Avatar billede eightball Nybegynder
13. september 2001 - 22:44 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Får min PC strøm nok, 340W PSU

Jeg tror ikke min computer får strøm nok.

Den består af:
AOPEN HX08 ATX, kabinet
CHIEFTEC 340W PSU ATX, strømforsyning

P4 1,5Ghz, processor
ASUS P4T, motherboard
128Mb RD RAM
ASUS V8200 Deluxe AGP
SB Live
10/100 3Com Netkort
Adaptec AHA-2940U/AHA-2940UW PCI, SCSI-controller

Plextor 40x CD-ROM, SCSI
Plextor PX-W2410A CD-R, IDE
Quantum Fireball 1,28 Gb, IDE
IBM DTLA-307030 30Gb, IDE
IBM DDRS-39130, 9,1Gb, SCSI
LS-120 drev

EPSON STYLUS PHOTO 1270, printer, USB
HP870Cxi, printer
Creative WEB-cam 3, USB
Logitech Cordless Mouseman Pro
Microsoft Serial Mouse

Her er lidt andre data:
CPU temperatur: 45 C
MB temperatur: 38C
Fan speed: 3260RPM
+12V: 11,855
-12V: -11,407
+5V: 4,999
+3,3V: 3,344
VCore: 1,648

Problemet er at jeg kun har: LS-120, 9,1Gb HD, SCSI og Plextor CD-R sat til.
Lige så snart jeg sætter andre drev til, starter computeren ikke op.
Den lister bare IRQ\'erne og skriver: Updating ESCD, press any key to reboot.
Sommetider kommer den næsten ind i Win98SE, men starter ikke nogen programmer op.
Jeg har haft den til at virke, men sommetider \"fryser\" den bare. CPU temperaturen steg til 52C.
Jeg regnede med at Fan speeden var for langsom, da den muligvis ikke fik strøm nok.
Jeg har læst noget med at P4 processorer skal have 12V ekstra, men hvordan får den det?
Er det noget med AUX power?
Hvordan sætter man det til?
Hvad skal Fan-speeden være?
Hvad skal CPU temperaturen være?
Jeg har læst på: www.bygpc at: Mht. strøm o. lign. har vi fundet ud af at P4 og Athlon skal helst have mindst 400w for at køre rigtigt, og derfor til Vapochill systemet kan vi varmt anbefale Enermax 431w PSUen eller til dem der ikke kan få det vildt nok 531w modellen!

Avatar billede bbs Nybegynder
13. september 2001 - 22:46 #1
Den skal ha\' 400W for at køre optimalt, så køb det istedet, så vil dit system virke perfekt!
Avatar billede jiggypoof Nybegynder
13. september 2001 - 22:52 #2
Damn din cpu fan køre ikke hurtigt nok :)
Avatar billede vistodk Nybegynder
13. september 2001 - 22:52 #3
EPSON STYLUS PHOTO 1270, printer, USB
HP870Cxi, printer
Creative WEB-cam 3, USB
Logitech Cordless Mouseman Pro

er ikke afhængige af strømforsyningen
Avatar billede jiggypoof Nybegynder
13. september 2001 - 22:55 #4
visto.dk

Det er det da
ikke stylus printeren men det andet er da
Avatar billede jiggypoof Nybegynder
13. september 2001 - 22:55 #5
heller ikke hp printeren
Avatar billede eightball Nybegynder
13. september 2001 - 23:03 #6
Jeg har da forresten også
Trust Direct Access keyboard
21\" SONY 520GST monitor

Hvad skal min CPU fan speed være?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
13. september 2001 - 23:10 #7
hvis hans cpu temperatur ligger på 45 grader, betyder det vist ikke det store at hans fanspeed kun ligger på 3260 rpm! det er en ret flot temperatur!
en 340 watt psu burde osse være nok. måske den er defekt?
Avatar billede msmows Nybegynder
13. september 2001 - 23:15 #8
Om 340w er nok kommer an på hvordan de forskellige spændinger belastes. Det er ikke utænkeligt at en af spændingerne (volt)ikke kan levere strøm nok (ampere. Det kan derfor godt være nødvendigt at finde en anden strømforsyning.
Avatar billede microtec Nybegynder
13. september 2001 - 23:19 #9
Jeg syntes ikke de målte spændingerne bærer præg af at strømforsyningen er overbelastet. De ligger alle meget pænt.
Avatar billede eightball Nybegynder
13. september 2001 - 23:26 #10
Jeg har samme problemer med to andre 300W PSU\'er jeg har testet. Den ene 300W og 340W PSU\'en er helt ny.
Avatar billede microtec Nybegynder
14. september 2001 - 00:12 #11
Så vidt jeg kan se, opstår problemet når du tilslutter Quantum Fireball 1,28 Gb eller IBM DTLA-307030 30Gb. Begge IDE.
Er du sikker på at der ikke er konflikt med Plextor PX-W2410A CD-R, som også er IDE?

Prøv at fjerne din Plextor PX-W2410A CD-R. Og så tilslutte en af IDE diskene.

Er spændingerne målt før eller efter du monterer de 2 IDE diske?

Avatar billede msmows Nybegynder
14. september 2001 - 11:33 #12
Den måling du har foretaget af spændingerne, kan jo af gode grunde ikke være foretaget når problemet er nærværende, såååeeehhh.
Der kan købes specielle psu\'er til P4, de har et par ekstra kabler, så de er lette at kende.
Avatar billede microtec Nybegynder
14. september 2001 - 11:37 #13
msmows >> Virker det ikke lidt påfaldende at problemet opstår så snart en ad de to IDE harddiske monteres, eller hvad syntes du?

Efter min mening er det en lidt hurtig konklussion at sige at det er strømforsyningen, som er for lille.
Avatar billede msmows Nybegynder
14. september 2001 - 14:42 #14
Jeg konkluderer ikke, nævner som en mulighed.
Jumper du dine diske rigtigt? Nogle skal jumpes forskelligt, om de kører som master alene eller som master med slave. Husk cdr\'ens jumpere.
Hvad med dine idekabler, er det typen til ata66/100 er det meget vigtigt at de vender rigtigt.
Prøv at fordele kablerne fra psu\'en anderledes.
Avatar billede eightball Nybegynder
14. september 2001 - 14:55 #15
Glem nu ikke det som jeg spurgte om!!!
Hvad skal min CPU fan speed være?
Hvordan sætter man 12V AUX power til?
Skal P4 have ekstra strøm? Hvis ja, hvordan?

Spændingerne er målt i BIOS og ASUS Probe.
Jeg kan jo ikke måle når jeg har problemet, for så starter computeren jo ikke!!!
Og jeg har haft HELE lortet til at virke, da jeg samlede computeren! Dog uden Plextor CD-R.
Avatar billede microtec Nybegynder
14. september 2001 - 15:51 #16
eightball >> Dit spørgsmål lød \"Jeg tror ikke min computer får strøm nok.\".
Ingen tvivl om at din strømforsyning er i underkanten med alt det grej du har hældt i maskinen.
Jeg syntes bare det lyder underligt at problemet opstår nål du isætter 1 af de 2 IDE-diske.
Også at fejlen opfører sig ens hver gang. Ved en overbelastet PSU ville du nærmere opleve at din PC blev ustabil og opførte sig underligt mere tilfældigt.

msmows >> Det var ikke fordi jeg mente du konkluderede. Mere for at høre om din mening om det med diskene.

Avatar billede msmows Nybegynder
14. september 2001 - 23:14 #17
>microtec - jeg fattede det godt :O) - jeg har på fornemmelsen at diskene trækker præcis så meget strøm at psu\'en ikke kan følge med.
Til P4 fås som før nævnt en specialforsyning med ekstra kabler.
Avatar billede microtec Nybegynder
14. september 2001 - 23:52 #18
Man kunne let teste om det skulle være IDE harddsiken, der får strømforsyningens \"ryg til at knække\".
Det kunne gøres ved at undlade at montere f.eks. Plextor 40x CD-ROM og Plextor PX-W2410A CD-R. Det burde frivive strøm nog til at en IDE harddisk kan gører (hvis det er et strømforsynings-problem).

Som sagt syntes jeg det er lidt lumsk at fejlen opføre sig på samme måde når det monteres en IDE disk.
Avatar billede eightball Nybegynder
15. september 2001 - 02:33 #19
Ok, så har jeg løst problemerne og det hele kører.
Jeg monterede det kvadratiske ATX12V 4-pin stik fra PSU\'en på bundkoret.
Skiftede CPU-fan\'en til et andet stik.

Nu siger den:
CPU temperatur: 45 C
MB temperatur: 41 C
CPU fan speed: 3629RPM
Chassis fan speed: 3096RPM
+12V: 11,855
-12V: -11,489
+5V: 5,026
+3,3V: 3,344
VCore: 1,648

CPU-fanen fik sgu da lige et par omdrejninger mere hva\'?

PSU\'en er en:
340W PSU ATX PS2, P4, PFC
Max. load 340 W
AMD Recommended
Incl. ekstra 12V forsyning til brug i Intel Pentium 4 systemer
PFC (Power Fan Control)
(+5V : 30A) + (+12V : 15A) + (+3.3 : 28A) 315W, (-5V : 0.5A) 2.5W, (-12V : 1A) 12W, (+5VSB : 2A) 10W
Købt ved PROconsult DATA A/S i Odense.

Tak for kommentarerne... oooo E1GHTB4LL oooo
Avatar billede msmows Nybegynder
15. september 2001 - 11:04 #20
Nåååeeehhh, så du har en P4 forsyning!!!! ;o)