Avatar billede rc Nybegynder
13. september 2001 - 22:40 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Motherboard

Hejsa

Hvis et motherboard fx kan køre med processorer fra 233-333 MHz vil man da kunne benytte en 400 MHz processor i dette motherboard? (Såfremt det kan lade sig gøre, er jeg godt klar over, at man max. vil kunne udnytte de 333 MHz).

RC
Avatar billede bbs Nybegynder
13. september 2001 - 22:43 #1
Sig hvilket motherboard det er, så kan vi se om det kan lade sig gøre.
Der er ikke stor forskel fra en 333 mhz til en 400, så vent til du har pengene og køb en 1400 mhz athlon..
Avatar billede little_john Nybegynder
13. september 2001 - 22:44 #2
Det kan man godt.  Men hvilket board er det?

Har du kigget på fabrikantens hjemmeside om du kan ændre jumpersetting og evt. en bios-update, så er det meget sandsynlig du kan bruge din cpu ved fuld hastighed. Hvis du skriver hvilket board det er,  skal jeg nok lige se efter..

Little John
Avatar billede little_john Nybegynder
13. september 2001 - 22:49 #3
Glemte lige at sige at det naturligvis er en forudsætning at cpu´erne er til samme sokkeltype og at boardet kan levere de rigtige V-core spændinger
Avatar billede rc Nybegynder
13. september 2001 - 22:52 #4
Jeg ved ikke hvilket board det er. Det drejer sig om jeg har en 400 MHz processor, og har mulighed for at få et motherboard der kan klare op til 333 MHz. Jeg Har en ordentlig computer, men vil gerne have en ekstra, og vil derfor gerne høre om man med næsten 100% kan regne med det vil fungere (og så ved jeg godt, at man evt. kan være heldig med en opdatering af biosen). Kan motherboards normalt ikke levere de ønskede V-core spændinger, når det ikke drejer sig om større MHz udsving?
Avatar billede bbs Nybegynder
13. september 2001 - 22:55 #5
En 1.4 GHZ Athlon fungerer ikke i et bundkort der ikke supporterer 1.4 ghz athlon, så det tror jeg ikke det vil.
Avatar billede little_john Nybegynder
13. september 2001 - 22:57 #6
bbs>>
Prøv lige og læs spørgsmålet igen ..

Prøv evt. at tøre din skærm af, det kan jo være at der sidder noget skidt et sted som ser ud som et 1 tal..  ;o)  400MHz, ikke 1,4 Giga
Avatar billede bbs Nybegynder
13. september 2001 - 22:58 #7
little_john>>
Jeg lavede bare et eksempel.
Jeg tror ikke at en ældre teknik / teknologi kan gøre det, når det nyeste nye står af.
Avatar billede little_john Nybegynder
13. september 2001 - 22:59 #8
rc>>
Det kan du ikke regne med. Det bedste du kan gøre er at prøve at få fat i boardet og finde ud af hvad det er for et, så kan vi nok hjælpe dig videre. Du kan evt. maile mig på torben.g@worldonline.dk når du er klar til det, så skal jeg nok hjælpe dig..
Avatar billede rc Nybegynder
13. september 2001 - 23:01 #9
Ok, prøver at finde ud af hvad det hedder...tak
Avatar billede little_john Nybegynder
13. september 2001 - 23:02 #10
bbs>>
Ok..  nu har jeg efterhånden opgradet så mange af de maskiner, og hvis det er en AMD cpu er det jo en k6-2 i en soccet 7, sandsynligvis med et intel tx eller vx chipset eller sådan noget. Det var meget brugt dengang. De fleste af dem kan taktes op (på nogen boards er det \"undocumented\"). FSB´en ligger jo fast, og de fleste boards kan lave en multiplikator på 6  hvis det er 66MHz fsb eller 4X hvis det er 100
Avatar billede little_john Nybegynder
13. september 2001 - 23:04 #11
bbs>>
Samme gælder i øvrigt for intel-cpu´er fra før \"sokkel 370\" tiden.

I begge tilfælde er det eneste kritiske at kunne indstille den rigtige core spænding og at boardet kan levere strøm nok
Avatar billede rc Nybegynder
13. september 2001 - 23:08 #12
Det er en Pentium 2 processor til et Slot 1 motherboard.
Avatar billede little_john Nybegynder
13. september 2001 - 23:13 #13
Så kommer den til at køre!  Spørgsmålet er bare hastigheden. Har du boardet ved hånden så kig på chipsettet. (især den chip som er lidt større end et frimærke lige i nærheden af cpu´en) Det jeg gerne vil vide er hvad der står på den, om det ender på \"lx\" på \"bx\" eller om der står noget med \"via\" på den.

Little John
Avatar billede rc Nybegynder
14. september 2001 - 19:26 #14
Hej igen

Jeg har nu fået følgende oplysninger om motherboardet - hjælper det?

IWPIILE019480 Pentium II 233-333 MHz - PIILE - Intel 440LX Chipset.
Avatar billede bbs Nybegynder
14. september 2001 - 20:20 #15
Som du kan se, så fremgår det i navnet at den kun kan klare en 333 MHZ Processor.
Avatar billede rc Nybegynder
14. september 2001 - 20:22 #16
Ja, men prøv at læse mit spørgsmål...
Avatar billede bbs Nybegynder
14. september 2001 - 20:23 #17
Det kan man ikke.
Avatar billede little_john Nybegynder
14. september 2001 - 21:13 #18
Det kan man godt..  men et LX board kører med en fast FSB på 66 MHz.  En P2 400 som du har, har en fast multiplikator på 4X.  Altså vil din cpu køre med 265 MHz.  Og boardet kan godt levere de nødvendige spændinger.

Men er det det værd? Jeg ville nok foreslå at finde et billigt brugt Slot 1 board, de er ikke høje i kurs. Du skulle nok kunne finde noget med et 440BX chipset til 300-600 kr.  Og deri vil din cpu køre med fuld hastighed..

Spørg bare for mere info

bbs>> Spørg bare hvis du vil have dokumentationen sort på hvidt  ;o)

Little John
Avatar billede vikingenuffe Nybegynder
14. september 2001 - 21:31 #19
bbs vil i hans jagt på point svare hvad som helst ! - Og til tider uden relevans.
Avatar billede little_john Nybegynder
14. september 2001 - 21:32 #20
vikingenuffe>>

Nu er der jo nok nogen som bliver meeeeget sure, men ser man ikke det flere steder?  ;o)
Avatar billede vikingenuffe Nybegynder
14. september 2001 - 21:35 #21
Jo helt sikkert ! - Men, i bbs tilfælde kan jeg finde utallige eksempler (også blandt mine egne spm.) - Så jeg har mit på det rene ;o)
Avatar billede little_john Nybegynder
14. september 2001 - 21:38 #22
Ok...  mudderkast vil jeg slet ikke blandes ind i..

Little John
Avatar billede vikingenuffe Nybegynder
14. september 2001 - 21:41 #23
Det var bestemt ikke for at blande dig ind i noget ! - Men for at gøre evt. interesserede opmærksom på det. - Pointene betyder jo meget her på eksperten.

Beklager at du misforstod hensigten.
Avatar billede little_john Nybegynder
31. juli 2002 - 01:29 #24
What the F**K is going on here???????????????????????????????????