Avatar billede domi Nybegynder
18. september 2001 - 21:32 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hvad kræves der?

Jeg hat tænkt mig at købe en ældre pc og så sætte den op som server!
Hvad skal denne pc have...
Jeg skal have ftp, webserver og den skal køre godt!

på forhånd tak
/domi
Avatar billede izmkr Nybegynder
18. september 2001 - 21:39 #1
Du er godtnok fedtet Tomas... Du kunne da godt give lidt mere end de der skaldede 15 point, dit sandpapir!
Avatar billede domi Nybegynder
18. september 2001 - 21:40 #2
Jeg skal da ikke give mere for sådan et \"let\" svar!

JONAS NIELSEN!!
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
18. september 2001 - 21:41 #3
Det kommer i meget høj grad an på hvilket operativ sytem du har tænkt dig at bruge...

Windows NT: jeg har en 60 mhz stående med nt, men det er utrolig langsom, 200mhz ville jeg nok anbefale som minimum, og så med 32mb ram, men ram kan man næsten ikke få nok af!

Linux: Kan faktisk køre med en 486\'er men det kører meget langsomt, mon ikke en 100mhz ville køre ok???

Men jeg er sikker på hvis du beskriver dine planer om det lidt bedre vil der komme en masse godt..
Avatar billede domi Nybegynder
18. september 2001 - 21:44 #4
Jeg har tænkt mig at køre med Linux!
Avatar billede izmkr Nybegynder
18. september 2001 - 21:46 #5
Såvidt jeg husker kører Kapsel en Debian (Linux) med 90mhz, og 32RAM... og den kører da vist ret godt!
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
18. september 2001 - 21:51 #6
Okay, hvis du også vil køre noget gnome eller kde, og du siger den skal køre godt, hmm, altså jeg ville nok sige at 100mhz og en 64-? ram ville være fino..

Tror min linux redhat fylder en 800mb, så du skal have en ok harddisk også hvis du vil have lidt stuff til at ligge på den..

Du kan teste lidt hastighed her: www.tnp.dk men hastigheden bliver sænket MEGET p.g.a min langsomme upload (128kbit/s) men den kører altså kun på en 486/dx 66mhz 32mb ram...
Avatar billede vladimirr Nybegynder
18. september 2001 - 21:59 #7
Jeg har tidligere kørt Redhat 7.1 på en P133 med 32 mb ram og en masse diske...
Det kørte helt fint, dog uden X
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
18. september 2001 - 22:02 #8
Kan faktisk godt køre gnome på 486\'eren, men hurtigt vil jeg ikke kalde det...

Men det virker!
Avatar billede domi Nybegynder
18. september 2001 - 22:07 #9
Kan du så ikke lige sige hvad den skal indeholde altså f.eks.
200MHZ
12GB
osv.
?
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
18. september 2001 - 22:19 #10
Minimum:
486/dx
32mb ram
2gb hdd

God:
100-200mhz
64-?mb ram
2gb hdd

Harddiskpladsen afhænger meget af hvor meget junk du har tænkt dig at fylde på den, og om du f.eks. vil bruge den til mp3 arkiv osv osv..
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
18. september 2001 - 22:20 #11
Et netværkskort eller lign ville også være fint :-)
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
18. september 2001 - 22:20 #12
ok, ikke er lignene, bare et netværkskort..
Avatar billede vladimirr Nybegynder
18. september 2001 - 22:35 #13
Hvad med et vejkort nu du er igang ?
Avatar billede vladimirr Nybegynder
18. september 2001 - 22:36 #14
Jeg vil lige sige at ram er meget vigtigere end cpu, hellere en P100 med 64 mb ram end en P133 med 32 mb ram
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
18. september 2001 - 22:43 #15
tja, tænke også lidt på et postkort..
Avatar billede barfoed Nybegynder
30. september 2001 - 15:40 #16
Ville bare lige blande mig.... Og uddybe vladimirr kommentar.

Som han siger er RAM alfa omega! Det gælder om at have RAM nok til at  have alle de filer der skal serves af Apache i RAMen. Så kan disk hastigheden nemlig være rimlig lige meget! Den bruges stort set kun under boot .

Jeg køre selv med freeBSD uden X windows med følgende konfig.

200 mhz pentium mmx
512 mb RAM
5 GB ide 5400 RPM ATA 33
2 X 100 mbit NIC\'s

Den køre firewall, apache, mySQL, mod_php og NetAtalk.
Og den står og små keder sig!....

Barfoed
Avatar billede vladimirr Nybegynder
30. september 2001 - 17:02 #17
barfoed ->  :)

Hvorfor sætter du den så ikke til at køre UD eller SETI mens den er idle ?
Avatar billede barfoed Nybegynder
01. oktober 2001 - 14:05 #18
Jo.. det har jeg tænkt på..

Men nu havde jeg tænkt mig at lægge Squid ind..

En caching proxy for at vride lidt mere ud af internet forbindelsen og jeg har ikke lige de store ideer om hvor CPU intensitiv Squid er... men ellers vil jeg helt sikkert melde mig til:)

har du nogen erfaringer med en af de to? evt. på hvilken platform?

Barfoed
Avatar billede vladimirr Nybegynder
01. oktober 2001 - 14:12 #19
Jeg kører seti på linux og windows, og det kører bedst på linux :)

UD har jeg kun prøvet på windowsmaskiner.

//Anders