Avatar billede pringle Nybegynder
14. september 2001 - 14:48 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Langsom opstart af desktop???

Et problem, som pludselig er kommet over min computer. Ved boot er den som sædvanligt relativt hurtig...man kommer ind på \"desktoppen\", hvor man får en foreløbigt sort desktop, og toolbaren i bunden, med de små genvejsikoner.
Nu må jeg så vente i op mod 3-4 min. på at de andre ikoner ude på selve desktoppen kommer frem (og herudover billedet, som jeg har liggende som wallpaper). Problemet er opstået ret pludseligt, ikke noget gradvist. Mens ventetiden står på, swapper harddisken en smule, og - før jeg fjernede dem - var det her de små system-tray programmer dukkede op en efter en.

Jeg ville sætte stor pris på løsningsforslag, da det ikke er lang tid siden jeg geninstallerede alt...og jeg ikke orker det lige i øjeblikket!! :-)
Avatar billede pringle Nybegynder
14. september 2001 - 14:50 #1
Lige en ekstra kommentar: selv om jeg har adgang til værktøjslinien og startknappen, så reagerer maskinen først efter at resten af desktoppen er kommet på plads.
Avatar billede thaufer Nybegynder
14. september 2001 - 14:50 #2
kan det være active desktop?
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. september 2001 - 14:52 #3
Prøv at rydde op i temporære filer, tøm recyclebin og lav en defragmentering
Avatar billede oersted Novice
14. september 2001 - 14:55 #4
jeg har fuldstændig samme problem... defrag har ikke hjulpet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. september 2001 - 14:56 #5
Har du skannet for virus?
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2001 - 15:09 #6
Hvor meget ledig plads er der på det drev Windows ligger på?
Avatar billede pingeling1000 Nybegynder
14. september 2001 - 19:14 #7
Lyder som om der mangler ram...

Prøv:
H-klik på uret -> Task Manager -> Performance

Sammanlign MEM usage med hvor meget ram du fysisk har i maskinen. Hvis de ligger meget tæt, eller Mem usage er størst, bruger du for meget ram.

Når det er noget der er dukket \"pludseligt\" op, er det højst sandsynligt fordi du har fået startet nogle services i baggrunden.

Klik på fanebladet Processes og gå listen igennem. Her vil du være i stand til at finde problembarnet.

Jeg havde selv et lignende problem efter at havde installeret oracle8i. Des viste sig at for hver separat database jeg oprettede startede den en process der åd 50MB hukommelse, ikke noget der optimerer hastigheden under w2k når man kun har 256MB at gøre godt med....
Avatar billede oersted Novice
14. september 2001 - 19:24 #8
...øhh jeg ser lige nu noget der siger 123776K i MEM, på en maskine som kører 192 MB RAM

..Undskyld jeg bare møver mig ind her, jeg må jo donere nogle point sammen med dig, pringle !!

/
Avatar billede goulduck Nybegynder
16. september 2001 - 15:27 #9
Du kigger på \"Performance\" fanebladet og kigger under punktet \"Physical Memory (K)\" og læser hvad \"Total\" er på ... ikke?
Avatar billede oersted Novice
17. september 2001 - 15:29 #10
tilbage igen...

Physical Memomry, Total : 196016

og ?
Avatar billede goulduck Nybegynder
17. september 2001 - 21:59 #11
Og ... ? Og det viser bare at Windows rent faktisk ser 192 MB ram

Du skriver det som om du ikke kan forstå at der stod \"123776K i MEM\". Så svarede heg bare hvor den aktuelle mængde fysisk ram stod.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. september 2001 - 22:14 #12
Hent Sandra, den kan finde ud af hvor meget ram du har!

http://www.sisoftware.demon.co.uk/sandra/
Avatar billede pringle Nybegynder
18. september 2001 - 11:10 #13
Hmmm...tror ikke mit problem er RAM..godt nok har jeg ikke fået tjekket det endnu (min maskine er ikke p.t. på nettet, har derfor fået disse beskeder andetsteds), men jeg har 768 Mb RAM at gøre godt med. Og alle tray-programmer er ryddet af vejen.
Ved ikke, om det måske kunne være diverse licence-managers, som starter op automatisk. Hvis de først skal have afklaret ting med IP-adressen og netværket, er det muligvis det, som forsinker?

P.S. Jeg lover at melde tilbage om ovenstående løsningsforslag, så snart jeg får dem afprøvet...I skal nok få jeres point, hvis I har ret :-)!
Avatar billede goulduck Nybegynder
18. september 2001 - 18:41 #14
Har du kigget på \"Active Desktop\"? har du det?
Avatar billede pringle Nybegynder
24. september 2001 - 10:41 #15
Ok...vinderen er...:

både thaufer og goulduck..! Det var Active Desktop, der forsinkede det hele. Sikkert fordi den tjekker eventuelle netforbindelser, før den opdaterer desktoppen.

Ved ikke helt, hvordan jeg skal fordele de 2x30 point, når I ikke har oprettet egentlige svar, jeg kan godkende...og hvordan splitter man i øvrigt en præmiesum?

Takker mange gange..!
Avatar billede goulduck Nybegynder
24. september 2001 - 21:35 #16
Synes kun jeg skulle have 5 point eller noget ... jeg minded jo kun lige om det igen .. :-)

For at bestemme hvormange point, hver skal have, skal du trykke på den knap som hedder advanceret.
Avatar billede pringle Nybegynder
25. september 2001 - 13:28 #17
Der står intet om \"avanceret\" nogen steder...?

Hehe...spørgsmålet har efterhånden ændret karakter...

Pringle
Avatar billede goulduck Nybegynder
25. september 2001 - 21:20 #18
Jo der gør ... der er en \'accepter\' og en \'afvis\' og en \'avanceret\' knap.
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. september 2001 - 22:27 #19
Jeg svarer lige, så får du også en avanceret knap :o)
Avatar billede pringle Nybegynder
26. september 2001 - 11:03 #20
Der er stadig 30 point til thaufer, hvis han gider lave et svar, så jeg kan tildele dem. Hverken han eller goulduck gav et egentligt \"svar\", men de bidrog til en foreløbig løsning, hvilket jeg værdsætter ligeså meget..!

=)
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. september 2001 - 11:13 #21
;o)
Avatar billede goulduck Nybegynder
26. september 2001 - 18:52 #22
thaufer> Du siger bare til, så får du nogle point!