nogle opstarts disketter, så du kan installere det via netværk.
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
24. september 2001 - 22:11 #4
hvilken linux er det??
de fleste linux har funktionen at de kan boote op på en diskette og hente alle pakkerne fra en ftp eller web server
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
24. september 2001 - 22:11 #5
og redhat & mandrake
Avatar billede handmade Nybegynder
24. september 2001 - 22:11 #6
Ja, det lyder kompliceret, men kan sikkert godt lade sig gøre.
Var det ikke meget nemmere at flytte din harddisk over i linux-maskinen for en kort bemærkning??
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
24. september 2001 - 22:12 #7
det er ikke svært, jeg har gjortdet før
Avatar billede snowball Novice
24. september 2001 - 22:14 #8
Har du lavet den fysiske forbindelse mellem de 2 PC\'ere !? Hvis du har det, og hvis det er RedHat du vil installere !? så kan du ud fra din CD lave en opstarts diskette så du kan køre installationen over en FTP server som du så opretter på din Windows PC !

http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/ftp-inst.html

Snowball
Avatar billede karto Nybegynder
24. september 2001 - 22:14 #9
Hvis du kan lave en ftp server på den anden maskine, så kan du installere over netværk. (I SuSe anyways, men jeg mener også man kan i de fleste andre).

Her er hvordan du kan gøre med en suse...:
Lav en linux install boot disk (Laves fra cd\'en, eller install filerne).
Boot maskinen på på disken.
Kør modulet til dit netkort.
vælg netværks install
Skriv adressen på din egen maskine, og den anden maskine
og du er igang...

/Karto
Avatar billede kjoller Nybegynder
24. september 2001 - 22:15 #10
det er redhat 7.0, jo det ville være nemmerer at flytte hd over i maskinen, men jeg så det lige som en god årsag til at lære at sætte netværk på i dos, så jeg kan gøre det igen en anden gang hvis det skulle være :o)
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2001 - 22:31 #11
Rolig, så besværligt behøver det ikke at være. Du skal bare have et parallelkabel samt filerne interlnk.exe og intersvr.exe som begge kan findes på dos-disketterne. Så laver du en boot-diskette, hvos du tilføjer disse linier i config.sys

DEVICE=C:\\DOS\\INTERLNK.EXE /AUTO
LASTDRIVE=Z

Denne diskette skal køres på klient-maskinen

På hostmaskinen kører du filen intersvr.exe (dette gøres FØR ovenstående).

Nu har du adgang til drevene på host-maskinen. Med et parallelkabel kan der overføres ca. 200Mb i timen. Mangler du filerne, kan du smide din emailadresse, og jeg skal sende dem til dig.
Avatar billede dar Nybegynder
24. september 2001 - 22:40 #12
Nåja! Hvis du er interreseret i FreeBSD (næsten Linux) kan du da også lave det nummer med at starte op på nogle disketter og derfra få den til at downloade de nødvendige filer fra en ftp-server...
Avatar billede kjoller Nybegynder
24. september 2001 - 22:56 #13
der var jo lidt at kigge på, det eneste der \"nager\" mig lidt er at jeg skal have en ftp-server op eller er det noget jeg har misforstået? man kan ikke connecte ala \"andre computere\" i win og få adgang til filerene på den måde?
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2001 - 23:00 #14
Jo, brug min metode. Så får du drevene frem i fx. Stifinder som ikke-flytbare drev.
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2001 - 16:24 #15
DEVICE=C:\\DOS\\INTERLNK.EXE /AUTO

skal lige rettes til:

DEVICE=A:\\INTERLNK.EXE /AUTO
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
25. september 2001 - 20:47 #16
Jeg fandt en gammel bat-fil fra de glade doom dage... her er hvad jeg brugte for at lave IPX netværk i DOS:

c:\\network\\lsl.com
c:\\network\\e200nw.com
c:\\network\\ipxodi.com

Jeg brugte så Norton Commander til at overføre filer mellem de to maskiner.
Avatar billede kjoller Nybegynder
25. september 2001 - 22:11 #17
maverick_quazary>> hvor skriver jeg det ind henne?
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2001 - 22:15 #18
Kjoller >> Det kræver jo lige, at du har disse filer, før du kan skrive det ind nogen steder.
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
26. september 2001 - 08:48 #19
jep.. som ufc skal du have fat i lsl.com, e200nw.com og ipxodi.com, og de skal bare køres i den rækkefølge i dos.

Avatar billede kjoller Nybegynder
16. oktober 2001 - 09:04 #20
hmm kan ikke få netkortet til at virke, så ufc jeg ville høre ok du kan sende mig de filer jeg skal bruge til parallel porten? jakob@kjollers.dk
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2001 - 18:40 #21
De er sendt.