Avatar billede jonasson Nybegynder
01. februar 2000 - 21:42 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Jordforbindelse ?

Bare et enkelt spørgsmål !
Er der nogen der ved hvordan man
lettest jordforbinder en PC ??
Jonasson.
Avatar billede sjensen Nybegynder
01. februar 2000 - 22:39 #1
I stikket på pc'en er der 3 ben. Det der sidder i midten, lidt forskudt i forhold til de 2 andre, enten oppe eller nede afhængig af hvordan stikket er vendt, er jordforbindelsen.

I de kabler der passer til dette stik er der 3 ledere og de ender i et stik der enten har 3 ben, eller 2 ben og en metalklemme uden på stikket.

Det er selvfølgeligt bedst med et strømforsyningsstik med 3 ben med jord, men det ved du selvfølgeligt. Når du kun har 2 ben på stikket plejer der også at være et hul som man kan sætte et 3. ben ind i. Dette vil så forbinde jordforbindelsen, men igen altså kun hvis du har et strømstik i vægen med 3 huller.

Hvis du ikke har jord på dine stik i vægen er en metode, der ikke er farlig (med mindre der er overgang i din computer), at sætte et enkelt kabel fast på dette 3. ben og så forbinde det til et stykke bart metal på f.eks. din radiator, eller f.eks. et nedløbsrør af metal. Det vigtige er at den metalenhed du forbinder kablet til har forbindelse til andre rør og at disse på et eller andet tidspunkt går ned i jorden eller f.eks. gulvet i kælderen.

Dermed skaber du en jordforbindelse selvom du ikke har det i strømstikket i vægen.

sjensen
Avatar billede krusell Nybegynder
02. februar 2000 - 02:46 #2
Ja som sjensen siger, men det letteste er jo nok det trebenede stik
Avatar billede getalife Nybegynder
02. februar 2000 - 15:24 #3
sjensen>>
Den metode med at forbinde til radiatoren er direkte ulovlig!
Brænder huset ned pga en elektrisk fejl, dækker forsikringen IKKE !
Det samme med personskade osv.
Hvis folk rører ved radiatoren kan man få stød (hvilket ikke er rart for folk med pacemakerer).
Den rigtige måde:
1. Bank et metalrør/spyd ned i jorden og forbind det via en ledning med en skrue på din PC.
2. Få fat på en elektriker der kan trække en jordledning fra strømskabet til stikkontakten ved PC'en.

Vh
Getalife
Avatar billede jonasson Nybegynder
02. februar 2000 - 19:49 #4
sjensen & getalife.
Tusind tak for hjælpen !
Avatar billede getalife Nybegynder
08. februar 2000 - 16:19 #5
hmm... måske skulle du acceptere svaret ? ;o)
Avatar billede dar Nybegynder
14. februar 2000 - 23:17 #6
må man heller ikke kyle en ledning ud af windowet, ned til jordspyddet?
Avatar billede monse Nybegynder
15. februar 2000 - 01:14 #7
Til getalife.
Jeg har faktisk accepteret svaret
til dig og sjensen !
Er i måske ikke blevet noteret for hver
15 point ??
Hvis ikke , ligger fejlen ihvertfald
ikke hos mig !!!
Avatar billede monse Nybegynder
15. februar 2000 - 01:20 #8
Hej getalife.
Da jeg går under begge navne
(jonasson & monse) er de sidste
2 indlæg fra monse .
Avatar billede andreas_admin Nybegynder
17. oktober 2000 - 14:30 #9
monse/jonasson>> Det er ikke tilladt at have 2 profiler på Eksperten. Eftersom der ikke har været pointudveksling mellem dine to brugere, og du indrømmer med det samme, bliver begge dine profiler ikke slettet. Monse er slettet, den var den nyeste !