Avatar billede asshole Nybegynder
07. februar 2000 - 00:34 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

format og så nt 4

he´jsa her kommer en længre smøre, jeg har en laptop uden cdrom drev  den har kun  floppy drev, jeg har også købt et eksternt iomega zip drev på 250 mb.  nu er det sådan at min laptop køre med win98 som var preinstalleret og jeg vil gerne skifte til nt 4.
jeg har nt på en cd  men har intet cdrom drev så mit første spørgsmål er.

hvordan får jeg det over på zip drevet så det virker og hvordan laver jeg en boot disk til det ?

jeg har adgang til andre computere. så hvis der ligger bootdisk materiuale på winnt 4 cden kan jeg godt få det på nogen floppy      mit store dilemma er altså hvordan får jeg nt fra  cd til zip til min hd?

så det virker  ?  jeg håber i kan giove en detaljeret  step by step  vejlledning for de 300 point  tak

Henrik
Avatar billede asshole Nybegynder
07. februar 2000 - 00:38 #1

okay skal lige siges at jeg vil formatere  min hd  (:  og så starte forfra med winnt
Avatar billede sjensen Nybegynder
07. februar 2000 - 01:07 #2
Kan du under Win98 få adgang til dit Zip drev ?

Hvis du kan skal du have lavet en forbindelse mellem din bærbare og en anden maskine med et cd rom drev. Brug evt. Norton Commander til DOS til det og brug det specielle parallelle kabel der følger med. Du kan evt. også forbinde med et nulmodems-kabel og en Direkte Forbindelse mellem comportene.

Når du har Forbindelsen kopierer du alle filerne fra i386 directoriet på cd'en over på din bærbare og derefter ud på dit zipdrev.

Herefter kan du afbryde forbindelsen.

Du skal derefter lave en bootdiskette til din bærbare med hhv. fdisk.exe og format.com. Desuden skal den indeholde de nødvendige filer og linier i hhv. config.sys og autoexec.bat til at du kan få adgang til dit zipdrev når du booter fra diskette.

Check at du kan fremstille sådan en boot diskette og har adgang til zipdrevet FØR du formatterer harddisken.

Når du er sikker på at din diskette kan starte en bærbare og du har adgang til zipdrevet og du kan se i386 diret på zipdrevet kan du formattere harddisken. Du skal muligvis bruge Fdisk.exe først for at fjerne win98 partitionen på disken og oprette en ny. Når din harddisk er formatteret opretter du et dir, f.eks. Preload og kopierer alle filerne fra Zip drevet derned.

Derefter er der bare at skifte til dette dir og skrive "Winnt /b" hvilket starter installationen af NT uden at bruge setupdisketter.

go fornøjelse

sjensen
Avatar billede asshole Nybegynder
07. februar 2000 - 01:28 #3
ahhm det som jeg skal er at  hvad alle filerne  fra min cdrom på pc1 til mit  eksterne zip drev så at jeg kan smide en dos driver    på min bærbar og så har jeg    winnt cden på  zipen  (:
altså

pc1
  >winnt cd
    >ekstern zip
    >bærbar
Avatar billede gozar Nybegynder
07. februar 2000 - 08:21 #4
Har du adgang til et parlel eller et seriel kabel.. Har jeg et alternativ!!
Avatar billede sjensen Nybegynder
07. februar 2000 - 08:53 #5
asshole,

jeg tror der var klumper i strømmen samtidig med din kommentar. Det virker lidt uforståelig / mangelfuldt. Prøv lige igen !!

sjensen
Avatar billede asshole Nybegynder
07. februar 2000 - 12:34 #6
okay  jeg skal  havde min  bærbar formateret  og derefter instalere winnt 4 som ligger på en cd  det eneste redskab  jeg har et  et eksternt floppy og eksternt zip  og en anden computer med  cd, zip, floppy    men jeg har ikek tid til at vente på at 400 mb bliver overført  via null kabel hehe (;
Avatar billede asshole Nybegynder
07. februar 2000 - 12:35 #7
hvorfor kan jeg ikek ændre mit pointtal til 300`?  ADMIN kan du klare den
Avatar billede sjensen Nybegynder
07. februar 2000 - 12:54 #8
Ok,

Har du mulighed for at koble dit Zipdrev på maskinen med CD'en ? Så ville det jo være noget hurtigere at kopiere filerne fra CD'ens i386 dir over på Zip-drevet. NB! Du kan ikke have hele CD'en på zippen på en gang da CD'en indeholder mere end 250mb, men du kan sagtens have i386 diret og det er kun det du skal bruge for at kunne installere NT.

Når først du har i386 diret på zippen skal du fortsætte som jeg skrev med at lave en boot-diskette på den bærbare, der både indeholder fdisk og format, samt alt hvad der er nødvendigt for at du kan accesse dit zip-drev. Derefter kan du gå igang.

Hvis du kan gøre den del mens du har adgang til maskinen med et cd-drevet kan du jo bare slette zip drevet efter at du har kopieret det ind på din ny-formatterede harddisk, og så sætte zipdrevet på maskinen med cd-drevet igen og kopiere resten. Så har du det hele til din bærbare.

Et alternativ, uden brug af zipdrevet, er selvfølgeligt at overføre alt fra CD-en gemmen et parallelt eller serielt kabel, fra maskinen med CD-drevet til din Nyformatterede bærbare, ved brug af f.eks. Norton Commanders LINK mulighed, men som du selv udtrykker det har du ikke tid til at vente på sådan en langsom oveførsel.

sjensen
Avatar billede asshole Nybegynder
07. februar 2000 - 13:02 #9
okay takker jeg prøver  bar så du ved det sjensen  så har jeg zip på begge computere    100 mb ):  på den stationæer og eksternt 250 til min bærbare    i386  skal altså bare over på min hd      hvordan skal maskinen formateres  klare  winnt  instalationen selv den ?
Avatar billede asshole Nybegynder
07. februar 2000 - 13:03 #10
eller skal jeg gøre det når jeg formatere  hd'en selv ?
Avatar billede sjensen Nybegynder
07. februar 2000 - 13:14 #11
Du bruger bare en bootdisk med format og skriver format c: når du har bootet med disketten. Derefter kan du installere NT, enten fra Zip eller fra HD hvis du kopierer det over i et dir på den.

Ved installationen spørger NT om den skal formattere (du kan vælge partition, størrelse, oprette/slette partitioner m.m.) og hvis du gør det vil NT formattere det du har valgt. Du kan også vælge om partitionen skal være Fat eller NTFS.
Årsagen til at du skal formattere din HD før du installerer NT er fordi jeg regnede med at du havde Win98 installeret i Fat32 og der kan du ikke bruge til NT. Hvis dit filsystem i forvejen er Fat16 er der ingen grund til at formattere harddisken, med mindre du vil udnytte chancen for at få den renset samtidig.

sjensen

Avatar billede longlakecent Nybegynder
08. februar 2000 - 19:44 #12
prover lige (: hvis jeg ikke svare inden for 2 dage er der jo nok noget galt (:
Avatar billede longlakecent Nybegynder
16. februar 2000 - 16:50 #13
ja det gik lidt galt ): komme snart igen