Avatar billede coc Nybegynder
07. februar 2000 - 15:40 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Netværk mellem 95 / 98

Jeg har to PCer med hhv. Win98 og 95 installeret. I 95 kan jeh mappe et drev fra 98, så 95 kan læse og skrive til 98 maskinen. Det omvendte kan IKKE lade sig gøre. Hvordan får jeg adgang til 95 maskinen ? 98 brokker sig over, at der ikke er nogen server tilgængelig som kan validere mit password
Avatar billede fumes Nybegynder
07. februar 2000 - 16:15 #1
Du skal i netværk huske at tilføje "Fil og udskriftsdelig" på din Win95 maskine..

Og så dele din mappe ud..
Avatar billede mountainman Nybegynder
07. februar 2000 - 16:23 #2
Under netværk -> Klientprogram til Microsoft-netværk skal du ikke logge på et NT-domæne, med mindre du har en NT-server på dit netværk. Hvis du så trykker ESC for at komme videre under opstart, har Win ikke startet netværksdelen helt op og du får ikke adgang til andre maskiner....
Avatar billede lrj Nybegynder
08. februar 2000 - 01:14 #3
Et lille, men meget brugbart fif: Hvis du under "netværk" > "primær netværkslogon" vælger "Windows-logon" i stedet for "Klientprogram til MS netværk", slipper du for login-skærmen under opstarten. Ganske fikst hvis man alligevel kun er 1 bruger.
Avatar billede gnarf Nybegynder
08. februar 2000 - 08:40 #4
Man kan da fint køre med windows logon, og samtidig have adgang til drev på andre maskiner.

Jeg mener faktisk det er nok at have ipx protokollen installeret og så have fil og udskriftsdeling protokollen installeret. Og så skal man selvfølgelig huske at dele et eller andet drev/printer. Det er ikke et krav at bruge samme workgroup på begge maskiner, men det letter det en del hvis de er i samme gruppe.

I vores lille netværk installerer vi dog altid tcp/ip protokollen, og giver en unik ip-addresse til hver pc, på dens ethernetkort (ikke på evt. dial-ups)
Avatar billede poder Nybegynder
14. februar 2000 - 21:43 #5
Under IPX/SPX protokollen, kan du prøve at aktivere NetBios, det vil afhjælpe mange problemer.
Avatar billede lrj Nybegynder
15. februar 2000 - 11:20 #6
coc, og hvad er problemet så med ovenstående svar?
Avatar billede coc Nybegynder
15. februar 2000 - 13:16 #7
Der er flere folk der bruger netværket. Derfor SKAL de logge ind, så folk kan have deres private mapper.

Der er ikke noget af ovenstående der har hjulpet. De har samme workgroup navn, faste IP-adresser (10.0.0.1 & 10.0.0.2, subnet mask 255.255.255.0).
Fil og printer deling enabled. Biblioteker/drev er delte. De kører begge uden krypterede passwords (bruger jeg på Linux/Samba).

Skal man benytte IPX/SPX protokollen for at få det til at virke ?
Avatar billede lrj Nybegynder
15. februar 2000 - 14:00 #8
Æh, lad være med at acceptere et svar hvis det ikke er det du mangler.

Om du bruger tcp/ip eller ipc/spx er i princippet lige meget. Men det er kun i forbindelse med tcp/ip du skal indtaste ip-adresser, og normalt har du kun brug for en protokol. Der kan dog være gamle dos-programmer der kun kan køre over ipx. Den tid den sorg.

Men hvis du ikke har servicen "fil og udskriftsdeling" installeret på win95 maskinen, kan du ikke dele mapper, og derfor ikke tilgå dem fra win98 maskinen. Derimod, hvis win98 maskinen har delte mapper (og selvsagt har ovenstående installeret), kan du tilgå dem fra win95. Bare så du ved det.

Noget så voodoo-agtigt som at fjerne netkort og protokoller og tilføje det hele igen kan fra tid til anden faktisk løse den slags uforklarlige problemer.

Håber det hjælper lidt