Avatar billede muffegris Nybegynder
21. september 2001 - 23:37 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Flere styresystemer på samme drev????

Jeg har hørt at man ka ha flere styresystemer på samme drev!
er det rigtigt, svært og hvis man kan, hvordn gør man så???????
Avatar billede echelon02 Nybegynder
21. september 2001 - 23:42 #1
Det kommer selvfølgelig anpå hvilke styresystemer der er tale om.. Er det fx windows 98/me og windows 2000?
Avatar billede beta Nybegynder
21. september 2001 - 23:49 #2
Mener du ikke på hver sin partition ?
Avatar billede dr.m Nybegynder
22. september 2001 - 01:00 #3
if you have a boot manager program like http://www.mstboot.com/en/index.htm then you can have up to 12 operating systems on 1 partition. I have tried with 5

Michael
Avatar billede resten Nybegynder
22. september 2001 - 07:51 #4
Du skal nok dele din hd op først før du kan gøre det jeg har fået delt min hd op i 4 partitioer og kører winxp på det ene og win me på det andet.

resten/
Avatar billede hotpop Novice
22. september 2001 - 10:32 #5
ja det kan du sagtens. del dit drev op i partitioner - installer win9x/winme og derefter win2K/XP. Simpelt :)
Avatar billede muffegris Nybegynder
22. september 2001 - 15:54 #6
Ok, men hvis man nu har to partitioner med hvert sit styresystem, kommer der så en slags bootmenu når man starter pc\'en op???

Hva for nogle systemer vil I foreslå man havde liggende, evt. nødvendige RAM????
Avatar billede hotpop Novice
22. september 2001 - 16:50 #7
1. ja, det laver win2000 el. XP selv :)
2. XP (el. 2000 men helst XP) eller WinMe el win98 2. udgave (helst WinMe)
Avatar billede hotpop Novice
22. september 2001 - 16:50 #8
minimum 128 Mb ram
Avatar billede muffegris Nybegynder
22. september 2001 - 16:59 #9
Hvasså hvis man har ME og win 98 se på hver sin part. (et eks!) bliver der så ik lavet nogen bootmenu???
Er 98 se ik mere stabil end ME??
Og understøtter win2000 og XP ik fat32 (ska til at ha win2000!) Hvis tilfældet, kan man så ikke læse filer på win2000 part fra win 98 part :( ???
Avatar billede resten Nybegynder
22. september 2001 - 17:10 #10
win me er bedre efter min mening men det kommer jo an på hvad du vil bruge det til jeg har me til spil og det som ikke understøtter win xp.  win 2000 og xp understøtter fat 32.

resten/
Avatar billede muffegris Nybegynder
22. september 2001 - 17:40 #11
Jamen hva er ntfs, eller hva det nu bliver kaldt, så??? Jeg læste noget om at man fra win 98 ik ku læse et ntfs-drev??
Avatar billede htm Nybegynder
24. september 2001 - 21:46 #12
Hvis vi ser Win98 vs. WinME er Win98 den bedste syntes jeg.

Når du skal installere to styresystemer på en maskine, skal man installere Win98 eller WinME først, og derefter Win2000 eller hvad man nu vil have. Den vil automatisk lave en multibootmenu, så man kan vælge operativsystem. Når du installere WIn2000 kan du vælge om partitionen skal formateres / konveteres i NTFS, men du kan også vælge at installer det på en FAT32 partition.
Fordelen ved NTFS, er den NT-kerne som det bygger på og der er mulighed for at lave en meget bedre sikkerhed på sin maskine, med hensyn til fildeling, f.eks. Ulempen er jo som du selv siger at den ikke kan forstås af en Win9x eller WinME.
Det hænger altså sådan sammen at Win9x/ME kan læse FAT og FAT32 og WinNT/Win2000/WinXp kan læse FAT FAT32 og NTFS.

/htm
Avatar billede hotpop Novice
23. oktober 2001 - 16:46 #13
Hvad var der i vejen med de ander svar du fik? htm skriver jo det samme!