Avatar billede magger Novice
24. september 2001 - 08:50 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Min hd arbejder uden grund

Hejsa.

Jeg har same problem som Hellhamster beskrev om, at min harddisk hele tiden arbejder/\"opdaterer\"/\"kører\".
Jeg kører WinME på en Dell bærbar Inspiron 5000e.

Har forsøgt at dræbe ALT i Task Manager, har slået Find Fast og systemgendannelse fra og defragmenteret, men ligemeget hjælper det.

Har nogen et andet forslag? Og er der nogen, der ved om det er et WinME-problem, som kunne løses ved at installere Win2K?

Hilsner fra
Magger
Avatar billede NanoQ Nybegynder
24. september 2001 - 08:53 #1
Prøv med noget mere ram.

Det kunne tænkes at din maskine konstant skriver til swapfil.

NanoQ
Avatar billede magger Novice
24. september 2001 - 08:55 #2
Hej NanoQ.

Jeg kører med 128 Mb, og det skulle da vist være rigeligt?!

Kan man på nogen måde undgå, at der hele tiden skrives til den swap-fil?

Magger
Avatar billede foldager Novice
24. september 2001 - 08:56 #3
Enig med nanoq.

Hvor meget ram har du i?
Avatar billede foldager Novice
24. september 2001 - 08:57 #4
sorry, de overlappede vist...
Avatar billede foldager Novice
24. september 2001 - 08:58 #5
Du kan jo slå swapfilen fra, men det kan kun anbefales hvis du har RIGELIGT med ram.
Avatar billede magger Novice
24. september 2001 - 08:59 #6
Hvad er \"rigeligt med RAM\"? Er det 128?

Og hvordan slår man en swap-fil fra? Og kan den slås til igen?

Magger
Avatar billede foldager Novice
24. september 2001 - 08:59 #7
Du kan slå det fra under START>Indstilliger>kontrolpanel>System>Avanceret>Virtuel hukommelse
Avatar billede foldager Novice
24. september 2001 - 09:01 #8
128 MB er ikke rigeligt, men det burde være nok til at swapfilen ikke skulle køre konstant.

Det er ikke nok til at W2K vil køre bedre tror jeg. Det kræver mere.

Avatar billede magger Novice
24. september 2001 - 09:05 #9
OK, hvis jeg slår swapfilen fra, kan jeg så uden problemer slå den til igen? Så kan jeg jo prøve om det er det, der er galt. Og er 128 Mb nok til at køre ME med swapfilen slået fra?

Avatar billede NanoQ Nybegynder
24. september 2001 - 09:08 #10
Kan absolut ikke anbefales.
Avatar billede cuddles Nybegynder
24. september 2001 - 09:23 #11
Min erfaring er, at man får det bedste resultat ud af at definere en minimumsstørrelse på swap-filen og en maksimumsstørrelse (f.eks. 200-400 mb).
Dette vil gøre, at Windoze ikke skærer swapfilen ned i størrelse, når der ikke sker så meget (og at den så vil være nødt til at tildele den mere plads, når man starter programmer op igen).
Yderligere kan det anbefales at køre Sysedit (Start -> kør, indtast sysedit), gå ind i system.ini og find det afsnit, der hedder \"[vcache]\", hvis den ikke findes, så opret den selv, og indtast så det ser nogenlunde således ud:

[vcache]
MinFileCache=1024
MaxFileCache=9216
Avatar billede supermother Nybegynder
24. september 2001 - 12:44 #12
Jeg vil ikke anbefale at slå swap-filen fra medmindre du mindst har 600-700 MB Ram.
Avatar billede supermother Nybegynder
24. september 2001 - 12:48 #13
128 er ikke rigeligt til ME det sluger nemt 200-300 MB i sig selv, derudover sluger de programmer eller spil du kører også en del, især spil.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
24. september 2001 - 12:50 #14
128 er ikke rigeligt til ME det sluger nemt 200-300 MB i sig selv <- ehm... wow... sær konfiguration du har :)

128mb er nok til at du kan køre stabilt. Dog vil du mærke voldsom forbedring hvis du opgraderer til 256 eller endda 512 mb :)
Avatar billede pappy Nybegynder
24. september 2001 - 16:16 #15
Prøv at bruge Wintop til at se hvad det er der kører.
Se: http://www.wintip.dk/wintool/kp_toys.htm
Avatar billede magger Novice
24. september 2001 - 16:38 #16
Hmm... der står jo netop, at Wintop IKKE er beregnet til ME... har du selv erfaring med at bruge Wintop på ME??
Avatar billede pappy Nybegynder
24. september 2001 - 18:28 #17
Ja du kan sagtens bruge Wintop på Me.
Det står der faktisk også på siden jeg henviste til.
Avatar billede supermother Nybegynder
25. september 2001 - 08:24 #18
Jeg sagde heller ikke at det ikke kørte stabilt ved 128 MB, jeg sagde bare der skulle flere ram til for at slå swap-filen fra
Avatar billede foldager Novice
25. september 2001 - 08:31 #19
Hvis der skulle herske tvivl, så er jeg for såvidt enig med supermor....128 er ikke tilstrækkeligt til at slå swapfilen fra.

Jeg ville nok gøre som Cuddles 09:23:53, altså sætte swapfilen til noget fast.
Dog ville jeg sætte min og maks til det samme (altså f.eks. 400 MB på både min. og maks.)

På den måde reserveres et fast område på disken til swapfilen, hvorved der ikke går langhår i fragmenteringen.

Sæt swapfilens størrelse umiddelbart efter en defragmentering for det bedste resultat.

Avatar billede foldager Novice
25. september 2001 - 08:33 #20
En anden ting der måske kunne give bedre ydelse er at slå DMA til på dine diske (hvis det ikke er gjort).

Læs mere om dette og andre sjove tiltag her:
http://www.bth.kts.dk/it/data/optimering.htm
Avatar billede victor-1 Nybegynder
19. juni 2003 - 14:43 #21
Lukketid !
Avatar billede magger Novice
19. juni 2003 - 16:36 #22
Godt så! :-)