Avatar billede henrikl Nybegynder
11. september 2001 - 22:43 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

512MB Ram -*Fzzzttt!!!*- HELP!!

Halløjsa derude..  Jeg har lige en lille historie og et par spørgsmål

Jeg har en computer, en Pentium3 på et ASUS P3B-F mobo. med 128mb pc100 ram... Eller rettere jeg havde!!!

Forleden besluttede jeg mig for at med de dejlig lave rampriser vi \"lider\" under for tiden ville jeg forkæle dyret med lidt extra kredsløbs-guf. Så jeg tjekkede priser på edbpriser og fandt ud af at Multimedie World havde 512Mb pc133 ram til den sølle pris af 410,-kr
  Det kunne jeg ikke helt stå for, så jeg fandt mit dankort frem for tegnebogen tastede lystigt oplysningerne ind på computeren. Hokus Pokus! 3 dagde senere ringer det på døren (det var i morges) og en flink mand aflevere en pakke til mig. WOW! Så skulle dyret boostes tænkte jeg. Ud med de 128mb jeg havde i i dyret og ind med de 512mb....
        -En proceduere jeg har gjordt de første 20 gange før på adskillige maskiner. (Og jeg havde trukket strømstikket ud først)
Computeren startede op som den skulle, næsten i hvertfald, for den talte kun 128mb ram. Nå, reset og ind i bios\'en, Exit save changes... Computeren startede op igen og så.....
Biiiiib Biiiib Biiiib... Lød det fra computeren, og få sekunder efter blev jeg mødt af den frygtede lugt af brændt printplade og kredsløb. SHIT!! tænkte jeg. Slukkede dyret med det samme, og tog ramklodsen ud. For satan den var varm og ildelugtende. Det kunne sq ikke være rigtigt tænkte jeg, så jeg ville lige tjekke min forretnins reklemations ret/procedure whatever. Jeg satte mine gamle 128mb i computeren, og reset.
Biiiiib Biiiib Biiiib... Og den hæslige stank igen.. min gamle ramklods var ristet på præcis samme sted, samme kontaktflade.

Nu er det så at jeg tænker, er mit Mobo fucked? Er det den nye Ramklods skyld? Eller har jeg bare været monster-uheldig? Og hvorfor talte min computer kun de 512mb til at være 128mb?

Nu har jeg så gudskelov min kærestes computer at gå på nettet fra, men den er ikke ligefrem en gamerz-paradize + man vil jo gerne have sin \"egen\"

Håber i har moret jeg over historien og har nogle svar på mine spørgsmål..

Mvh Henrik L

PS: Sørgeligt med tragedien i US..
Avatar billede darkside Nybegynder
11. september 2001 - 22:47 #1
Det har været en defekt ram klods, har været ude for det samme, det var godt nok kun med en 128 mb stang, men den troede at der var en 64, den ristede godt nok ikke motherboardet, men det kan vel ske..
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
11. september 2001 - 22:47 #2
er der garanti på bundkortet?
det kan sagtens være de nye ram der er defekte, og som så har fået dit bundkort til at dø

Avatar billede torbenkoch Nybegynder
11. september 2001 - 22:48 #3
Det motherboard kan ikke tage klodser større end 256 MB, men at det brænder af lyder da godt nok lidt ekstremt!
Avatar billede henrikl Nybegynder
11. september 2001 - 22:56 #4
dex dexter>> Der er ikke garanti på Mobo\'et længere, det er ca 2 år gammelt.

torbenkoch>> Burde den så ikke have målt klodsen til at være en 256MB klods??

Og er det muligt at det kun er den sokkel jeg har haft rammen i der er defekt nu, eller er det hele Mobo\'et.?? Grunden til at jeg tror det måske kun er den ene sokkel er nemlig at det er den samme kontaktflade på klods\'erne der er ristet.
Avatar billede henrikl Nybegynder
11. september 2001 - 22:57 #5
PS: Mit mobo lugter ikke brændt, det er kun ram-klodserne
Avatar billede handmade Nybegynder
11. september 2001 - 22:57 #6
Trist historie, begge dele..

Men, jeg har fornyligt haft fingre i en maskine hvor klodsen var vendt forkert i sokkelen-det lyder utroligt, men er faktisk ganske sandt-den havde netop ristet sokkelen på den måde du nævner. Hvis man tester, evt på et gammel MB, kan det ses at det sagtens kan lade sig gøre at presse klodsen så langt ned at den får kontakt..
Avatar billede henrikl Nybegynder
11. september 2001 - 23:03 #7
handmade>> På et gammelt Mobo kan det lade sig gøre at presse klodsen så langt ned at den får kontakt?? Mener du så den kortslutter, eller at jeg kan bruge klodsen på et andet mobo?? (For at være helt ærlig lugter den nemlig ikke som om den kommer til at funke som andet end som brevåbner)
Avatar billede henrikl Nybegynder
11. september 2001 - 23:05 #8
dex dexter>> Hovsa, der fik du vist lidt point ved en fejl..
Skidt pyt, hvis der er nogen der har svar på nogle af mine spørgsmål er der 200 point til jer.
Avatar billede handmade Nybegynder
11. september 2001 - 23:06 #9
Jeg ved det ikke, men da jeg læste dit indlæg, kom jeg til at tænke på det andet jeg nævner. I dit tilfælde tror jeg nok, at jeg ville returnere klodsen uden at risikere mere-som du skriver, det er 410 kr-ikke værd at risikere en masse hardware på..
Avatar billede darkside Nybegynder
11. september 2001 - 23:07 #10
Du kan evt prøve at få fat i en anden klods ram og prøve at smide den i et andet ram slot på dit board, brænder den også af er dit board færdigt.
Avatar billede henrikl Nybegynder
11. september 2001 - 23:09 #11
Kan det det overhovdet betale sig at jeg går ned og klager over Ram-klodsen, da de vel bare kan sige at det er mig der er en fumlefinger?
Avatar billede darkside Nybegynder
11. september 2001 - 23:09 #12
Evt en 64 mb klods hvis du har en gammel en til at ligge....
Avatar billede darkside Nybegynder
11. september 2001 - 23:10 #13
Hm det vil de sikkert, det plejer sådan nogen fucking hoveder at gøre, du kan ikke gøre andet en at prøve, vent evt indtil der er kunder i buttiken og skab dig så rigtigt godt, det virker somregel :)
Avatar billede henrikl Nybegynder
11. september 2001 - 23:12 #14
Jaeh... Så må jeg vel finde en 64MB klods et sted og se om det virker, eller omjeg skal til at tænke på at bruge penge på at upgrade
Avatar billede darkside Nybegynder
11. september 2001 - 23:17 #15
Hm, det var måske en ide at opgradere, især hvis du bruger den meget til spil, det er vel ikke andet en et nyt mobo og ny CPU..
Avatar billede halifax Nybegynder
12. september 2001 - 02:46 #16
Der er forskel på buffered og registered DIMM\'s. Der skal bruges den slags dit system (mobo) er designet til. Du kan læse om forskellen hos Kinston RAM her
http://www.kingston.com/tools/bits/bit27.asp

Der er forskel i de små \"hak\" i modulerne, men man kan måske nok presse dem forkert ned i ramsoklen. Kan noget sådant være sket for dig? Og noget i bunden af soklen blevet ødelagt så dit 128 modul efterfølgende også er røget.
Se i manualen til bundkort, hvad du skal bruge.