Avatar billede grave Nybegynder
13. september 2001 - 11:55 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ens zoner

Jeg har en dns server med 1 primært domæne (domæne1.dk) + reverse
så har jeg en anden server stående der henter disse zone filer, på denne server skal jeg så også have en primær zone på et andet domæne (domæne2.dk) som skal være magen til det første domæne (domæne1.dk).
Er der en måde jeg kan konvertere domæne1.dk til domæne2.dk så de er ens, uden at skulle til at lave et script ???
Avatar billede pbms Nybegynder
13. september 2001 - 12:13 #1
Nedlæg det ene domæne og gå derefter ud og drik en stribe kolde tuborg
Avatar billede stimpy Nybegynder
13. september 2001 - 13:23 #2
Den DNS jeg bruger kan kan kopier en Zone fra en server til en anden via an zone-transfer.

Jeg bruger SimpleDNS......

Det gøres på følgende måde:
1) Opret domain1.dk som slave på den maskine du ønsker kopien til (og lad den blive overført).

2) Konverter domain1.dk fra at værre slave til at værre primary.

3) Opret domain2.dk ud fra den eksisterende zone for domain1.dk

Dette virker for mig.

Hvad er egentelig grunden til at du vil have 2 forskellige primære DNS servere ???
Avatar billede grave Nybegynder
13. september 2001 - 13:43 #3
Selve det med at få hentet filen osv. er gjort men det er selve det med at konvertere zonen fra det ene domain til det andet jeg skal have gjort
det skal gøres automatisk så når jeg laver en opdatering på domain1.dk på den primære skal den sekundære hente denne zone og kopiere den til domæne2.dk og stadig have domæne1.dk liggende problemet er at der i zonen står domæne1.dk ud for alle hosts de skal skiftes ud med domæne2.dk...
det jeg søger er noget der kan konvertere domæne1.dk til domæne2.dk

Det hele bunder i at jeg kan lave en opdatering på den primære zone så både domæne1.dk og domæne2.dk bliver opdateret på sen sekundære...
Avatar billede stimpy Nybegynder
13. september 2001 - 13:51 #4
Kan du ikke bare lave domain2.dk som et alias til domain1.dk på den ene server, og så oprette slaves for begge på den anden server !!!

Ellers kan du måske lave et alias til slave zonen.

Når jeg laver alias, sker al konvertering automatisk.
Avatar billede stimpy Nybegynder
13. september 2001 - 13:54 #5
Har lige prøvet at lave et alias til en secondary zone......det virkede ikke.
Avatar billede grave Nybegynder
13. september 2001 - 14:15 #6
Hvordan kan jeg lave dette alias ???
Jeg kører bind. på solaris
Avatar billede stimpy Nybegynder
13. september 2001 - 14:57 #7
Av.....solaris er ikke lige min stærke side.
Avatar billede beaviz Nybegynder
17. september 2001 - 21:27 #8
Angiv samme fil for de to domæner i named.conf (dette virker desværre kun hvis du bruger @ i zonefiler som substitut for zonenavnet)
Altså noget i retning af:
zone \"eksempel1.dk\" in {
        type slave;
        file \"pz/eksempel.dk\";
};
zone \"eksempel2.dk\" in {
        type master;
        file \"pz/eksempel.dk\";
};
Er det ikke det du mener?
Avatar billede grave Nybegynder
13. november 2001 - 10:05 #9
jeg har lavet et shellscript der gør det !!
Avatar billede beaviz Nybegynder
13. november 2001 - 10:13 #10
Lad os dog se det :)