Avatar billede mclj Nybegynder
19. september 2001 - 13:15 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

encoding

Er der nogen derude, der vil hjælpe en stakkels studerende med en pædagogisk forklaring af hvad encoding betyder?

Michael
Avatar billede cpufan Juniormester
19. september 2001 - 17:48 #1
konvertering til \"forståeligt\" format...
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
19. september 2001 - 21:14 #2
Et videoklip i det rå format fylder sindsygt meget. Et codec er så et komprimeringsformat, der sørger for at også almindelige mennesker kan have/lave video.

F.eks lavede jeg forleden et 4½ minuts videoklip - Det fyldte over 1.4 GB. Efter at have anvendt Microsoft´s Wmv codec røg det ned på 23 Mb.

Der findes et utal af codecs. Specielt .avi/DivX/Mpeg4 (det er det samme) har forskellige af slagsen. Dette er tidens hotteste og mest brugte codec. Problemet her er bare at der er lavet omkring 150 forskellige former for .avi hvoraf nogle er skabt af Microsoft - og det har det jo altid med at give lidt besværligheder.

/Nikolaj
Avatar billede mclj Nybegynder
19. september 2001 - 21:47 #3
Men hvordan finder jeg ud af, hvilket codec, jeg skal bruge? Og har codec\'et noget at gøre med mit valg af player - i dette tilfælde Quick Time?

/Michael
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
19. september 2001 - 22:33 #4
Nu har jeg ikke rigtigt tjeck på Quicktime, men generelt kan man sige at der konstant udvikles nye forbedrede version af codecs til de respektive playere.

Afhængigt af hvor meget bagud kompatibilitet du vil have - Kan du så ikke vælge de nyeste. Hvilke der virker i hvilke playere må du så finde ud af.

/Nikolaj