Avatar billede nemezis Nybegynder
17. september 2001 - 22:02 Der er 5 kommentarer

Bærbare computere

Hej! Jeg har i længere tid overvejet at købe en bærbar.
Den skal primært erstatte min stationære
(750Mhz Athlon, TNT 32 Mb, DVD, Brænder)
Men skal dog også bruges i skolen.

Den skal kunne køre Diablo 2:LOD, Half-Life og StarCraft.
Skal dog også bruges til AutoCad samt MathCad.

Jeg har fået følgende tilbud, er der nogen der har erfaring med disse modeller, og hvilken skal jeg vælge?

Toshiba Satellite 3000-400:
Mobile Intel PIII processor 900Mhz
256MB DIMM (2x128MB)
20GB Harddisk UltraDMA/ATA 100
16 MB DDR nVidia Geforce2GO 4xAGP 3D Grafikkort
14.1\" TFT XGA
Vægt 2,6 Kg

Pris: 14.400,- incl. levering
Dell Inspiron 8000:
Intel PIII processor 1000Mhz
256MB DIMM (1x256MB)
30GB Harddisk UltraDMA/ATA 100
32 MB DDR nVidia Geforce2GO 4xAGP 3D Grafikkort
15\" TFT UXGA
Vægt 3,5 kg

Pris: 20.990,- incl. levering
Jeg har kun nævnt de ting, der varierer.

Dell overgår Toshiba med hensyn til hastighed, men er det pengene værd?

Jeg har forresten hørt at Dell computeren skulle have en meget lav lav batteritid pga. af at det chipsæt, der benyttes ikke understøtter Speedstep. Dvs. at der altid køres med 1 Ghz

Er det desuden muligt at installere unix (Linux/*BSD) på maskinerne?

Jeg har desuden set, at det er muligt at købe en 80 Gb Maxtor FireWire harddisk til omk. 4000 kr. Har jeg mulighed for at tilføje sådan en via computerens firewireport?
Avatar billede kim_bille Nybegynder
17. september 2001 - 22:19 #1
Jeg ville vælge Toshiba. Den overvejende grund værende den mindre vægt
Avatar billede flashdevil Nybegynder
18. september 2001 - 00:03 #2
ja umiddelbart ville jeg nok vælge Toshiba, for hvis din pris passer (14.400) er der sku en stor prisforskel mellem de 2 maskiner, og en mindre ydelses forskel !..

NB: edbpriser siger billigste
pris på Toshiba\'en == 19.100 kr., så det må sku være et godt tilbud !!! :-)
Avatar billede bigmike Nybegynder
18. september 2001 - 08:25 #3
Her er hvad edbpriser fortæller om køb at bærbar til spil og batterier
Og så kan jeg også kun sige at Dell i mine øjne ikke er mer prisen værd idet du næsten ikke ville kunne registrere forskellen i hastighed ved normalt brug og så kan jeg fortælle at det er et meget fordelagtigt tilbud du har fået på den thosiba.

3D grafik
Bærbare er generelt ikke velegnet til 3D spil. Dette skyldes dels at fladskærmen er meget langsommere til at opdatere billedet, end en almindelig skærm. Derfor vil spillet ikke køre så \"flydende\". Grafikkortene er heller ikke så kraftige, som de fleste nok er vant til fra deres almindelige computer. De fleste bærbare har 3D acceleration, men den kommer slet ikke op på højde med almindelige grafikkort. Der er dog utvivlsomt mange – især lidt ældre – 3D spil der vil køre fint på de bærbare, og spil uden 3D acceleration plejer også at køre problemfrit.

Batterier
De almindeligste typer batterier for de bærbare er NiMH og Lithium-lon. Den vigtigste faktor ved et batteri er selvfølgelig batterikapaciteten – altså hvor længe kan den holde din bærbare computer i gang. Her findes der ofte mange løsninger, og igen skal du overveje, hvad du har behov for. Bliver den bærbare hovedsageligt brugt på arbejdet/skolen, hvor der er strømstik? Eller er du tit ude og rejse, og er altså afhængig af batterierne? Bærbare kan køre på almindelig strøm samtidig med at batterierne bliver opladet.

Toshiba Satellite 3000-400:
Vægt 2,6 Kg
Litium-Ion Op til 3,5 timer driftstid

Dell Inspiron 8000:
Vægt 3,5 kg
Battery:
    8-cell \"Smart\" Lithium Ion battery
    Additional second primary battery available
    Approximate charge time (approx.): ~2.5 hours (computer on), ~1 hours (computer off)
    Approximate operating time: 2 - 3 hours per battery (depends on usage)

Avatar billede thomasd Nybegynder
18. september 2001 - 08:38 #4
Tja, jeg ville også vælge Toshiba.
Har selv haft en Dell på prøve i firmaet og det var ikke noget at råbe hurra for.
Du kan ikke både have floppy drev og cd drev i på samme tid.(Jeg ved godt at floppy ikke er så brugt mere, men det er en pestilens at skulle skifte drevene rundt).
Dell har også haft batteri problemer, bla. røgudvikling og i nogle tilfælde brand, pga. af overopladning på batteriet.
Prisen taget i betragtning ville jeg klart vælge Toshiba, Dell\'en er ikke de ekstra 6500.- værd, brug hellere de ekstra penge på en HD, som jeg kan se er der ingen problemer med at koble en firewire HD på.
Toshibaen har også en bedre indbygget mus end Dell.
Batteriet holder også ca. 1½ time længere på Toshibaen ca. 3½ time.
(SpeedStep er en kanon opfindelse og det virker.)
Puha, det var en ordentlig omgang.
Men mit er vælg Toshiba\'en.

Med venlig hilsen
Thomas
Avatar billede kbondoh Nybegynder
20. september 2001 - 20:09 #5
Jeg ville også vælge Toshibaen da den har den længste batteri-levetid og prisen ikke er for høj.
Toshibaen er også go nok til at spille ovenstående spil og man behøver ikke at betale 6000 ekstra foren minimal ekstra ydelse, med hensyn til ovenstående spil !