Avatar billede duce Nybegynder
23. september 2001 - 14:19 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Boot-problemer

Jeg har et problem med en Linuxbox, der kører v. 6.2.

Den kører til lige efter Lilo, hvorefter jeg får fejlen \"id 1 is respawning to fast disable for 5 min\".

Herefter stå den i 5 min., før den kommer med samme fejl igen.

Mine sprøgsmål er så, hvordan afhjælper jeg dette, og hvordan får jeg den til at boote hele vejen, så jeg igen kan logge ind i Linux?
Avatar billede kimhanse Nybegynder
23. september 2001 - 14:30 #1
Hvis jeg har forstået det rigtigt så er det init programmet (prog id = 1) der dør under opstart, hvis det er tilfældet så er der gået noget helt galt...

Er det rigtigt at du overhoved ikke kan logge på?

Hvornår har du sidst rebootet? Har du opdateret noget siden?
Avatar billede duce Nybegynder
23. september 2001 - 16:58 #2
Ja, der står prog id 1....

Jeg når aldig længere end 5 sek. efter lilo-boot\'en. Så jeg kommer aldrig til Login-skærmen.

Den døde helt under et strømsvigt, men ellers har der ikke været noget. Intet nyt HW eller SW.
Avatar billede kimhanse Nybegynder
23. september 2001 - 17:07 #3
Jeg vil gætte på at dit filsystem er ødelagt så den ikke rigtigt kan finde init eller de delte biblioteker init bruger.

Jeg ville boote på en rescuedisk og tage en fuld backup af de partitioner der indeholder selve styresystemet. Derefter ville jeg så se om e2fsck kunne rette op på filsystemerne.
Avatar billede seider Nybegynder
23. september 2001 - 17:54 #4
dit problem er at du har en process der bliver startet lidt for hurtig. det skyldes med stor sandsynlighed en fejl.

denne fejl kan med rimeligt stor sandsynlighed afhjælpes. men det kræver at du har din boot cd og er klar på at rode lidt med systemet.

det bedste jeg tror du kan gøre er at prøve med boot\'en og lave en recovery af den defekte linux installation.

men min anbefaling er klart at du skaffer redhat 7.1 og installerer den. det kan gøres med en update sådan at du ikke skal til at installere alle dine installationer igen.

dog skal det siges at hvis du får den op at køre bør du hente de ca 60 Mb updates redhat har udgivet.

www.fotx.net/seider
Avatar billede kimhanse Nybegynder
24. september 2001 - 00:23 #5
Jeg kan se at jeg tog fejl før, det er ikke /sbin/init der ikke starter, men en \'getty\'. Jeg har lige leget lidt med min computer og fået den til at skrive noget der minder om:
Sep 24 00:10:12 chips init: Id \"42\" respawning too fast: disabled for 5 minutes

Det er en fejl der kommer fordi det program der har id 1 i /etc/inittab stopper og bliver genstartet for hurtigt. Det er normalt det program der startes så du kan logge på maskinen, det startes normalt først efter at filsystemerne er cheket og mountet og services og dæmoner er startet.

Hvis ikke den under opstart og inden den når til fejlen, laver et check på filsystemet, vil jeg stadig mene at du bør lave en backup og få checket dit filsystem fra en rescuedisk. Dette bør du også gøre inden du laver en opgradering til RedHat 7.1.  Hvis ikke der ligger noget vigtigt på maskinen så vil jeg bare anbefale en ny installering, for den lyder som om den er blevet ramt af en grim fejl...
Avatar billede duce Nybegynder
28. september 2001 - 19:03 #6
Seider var først - recovery\'en virker 100%