Avatar billede henrikl Nybegynder
11. september 2001 - 23:40 Der er 27 kommentarer og
6 løsninger

AMD 1.4GHz.. Men hvilket Mobo skal jeg vælge??

Jeg har en computer, eller rettere, jeg havde...
Tidligere i dag var jeg den glade ejer af en:
PIII 500MHz, ASUS P3B-F, 128MB PC100 Ram, SoundBlaster Live, GeForce 2 Pro. Jada jada jada, and so on and so on...
  Så satte jeg en 512 Ramklods i og næsten samtidigt med terrorangrebet i USA kortsluttede mit Mobo (Kan det være en konspiration?) Så nu regner jeg med at anskaffe mig et nyt Mobo og CPU. Men hvad kan I anbefale?
  Jeg har altid haft Intel processorer og ASUS mobo\'s, så dem er jeg ligesom vandt til, men det betyder ikke at jeg ikke vil overveje andre mærker.
For at være helt ærlig er jeg nemlig temlig tændt på at skifte til AMD pga. pris i forhold til ydelse.
  Jeg tænkte på en Athlon 1.4GHz CPU og et Mobo med 266MHz FSB og DDR ram.. Men hvilket mobo skal jeg vælge? Det skal jo gerne have det rigtige chipset. (Hvad det så end er)

Må jeg høre folkets røst? Hvad kan i anbefale? Gerne noget nyt og fancy..

Mvh Henrik L
Avatar billede darkside Nybegynder
11. september 2001 - 23:42 #1
Avatar billede darkside Nybegynder
11. september 2001 - 23:43 #2
vælge..
Avatar billede milo Nybegynder
11. september 2001 - 23:43 #3
Soltek75kav-drv hedder det vist, 2 sec bekræfter lige
Avatar billede milo Nybegynder
11. september 2001 - 23:44 #4
Avatar billede darkside Nybegynder
11. september 2001 - 23:45 #5
Avatar billede milo Nybegynder
11. september 2001 - 23:47 #6
Min bror bruger dette soltek mobo sammen med samme system som dig.. (dog 1,3ghz som eneste forskel) - Men med DDR ram osv. også...jeg benytter også selv et soltek mobo, og det funker bare perfekt. De har fået rigtige gode anmeldelder ved hardware test... Et godt køb!
Avatar billede milo Nybegynder
11. september 2001 - 23:48 #7
Min bror købte det hos midtdata.dk :)
Avatar billede darkside Nybegynder
11. september 2001 - 23:48 #8
Hm jeg har selv haft et soltek, det var det værste shit jeg nogensinde har haft, nu har jeg et Asus det kører fejlfrit..
Avatar billede henrikl Nybegynder
11. september 2001 - 23:49 #9
Og hvilken køler burde jeg så købe dertil? Gerne en der er nem at montere (jeg har trods alt lige ristet min computer tidligere i dag, så jeg er lidt nervøs, som ikke larmer for meget og kan bruges til at overclocke med senere hen.. Jeg ved det, jeg ved det.. Det er jo hele tre ting, det går virkeligt ikke... Eller gør det??
Avatar billede makse Nybegynder
11. september 2001 - 23:49 #10
Avatar billede milo Nybegynder
11. september 2001 - 23:50 #11
darkside, hvilket soltek? Og hvad var prob.?
Avatar billede henrikl Nybegynder
11. september 2001 - 23:50 #12
darkside>> Hvad var det der var så skrotty ved Soltek\'s mobo??
Avatar billede darkside Nybegynder
11. september 2001 - 23:51 #13
Det var ustabilt..
Jeg kan ikke leve med en ustabil comp..
Kan ikke lige huske mærket..
Avatar billede milo Nybegynder
11. september 2001 - 23:52 #14
Det har måske været et gammelt et???

De nye soltek har altså fået bedre anmeldelser end asus
Avatar billede henrikl Nybegynder
11. september 2001 - 23:52 #15
makse>> Den artikel du henviser til skriver noget om Athlon4, men på AMD\'s hjemmeside synes jeg at se at Athlon4 er en processer til Laptops.. Kan du fortælle mig hvad det går ud på? Jeg er trods alt ikke ude efter en Laptop :o)
Avatar billede darkside Nybegynder
11. september 2001 - 23:53 #16
milo>>Måske, men jeg holder mig nu til Asus, og alle de maskiner jeg har bygget har også været med Asus board, de kører også perfekt.
Avatar billede milo Nybegynder
11. september 2001 - 23:58 #17
darkside, ligeledes alle mine soltek maskiner :)

makse er du ikke enig om at soltek laver kvali vare?
Avatar billede darkside Nybegynder
11. september 2001 - 23:59 #18
Jeg har trods alt bygget 20+ maskiner med Asus Board sååh :)
Avatar billede makse Nybegynder
12. september 2001 - 00:00 #19
Avatar billede Peter Praktikant
12. september 2001 - 00:04 #20
jeg har lige købt et abit kg7-lite. Hvis du køber det hos itbutikken.dk koster det kun 1314kr. Det er et godt motherboard, jeg har købt en molex køler til, alle jeg har snakket med siger den kan køle en 1400 og at den er støjsvag. Du kan se på tomshardware.com hvor de bl.a. tester den (det er den der køler mest af molex kølerne jeg har købt). Jeg er meget tilfreds med mine køb.
Avatar billede Peter Praktikant
12. september 2001 - 00:05 #21
men du kan jo ikke bruge din 512 klods på det bundkort da det kører med ddr-ram.
Avatar billede movingrok Nybegynder
12. september 2001 - 01:07 #22
Tjek dette link - Det er AMD. Her kan du finde de komponenter som AMD anbefaler at sammensætte.

Lige nu er det meeeeggggeeet langsom - nærmest gået i stå som resten af USA.

http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_869_1039,00.html

rok
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
12. september 2001 - 06:56 #23
hvis du er ligeglad med at skulle skifte ram, vil jeg anbefale ASUS A7V266 DDR
ellers bare et almindeligt ASUS A7V, de kører fint med en 1.4 GHz
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2001 - 08:51 #24
Avatar billede milo Nybegynder
12. september 2001 - 10:26 #25
asus a7v er da gannely efterhånden?! det vil tabe enhver test mod solteks nye.
Avatar billede milo Nybegynder
12. september 2001 - 10:34 #26
gannely = gammelt.
Avatar billede darkside Nybegynder
12. september 2001 - 10:38 #27
milo>>Det kommer lidt an på så meget, jeg er ret sikker på mit toptunede A7V133 jorder soltek boardet.
Avatar billede milo Nybegynder
12. september 2001 - 10:52 #28
nah..finder link til en test senere
Avatar billede henrikl Nybegynder
12. september 2001 - 11:31 #29
Hmm.. Ok, Der er vel ikke nogen der kan fortælle mig hvornår Athlon4 med Mobo, kommer i den danske handel??
Avatar billede trille Nybegynder
12. september 2001 - 11:44 #30
MSI Har den bedste overclocking funktionalitet. De forsyner dig i øvrigt med et program, så du kan overclocke løbende under windows og hente den sidste nye biosversion - helt automatisk. Jeg har netop installeret et hos en god ven på en AMD Athlon 1200 MHz/266 - og det styrer vildt. Der følger også 6 USB porte med og i det hele taget har MSI i de senere år fået mig til at ændre mig fra at være indædt ASUS-fanatiker, til at foretrække MSI - især til AMD-CPU.

Læs i øvrigt denne test af lillebroderen fra Alt om Data:
MSI K7T Pro2-A
MSI bundkortet udstråler kvalitet. Man ser med det samme, at man har med MSI at gøre, når øjnene falder på nordbroen, der sidder drejet 45 grader i modsætning til broerne på andre bundkort. Efter MSI’s egne udtalelser har de valgt at designe deres bundkort på denne måde for at få en kortere signalvej mellem nordbroen og selve processoren. Når man installerer MSI bundkortet, skal man sikre sig, at rammodulerne er installeret, inden man installerer grafikkortet, for desværre er den ene ramsokkel kun tilgængelig, når grafikkortet er fjernet. Det er dog den eneste fejl, jeg kan finde i designet af dette bundkort, for alt andet synes perfekt. Strømstikket sidder placeret i det øverste højre hjørne. Derved undgår man, at kablerne fra strømforsyningen ligger og fylder ind over processoren. Rundt om selve soklen til processoren sidder der adskillige store elektrolytter, men de sidder dog placeret, så man kan montere en rimelig stor processor-køler uden problemer. Selve installationen af bundkortet og de forskellige komponenter, som skulle monteres på bundkortet – for eksempel ram og grafikkort – forløb uden nogen form for problemer. Men skulle man alligevel være uheldig at løbe ind i problemer, har MSI lavet en smart feature, der hedder D-LED. Det er en forkortelse for Diagnostic-LED, og som navnet antyder, er det nogle lysdioder, der viser forskellige lyskombinationer, hvis der skulle opstå fejl. Med manualen i hånden kan man så se, hvor problemet er. Hvis for eksempel maskinen standser under en opstart, og dioderne viser grøn/rød/grøn/grøn, kan man se i manualen, at der er et problem med rammodulerne. En smart og meget nyttig feature. Rent teknisk er MSI K7T Pro2-A bygget over VIA KT133-chipsættet, i kombina-tion med en VIA 686B sydbro har vi et bundkort, som understøtter U/DMA 100 samt fire USB-porte. KT133-chipsættet understøtter 1,5 GB SDRAM af typerne PC100 og PC133. Til forskel fra mange af de andre bundkortproducenter har MSI vedlagt en bagplade med to ekstra USB-stik, så der er fuld udnyttelse af alle fire USB-porte fra starten. K7T Pro 2-A er meget stabilt. Det klarede sig godt igennem de test, vi kørte, og jeg har intet at udsætte på dette bundkort. Der følger en hel del forskelligt software med til MSI-bundkortet, men det mest interessante er nok Fuzzy Logic – et lille stykke software, som lader brugeren overclocke direkte fra Windows. Der er både en automatisk og en manuel funktion. Så det er nemt at justere for eksempel front side-bussen til det maksimale og stadig bevare stabiliteten. Af andre medfølgende programmer kan nævnes Live BIOS, som altid sørger for at holde din BIOS opdateret. Live BIOS henter simpelthen den sidste nye BIOS fra Nettet, uden at brugeren behøver bekymre sig om det. Den BIOS-version, der lå på bundkortet ved leveringen, var en version 1.8. Men ved et hurtigt besøg på MSI’s hjemmeside fandt jeg en version 2.1. Jeg opdaterede uden problemer til den nye version og kunne følgende køre alle test under samme version.
Avatar billede trille Nybegynder
14. september 2001 - 10:52 #31
Hvaaeee?! ...skal du aldrig have lukket det spm?
Avatar billede brum Nybegynder
14. september 2001 - 16:55 #32
var det egentlig ikke en idé at vente lidt, inden du køber noget....der skulle jo være nye modelle på vej om en måneds tid
Avatar billede soul-c Nybegynder
04. oktober 2001 - 12:40 #33
Her er alle de ASUS board der kan køre med athlon, og jeg foretrækker stærkt ASUS, da det er meget sjældent der er fejl eller ustabilitet på dem.

A7V-E ATX    Socket A / VIA KT133 / 6PCI-1AGP / IDE100 718 kr.

A7V ATX    Socket A / VIA KT133 / 5PCI-1AMR-1AGP / IDE100 1.619 kr.

A7Pro ATX    Socket A / VIA KT133 / 5PCI-1AMR-1AGP / IDE66 995 kr.

A7V133 ATX    Socket A / VIA KT133A / 4PCI-1AMR-1AGP/ IDE100 RAID 1.095 kr.

A7V133-C ATX    Socket A / VIA KT133A / 5PCI-1AMR-1AGP / IDE100 936 kr.

A7M266 ATX    Socket A / AMD 761 / 5PCI-1AGP / IDE100 / LAN 1.579 kr.

A7A266 ATX    Socket A / Ali M1647 / 5PCI-1AMR-1AGP / IDE100 1.236 kr.

A7V266 ATX    Socket A / VIA KT266 / 5PCI-1ACR-1AGP / IDE 1.467 kr.