Avatar billede dusty Nybegynder
23. september 2001 - 22:11 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Persondata

Jeg skal skrive en afhandling om persondatabeskyttelse på internettet på Århus Universitet. I den forbindelse skal jeg have have fundet ud af hvilke teknikker, man kan anvende til at indsamle oplysninger om brugere på internettet, ex er der nogle teknikker hvorved man kan \"tage\" en brugers e-mail adresse, navn, ip-nummer( og hvis ja kan man så sporer den fysiske person bag ip-numret), osv. Hvis nogen ved noget om dette, eller ved hvor man kan læse om det, vil jeg være taknemmelig.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
23. september 2001 - 22:15 #1
du kan hvis du ejer en hjemmeside, få en del information fra brugerne af denne. som ip browservers. styresystem osv. hvis vedkommende så har fast ip kan denne spores vh.a. dk-hostmasters whois funktion eller lign.
Avatar billede nephilim Nybegynder
23. september 2001 - 22:26 #2
..
men da mange bruger dial-in (modem), har dem der bruger dial-in dynamisk ip, disse kan ikke spores (uden politiet) da denne skifter for hver gang man logger på nettet. Opkoblinger med statisk ip er folk med \"bredbånd\" forbidelse, altså adsl, kabel osv.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
23. september 2001 - 22:29 #3
men som nephilim skriver kan de godt spores, da udbyderne holder styr på hvem der har haft hvilke adresser hvornår. -det kræver dog en dommerkendelse.
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
23. september 2001 - 23:26 #4
Mange tror også at hvis de har en hotmail-konto, og de ikke har skrevet nogen oplysninger så er de sikret, og kan opføre sig hvordan de vil........men de kan spores, og anonymiteten kan ikke garanteres:
http://www.kriminalitet.dk/eft.shtml
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. september 2001 - 07:58 #5
Genereelt kan du kun \"få fat\" i de oplysninger, som brugeren selv oplyser. Hvis du ikke har adgang til udbyderens data kan du ikke få oplysninger om hvilke sider brugeren har besøgt. Dermed er det kun politiet, der lovligt kan spore hvad du har lavet

De tekniske oplysninger, der kan logges på en hjemmeside, er ikke nødvendigvis personrelaterbare, da men ikke kan \"se\" hvem der sidder ved browseren.

Der er muligheder med cukies, men her har brugeren mulighed for at beskytte sig.

Prøv at læse her http://www.bufferzone.dk/privacy.htm

Hilsen
Kim fra http://www.bufferzone.dk