Avatar billede mogens_mogensen Nybegynder
18. september 2001 - 17:24 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

nye ram virker ikke til min g-4

nejjjj..... her kommer man hjem med 512 dejlige mb.ram.  til sin dejlige powermac g-4  400 mgh, og så virker lortet ikke, kun en bibb lyd og ingenting sker !!!! (sort skerm)

nedtur.... hvad fanden sker der?
rammene hedder sdram 521 mb, 133 mgh.

Avatar billede mogens_mogensen Nybegynder
18. september 2001 - 17:25 #1
uhuueee....
Avatar billede Jman Praktikant
18. september 2001 - 17:27 #2
prøv at tage dem ud igen og se om det nu er rammene eller om du er kommet til at futte et eller andet af under isætningen
Avatar billede mogens_mogensen Nybegynder
18. september 2001 - 17:27 #3
ohhhh... ikke 521 mb.  :-)
Avatar billede styxx Nybegynder
18. september 2001 - 17:34 #4
Sandsynligvis for dårlig kvalitet ram, hvis du har købt det hos din lokale PC-pusher.
Har selv dårlige erfaringer med Apacer. Prøv at få fat i noget Kingston eller tilsvarende.
Og snak med forhandleren
Avatar billede aeblenet Nybegynder
18. september 2001 - 18:20 #5
Har du tænkt på om dine RAM skulle have heddet PC-100

G4 bruger nemlig 2 forskellige frekvenser. Kun den nyeste har 133MHz clockfrekvens.

Du kan se mere her:
http://www.info.apple.com/info.apple.com/applespec/applespec.taf?ql=ri&name=g4

hilsen: http://www.aeble.net
Avatar billede styxx Nybegynder
18. september 2001 - 18:24 #6
Der er ikke noget i vejen for at bruge PC133 i stedet for PC100.
Avatar billede styxx Nybegynder
18. september 2001 - 18:53 #7
Taget fra Apples site

The Power Mac G4 logic board provides four PC-100 DIMM slots.

Compatible DRAM DIMMs must meet all the following specifications:

*    PC-100 Synchronous DRAM (SDRAM)
*    3.3 volt
*    64-bit wide, 168-pin module
*    Maximum of 16 memory devices on the DIMM
*    Unbuffered; do not use registered or buffered Synchronous DRAM (SDRAM)
*    Maximum height of 2.0 inches.

Men som sagt PC133 kan også bruges, forudsat at de opfylder ovenstående
Avatar billede aeblenet Nybegynder
18. september 2001 - 20:25 #8
styxx>>

Gu kan de da så.
I en PCér, der ikke er så følsom som Macén.

KØB ALTID, den anbefalede RAM til en Mac. Slut.

Køb altid den anbefalede RAM til ALLE computere......

Macén er især følsom på dette område, da den IKKE har en BIOS, som PC-lort har.

PC-lort er ikke følsomt på samme måde, da den kan justeres.

Især CUBE G4 har problemer med at læse andre RAM end de anbefalede.

mogens_mogensen>>

Få fat i de rigtige RAM og glem alt om din lokale PC-lorte-pusher til indkøb af RAM.

Betal hellere de kr. 100,- ekstra og få de rigtige RAM første gang.

Et godt tip ! ! !
Hvis de nye MacRAM heller ikke fungerer, så isæt 512MB-modulet alene i J3. Test maskinen. Isæt herefter det modul du havde i J4 og test.

Good luck !!!

PS: skyd ham PC-snot-aben, der har solgt dig modulet til din Mac. Evt. med en bybus ladet med DOS-pisse-lorte-RAM
Avatar billede dorkstar Nybegynder
19. september 2001 - 00:51 #9
Enig; køb altid hukommelse hos en Apple-forhandler. PC-pushere har ingen samvittighed.

DorkStar
Avatar billede mogens_mogensen Nybegynder
19. september 2001 - 09:27 #10
hmmm.....  og jeg som troede at det smarte ved g-4
var at man kunne bruge på ram+ harddisk ???
nå....  men tak for de mange svar !

-jeg skulle ikke mene at der var noget i vejen med at bruge pc 133 selvom der er pc 100 i forvejen.

-nå men hvad er så anbefalede ram for noget!
Avatar billede Jman Praktikant
19. september 2001 - 09:46 #11
Hvis du havde en 450 MhZ var det intet problem...
Avatar billede mogens_mogensen Nybegynder
19. september 2001 - 12:11 #12
nå men det har jeg desværre ikke.....
-men hvad er det der med anbefalede ram for noget ??
er der en liste eller hvad..
Avatar billede aeblenet Nybegynder
19. september 2001 - 15:27 #13
64-bits PC-100 RAM.

De 64-bit har noget at gøre med hvordan de sorte klodser er placeret på modulet......

Køb dem hos en der ved noget om Mac.

F.eks:

http://www.computerstore.dk
eller
http://www.nemdirect.dk
Avatar billede mogens_mogensen Nybegynder
20. september 2001 - 09:20 #14
mange tak....