Avatar billede christian Nybegynder
13. september 2001 - 08:38 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Hjælp MAC vil ikke starte

Hej,

Vi har en mac G4 som ikke vil starte op :-(
Lige så snart den tænder viser den en lille mappe hvor der skiftevis vises mac\'s logo og et spørgsmåltegn...

Hvad kan man gøre for at starte den op?
Er der ikke en form for fejlsikret tilstand som på windows?
Avatar billede christian Nybegynder
13. september 2001 - 08:39 #1
OBS! Det hele startede da den gik ned i illustrator
Avatar billede christian Nybegynder
13. september 2001 - 08:39 #2
OBS! den kører mac os 9.0
Avatar billede Jman Praktikant
13. september 2001 - 08:43 #3
Det er dit styresystem - den kan ikke finde systemmappen -
Prøv at sætte din \"tilbagekopier software\" cd i og start maskinen - derefter vælg tilbagekopier software (evt. med backup, så alle dine indstillinger m.m. bliver lagt i en back-up mappe og dermed minimerer du tab af indstillinger)
Avatar billede Himbear Nybegynder
13. september 2001 - 08:48 #4
Jeg tror at det nok bare at starte op på systemCD\'en og så genopbygge skrivebordet! (alt+æble)!
Avatar billede styxx Nybegynder
13. september 2001 - 08:48 #5
Du er nok nødt til at starte op fra din OS 9 cd-rom.
Indsæt CDen og hold \"C\" nede mens du starter op. Prøv derefter at reparere systemet ved at køre Apples \"Diskværktøj\"
Hvis du har Norton eller Techtool, bruger du selvfølgelig dem i stedet.
Avatar billede christian Nybegynder
13. september 2001 - 09:20 #6
Den er helt død :-(

Den reagerer slet ikke på noget!
Vi har prøvet med OS cd\'en og Norton, og holde diverse knapper nede...

Det må være en hardwarefejl så den ryger tilbage til sælger

Tak for de hurtige svar
Avatar billede scrix Nybegynder
13. september 2001 - 09:22 #7
Prøv følgende:
1) Nul-stil parameter-ram (hold de 4 taster alt-æble-p-r nede medens du tænder og slip først når du har hørt startlyden 2 gange)

2) Hold derefter Shift-tasten nede medens den starter (Så starter du uden system udvidelser)

Hvis det ikke får den i gang er den helt gal :( -så skal du igang med at starte fra CD og gen-installer system. Tjek også at du har den seneste firmware.
Avatar billede christian Nybegynder
13. september 2001 - 09:25 #8
Til SCRIX
1). har prøvet virker ikke
2). Den vil stadig ikke

Og den reagerer slet ikke på når du sætter en CD i, så jeg kan ikke gen-installer systemet :-(
Avatar billede Himbear Nybegynder
13. september 2001 - 09:26 #9
Du kan godt starte op på Cd\'en ikk?

Har du prøvet det jeg sagde! Holde c nede så starter op på cd\'en og så lige inden den kommer ind i systemmet, så holder du æble+alt+punktum nede!

Jeg har løst det dér før på denne måde!
Avatar billede Jman Praktikant
13. september 2001 - 09:30 #10
hvad betyder æble+alt+punktum ???
Avatar billede macintosse Nybegynder
13. september 2001 - 09:32 #11
Jeg har samme problem nogle gange, så kan der heller ikke startes fra cd.

Fjern alle USB og FireWire stik undtagen det til tasteturet, så kan du starte igen.

:-)
Macintosse
Avatar billede christian Nybegynder
13. september 2001 - 09:52 #12
Vi har prøvet alt hvad der står på denne side.
Intet virker... Den er pakket ned og klar til afsendelse

Tak for alle svar