Avatar billede sokristi Nybegynder
08. februar 2000 - 10:27 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

2D/3D skærmkort på compaq 4620

Jeg har en Compaq 4620 (skrammel, men der var kun den at vælge imellem, da vi skulle ha' firma PC.) Oprindeligt kort (på MB'et) er et 2MB ATI af en slags, som jeg senere supplerede med et Voodoo 1 kort. Jeg vil gerne opgradere til et nyere/hurtigere/bedre 2D/3D kort, men så skal jeg kunne disable det indbyggede kort. Dette kan IKKE gøres i BIOS. Compaq siger, at jeg blot skal slette oprindeligt kort fra hardwarelisten, (slukke og) isætte det nye kort, og starte svinet igen. Win 98 skal angiveligt herefter kunne detektere det nye kort, hvorefter alt bør gå som smurt.
Kan jeg mon regne med det? Eller risikerer jeg at ende med et system, som er ubrugeligt? Nogen med erfaringer i de dele. Jeg gi'r 250 for et kvalificeret svar, eftersom en stor del af mine kolleger også vil få gavne af et sådant:-)
Avatar billede hjensen Nybegynder
08. februar 2000 - 10:55 #1
Compaqq maskiner er ikke altid de nemmeste at have med at gøre. Hvis du ikke kan komme til at disable i bios vil jeg anbefale, at du prøver at disable den i win98's hardwareliste. Hvis du fjerner den, som Compaq siger, så vil den jo bare finde den igen næste gang.

Du burde kunne få det til at køre ved at disable det gamle, slukke, montere det nye og starte op igen.

Ellers skal du måske kigge dig om efter en bios opgradering.
Avatar billede gnarf Nybegynder
09. februar 2000 - 17:03 #2
Jeg har en oldgammel compaq 486 derhjemme med onboard grafikkort, og den er så smart at når jeg putter et super duper ET4000 ISA grafikkort i, så disabler den selv onboard grafikkortet, og bruger ET4000 kortet i stedet for. Uden nogen ændringer i bios eller jumpersettings.

Så jeg tror faktisk roligt du kan stole på hvad Compaq siger. Selve teknologien bagved at kontrollere om der er en vgabios et sted på pci/isa kæden er ikke så vanskelig, så det kan compaq sagtens finde ud af.

For yderligere sikkerhed kunne du jo aftale med en butik at du vil have lov til at afprøve et nyt kort, og returnere det hvis du ikke kan få det til at virke. Eller lån et grafikkort fra en anden computer og forsøg med det.
Avatar billede sokristi Nybegynder
09. februar 2000 - 18:42 #3
Hverken hjensen eller gnarf rammer efter min mening hovedet lige på sømmet. Jeg tror imidlertid ikke, at jeg får flere svar. Derfor vil jeg, med mindre en af de to svarere argumenterer helt vildt overbevisende for en anden fordeling, fordele pintene som følger:

hjensen får 50 point for at sympatisere med min holdning til compaq 'putere (og for meget muligt at have ret i sine øvrige, generelle betragtninger/forslag)

gnarf får resten af pointene (regnemaskinen siger 200) for et svar, som vel må vurderes at være lidt mere "kvalificeret", efterdi at det er baseret på erfaring vedrørende compaq hardware, selvom det ikke er helt "samme slags"

Er dette acceptabelt?
Avatar billede sokristi Nybegynder
09. februar 2000 - 18:43 #4
Ups, en lille typo. For at gøre situationen helt klar: jeg omtaler fordeling af points, ikke pints :-)
Avatar billede maft Nybegynder
10. februar 2000 - 18:33 #5
Jeg har selv en Presario 4760 derhjemme.
Næsten samme. Jeg har lige skiftet mit grafikkort til et 16mb banshee kort.

Det eneste jeg gjorde var at deaktivere mit on-board skodkort i enhedshåndteringen(egenskaber for grafikkort). Luk ned, sæt nyt kort i pci-slot(agp), start svinet og installer driveren til det nye kort. Dette gjorde jeg og det virker.
Avatar billede sokristi Nybegynder
10. februar 2000 - 21:21 #6
Sår'n blev det altså. maft nåede at give sit besyv med, som osse er point værd. Tak for udvist dåd:-)
Avatar billede gnarf Nybegynder
11. februar 2000 - 13:31 #7
Fint nok med pointene. Det er jo dine, så fordel dem som du vil :)

Jeg vil dog lige kommentere alligevel. Jeg vil mene af det er bedøvende ligegyldigt om maft deaktiverede sit onboard kort i windows eller ej. Jeg vil gætte på at hvis han aktiverer det igen, så kan computeren ikke finde det.

Det er ihvertfald sådan det var i den gamle compaq, og jeg "tror" det stadig er sådan.

Anyway, det vigtigste er at du nu ved det kan lade sig gøre :)