Avatar billede zteven Nybegynder
22. september 2001 - 15:11 Der er 15 kommentarer og
5 løsninger

Hvad er bedst?

Jeg står og skal købe computer.

Spørgsmålene er så:
1. Skal jeg vælge AMD eller Intel (hvad er bedst og hurtigst)?
2. Hvilket bundkort skal jeg vælge dertil (hvad er bedst, hvad kan nemt overclockes)?
3. Hvilke ram skal der i?
4. Hvilket grafikkort (gerne geforce3 eller bedre, gerne billigt og godt)

Pc\'en skal bruges til spil, 3d max og andre krævende programmer.

Det skal være det absolut bedste af det bedste. pris indenfor rimelighedens grænser (maks 15-18k).

Og endnu et spørgsmål:

Kan det betale sig at bruge 3*512 sdram i stedet for 2*(den største)DDR ram?

Lidt spørgsmål

Zteven
Avatar billede zteven Nybegynder
22. september 2001 - 15:12 #1
Nå ja, der skal forresten også bruges en harddisk!
Avatar billede zycho Nybegynder
22. september 2001 - 15:15 #2
\"Det skal være det absolut bedste af det bedste\" -> Umuligt for 15-18 tusinde!
Avatar billede zycho Nybegynder
22. september 2001 - 15:17 #3
ihvertfald hvis du også skal have skærm og alt det andet......
Avatar billede milo Nybegynder
22. september 2001 - 15:17 #4
amd cpu, fx TB 1300 mhz

det er nok smart at vælge et bundkort med understøttelse af DDR ram, soltek kav-drv er et godt bud.

>256 ddr ram

gfx kort, tjah geforce 3 er jo det bedste :)

en hd, hvad med IBM 45 gb 7200 rpm ? fin og billig.
Avatar billede zteven Nybegynder
22. september 2001 - 15:17 #5
uden skærm, uden tastatur, uden mus!
Avatar billede milo Nybegynder
22. september 2001 - 15:19 #6
dette bundkort jeg snakker om:
http://www.soltek.de/English/product/75drv.htm
Avatar billede zycho Nybegynder
22. september 2001 - 15:22 #7
ASUS V8200 Geforce III Deluxe
AMD T-Bird 1400 MHz (eller vent til Athlon XP)
2x 512MB DDR Kingston RAM
Alpha PAL8045 (CPU køler)
Abit KG7 motherboard

Så har du en kickass comp
Avatar billede zycho Nybegynder
22. september 2001 - 15:23 #8
forresten glemte harddisk:

Western Digital WD800BB (80 GB)
Avatar billede zycho Nybegynder
22. september 2001 - 15:24 #9
Alt det kommer til at koste ca. 13000 kroner!
Avatar billede zycho Nybegynder
22. september 2001 - 15:25 #10
Bestil i øvrigt over edbpriser.dk !!!

Du kan også læse om køleren her:

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1532&p=4
Avatar billede highque Nybegynder
22. september 2001 - 15:27 #11
Intel har vist sig at være en smule bedre end AMD når det gælder meget krævende programmer (processorer med samme frekvens). Men jeg ville i dit tilfælde vælge AMD da du får en bedre ydelse for de samme penge. Bundkort skal du selvfølgelig se på en med socket A og de features du ønsker (antal PCI slot AGP mm.) Ang. RAM ville jeg (hvis jeg havde pengene) købe 2xDDR ram og måske opgradere til 3stk hvis behovet er det...

Mit råd er kig ind på edbpriser.dk og vurder hvad der er bedst for dig. Det bliver også meget nemmere  at sammenligne priser på forskellige grafikkort mm.

PS: Overclockning bør du ikke gøre med mindre du har styr på hvad du gør. I sidste ende er det alligevel grafikkortet der kommer til at være flaskehalsen, så det burde ikke være nødvendigt at overclocke

hIghQue
Avatar billede skovenborg Nybegynder
22. september 2001 - 15:42 #12
Vælg en AMD processor (billigst og yder det samme). Hvis du gerne vil overclocke den skal du nok vælge en Duron i stedet for en Athlon Thunderbird. Den er billigere og bliver ikke så let varm. Om den kan yde bedre end Athlon er nu ikke sikkert.
Bundkortet kan bl.a. være Asus A7V. Det er et ATX bundkort der skulle være let at overclocke med. Ellers har Soltek også nogle gode bud. Bare husk at det skal være Socket A.
Hvis du vælger A7V skal du bruge SDRAM. Vælg PC133 og mindst 128 (hvis du skal bruge 3D-Max, så er 256 eller 512 nok bedre).
GeForce grafikkortene er helt klart de bedste. GeForce3 er indtil videre meget dyrt, så et MX400 eller GTS kort vil nok være en bedre løsning lige nu. Hvis du kan finde et med DDR-Ram til en forholdsvis lav pris, så vælg det).
Hvis du vil have DDR-Ram i skal du huske at chipsættet skal understøtte det (fx VIA KT233). DDR-ram er en del hurtigere og koster ikke så meget, så mon ikke det måske kan betale sig i længden. Prøv fx Asus A7V266.
Tjek http://www.edbpriser.dk for priserne (prøv evt. at bestille alt hos den samme forhandler, så slipper du for en alt for stor afgift (Midtdata har det meste af det du skal bruge).
Avatar billede jacobchr Nybegynder
22. september 2001 - 15:49 #13
Zteven >> Da du skal bruge den til 3d max og den type vil jeg anbefalde dig nogle seriøse harddiske, hellere købe to mindre og i SCSI. Da disse virkeligt kan levere en god ydeevne. To da du skal bruge en til arbejdsdisk og en til installationsdisk.

Om du skal vælge AMD frem for Intel er et religions-spm. jeg er selv mest tilhænger af Intel, da jeg synes man får mere ydeevne med dem.

Så det bliver nok til en P4 1.5 GHz, da du hellere skal give lidt ekstra for et bundkort end 2-500 MHz ekstra på CPU\'en, da du klart vil kunne mærke at det er et godt bundkort. Og med PC800 RAM.

Jeg læste på et useriøst site at i850 chipsetet har lidt problemmer med PCI grafikkort (ved ikke om der er noget om det).

Håber det hjælper lidt
/jacob

Avatar billede highque Nybegynder
22. september 2001 - 15:52 #14
Hvorfor bekymre sig om PCI? AGP er det bedste og enda til samme pris :-]

hIghQue
Avatar billede zteven Nybegynder
22. september 2001 - 15:52 #15
nogle der ved mere om ASUS P4T-E bundkortet?

Hvor mange ddr ram moduler kan der sidde i den
Avatar billede jacobchr Nybegynder
22. september 2001 - 15:56 #16
highque >> Det er til dem der gerne vil have flere grafikkort i :-)) Mener selv det er lidt svært at sætte to AGP kort i een AGP port.

/jacob
Avatar billede highque Nybegynder
22. september 2001 - 15:59 #17
I see :-] Det vidste jeg ikke engang var muligt... Hvordan udnytter man det?
Avatar billede jacobchr Nybegynder
22. september 2001 - 16:03 #18
highQue >> Det kommer an på hvilket OS du bruger. Bruger du 9X eller NT (nt, 2000 eller xp) skal du bare have AGP og/eller PCI grafikkort i den og installere driverne og smide et par skærme til og så kan su starte dem under Egenskaber for skrivebordet (mener jeg).
I Linux bakker du bare nogle grafik kort den er mere ligeglad hvad det er for nogle kort, det virker bare :-))

Har selv et AGP som primær skærm og et PCI som ekstra skærm i Slackware Linux. (det er ret fedt)

/jacob
Avatar billede highque Nybegynder
22. september 2001 - 16:09 #19
Hvad anvendes det så til i praksis? De to skærme kører så uafhængigt af hinananden(viser forskellige billeder?)
Avatar billede jacobchr Nybegynder
22. september 2001 - 16:21 #20
highque >> I Windows kører det som to uafhængige skærme, men kun men en start menu på den primær skærm. Mens du i Linux selv kan bestemme hvordan du vil have det til at være evt. som i Windows eller som en stor skræm med en opløsning på 2048*768 eller  måske 1024*1536.

/jacob