Avatar billede orbit Nybegynder
24. september 2001 - 09:04 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Indstilling af density

Jeg benytter billedbehandlingsprogrammet iPhoto Plus som jeg fik leveret sammen med min scanner - også til redigering af billeder fra digitalt kamera.

Programmet giver mulighed for at ændre på billedets \"density\" - tæthed. Til \"Display\" er det indstillet til 96 pixels/inch og til \"Printer\" 600 pixels/inch.

Men så er der også en \"User defined\" som er forudinstillet til 144 pixels/inch, men som kan sættes helt op til 32.000 pixels/inch.

Kan nogen på en enkel og letfattelig måde fortælle mig hvad fordelen er ved at ændre på \"densiteten\" eller tætheden er i praksis og hvad der sker med billedet?
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. september 2001 - 09:06 #1
Din billedfil kommer til at fylde meget mere!
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. september 2001 - 09:08 #2
Altså hvis du bruger 32.000 pixels/inch.

Lav en prøveskanning i f.eks. 5 forskellige opløsninger og sammenling filstørrelsen og udseendet i et billedprogram!
Avatar billede orbit Nybegynder
24. september 2001 - 09:16 #3
Jeg er generelt ikke utilfreds med kvaliteten af billederne - men ved at øge tætheden forestiller jeg mig at kvaliteten af forstørrede udsnit af billederne, især fra mit digitale kamera (Olympus C-800 L), burde blive bedre. Er det korrekt?
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. september 2001 - 09:30 #4
Jo, det er korrekt.

Bruger selv et Olympus 800C og i det tilhørende program har jeg mulighed for at lagre dem i webformat eller med 65 mill. farver, jeg bruger altid den højeste opløsning, det giver langt flere detaljer!
Avatar billede prodic Mester
24. september 2001 - 11:35 #5
Ganske kort kan det siges, at antallet af pixels er afkørende for din \"visnings\"-kvalitet.

Skal du f.eks bruge dine billeder er 96 pixels/inch ganske tilstrækkeligt.
Af den simple grund, at skærmen ikke kan klare mere og der er jo ingen grund til at overdrive.

Skal du f.eks udskrive til en printer er 2-300 pixels/inch tilstrækkeligt. Normale printer udskriver ganske udemærket i 2-300 pixels/inch.

Skal du have noget trykt proffesionelt, så forlanger de som regel 600-1200 pixels, da deres udstyr kan udnytte alle de informationer som billedet så indeholder.

Kort sagt er det, jo flere pixels/inch - jo flere informationer i billedet som skærm/printer kan arbejde med og deraf skaffe et \"bedre\" resultat.

Var det nogenlunde \"letfatteligt\"?