Avatar billede happyhenrik Nybegynder
11. september 2001 - 19:05 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Active directory

på min standalone w2k server, vil jeg have installeret en exchangeserver - men det kræver at active directory kører. Jeg kan starte en setup, men hvad sker der egentlig ved det ? Får jeg en spritny installation af min server, dvs. ALT ryger ?? Eller hvad ?
Avatar billede dr.m Nybegynder
11. september 2001 - 19:07 #1
no. you cam always change back to stand alone mode.
as long as you have exchange you will be depended of AD
Avatar billede rkhdk Nybegynder
11. september 2001 - 19:09 #2
for at installere AD, skal du skrive dcpromo i \"kør\".. det der sker er at dine brugere, bliver slettet og du styre dine brugere via AD!
Det er ikke en Helt ny installation.. men der bliver lavet noget om!!
Du skal også regne med at opstarten bliver længere.. *S*
Avatar billede happyhenrik Nybegynder
11. september 2001 - 20:45 #3
ok - så har jeg gjort det, og installeret exchange2000 - hvordan konfigurer man den ?
Avatar billede fanta Nybegynder
11. september 2001 - 20:46 #4
Lytter lige med!
Avatar billede burningice Nybegynder
11. september 2001 - 21:52 #5
hehe, du sidder med software for flere tusind kroner, men du aner ikke hvordan du bruger det?

hvor mange klienter skal der kobles på? Skal den kun bruges som intern mailserver, eller skal man også kunne sende til/fra den via internettet?
Avatar billede happyhenrik Nybegynder
11. september 2001 - 21:59 #6
Det er sgu ikke sjovt makker :0)

Nej du - det er rent privat. Jeg ejer domænet www.dancing.dk, og ville gerne lave en mailserver så man kan få en xxx@dancing.dk emailadresse :0)

Avatar billede happyhenrik Nybegynder
11. september 2001 - 22:00 #7
jeg glemte at nævne at den skal bruges til og fra internettet, så externe kan bruge den via pop3
Avatar billede burningice Nybegynder
11. september 2001 - 22:05 #8
jeg vil personligt nok vælge software i en lidt anden størrelsorden, Exchange2000 er måske bare en aaaanelse overkill. Og da jeg næppe tror at du har købt win2k server og exchange2k, er det vel heller ikke noget problem for pengepungen ;)

Prøv at sørg efter mailserver på www.download.com, ellers kan jeg anbefale vPop3 www.vpop3.com
Avatar billede happyhenrik Nybegynder
11. september 2001 - 22:07 #9
har prøvet nogle gratis programmer, men dem kan jeg heller ikke få til at virke. Og nej jeg har ikke købt softwaren - jeg har lånt en MS select cd nede fra mit arbejde, til at uddanne mig selv med !
Avatar billede burningice Nybegynder
11. september 2001 - 22:09 #10
well... hvis du vælger vPop3 kan jeg godt hjælpe dig med opsætningen. Ang. Exchange har jeg meget lidt kendskab til 2000\'eren, dog er 5.5\'eren np
Avatar billede happyhenrik Nybegynder
11. september 2001 - 22:13 #11
k - hvis jeg trykker på linket www.vpop3.com, bliver jeg bedt om et password !
Avatar billede burningice Nybegynder
11. september 2001 - 22:18 #12
sorry, det er http://www.vpop3.co.uk
Avatar billede happyhenrik Nybegynder
11. september 2001 - 22:20 #13
det er jo ikke freeware....
Avatar billede burningice Nybegynder
11. september 2001 - 22:21 #14
jeg har en version der er freeware op til 5 brugere

og dit win2k er da heller ikke ligefrem freeware
Avatar billede happyhenrik Nybegynder
11. september 2001 - 22:23 #15
?? Der står at det er en 30 dages eval version ?

Mht. min w2k, er den jo firmabetalt
Avatar billede burningice Nybegynder
11. september 2001 - 22:25 #16
jovist er den firmabetalt... men det giver dem jo ikke ret til at dele ud til højre og venstre

i know, det er deres nye licsens politik :(
Avatar billede happyhenrik Nybegynder
11. september 2001 - 22:28 #17
ja det stinker... :0(

Men vi siger det ikke til nogen... :0)
Avatar billede eagle-online Nybegynder
11. september 2001 - 22:30 #18
Hvis du skal have din exchange til at køre, så anbefaler jeg at du følger denne rækkefølge nogenlunde.. (medmindre du er win2k expert)
1. Installer win2k.
2. sæt DNS suffix og NetBios værdierne. (gøres under Denne computer, Egenskaber, Network id.., properties, more.
3. sæt allow dynamic update til YES
4. installer DNS
5. i DNS\'en lav forward lookup zones og evt. reverse lookup zones.
6. ip adresser indtastes. kan også gøres tidligere, betyder ikke det helt store.
7. check at DNS kører, brug nslookup
8. nu kan du køre DCPROMO fra en cmd.
9. Hvis du kun har en server kan du isætte exchange cd\'en og køre installationen direkte, bare følg vejledningen.
10. hvis du har flere servere skal du køre inst. fra DC først med /prep... parameter og derefter med med /install parameter, fra en cmd.
11. når du herefter opretter brugere i AD bliver du spurgt om der skal oprettes mailbox osv. (kan også gøres senere)
12. i exchange manegern\' skal du kigge på fanebladene og indtaste dit domænenavn, mailnavn osv. (det er ikke så vanskeligt, hvis du bare kigger lidt på fanebladene i properties)
13. husk at bestille en mx og a record til din ip-adresse ved din internetudbyder, og aftal evt. mail navn.
14. pyh.. kan da ikke huske det hele vel....
men det skulle være omtrent det...
og det er mindst 300 point værd :-)
Avatar billede burningice Nybegynder
11. september 2001 - 22:30 #19
er det ikke lidt dobbeltmoralsk... du klager over at vpop3 ikke er freeware, men selv bruger du firmaets software som heller ikke ligefrem er freeware
Avatar billede happyhenrik Nybegynder
11. september 2001 - 22:37 #20
Næ bestemt ikke - vi betaler omkring XX millioner om året til Bill, hvilket vel er en betydelig del. Den server jeg vil sætte skal bruges til uddannelse, hvilket vil komme mit firma tilgode + BILL, da det betyder at vi sætter sådan en server i produktion. Hvor mange steder tror du ikke der står en testserver, med software der allerede er installeret et andet sted....

Bevares du har da ret at det formentlig er ulovligt, men det er også ulovligt at køre 81 km/t på landevejen...
Avatar billede burningice Nybegynder
11. september 2001 - 22:41 #21
hvis du ser sådan på det kan du da bare hente vpop3 ned og cracke den, det er også ulovligt, men ham som har lavet programmet tjener jo også penge på det hvis firmaet ender med at købet det!
Avatar billede happyhenrik Nybegynder
11. september 2001 - 22:43 #22
nu er problemet bare at vi kører MS miljø, så det kan jeg ikke bruge
Avatar billede newbies Nybegynder
12. september 2001 - 14:26 #23
eagle Online>>har osse samme problem hvis du kunne lave en mindre guide hvordan man sætter flere domæner op på en standalone server dvs kun en server koblet til ca. 15 clients med win2k og Win2kadv Server med exchange 2000 så jeg når brugerne logger ind på clients med ders log inad kan de tjekke deres mail fra begge domæner.
Så jeg vil jeg da gerne ofre 300 point på det!
Avatar billede happyhenrik Nybegynder
13. oktober 2001 - 12:29 #24
RKHDK -> Besvar lige så du kan få dine points
Avatar billede rkhdk Nybegynder
13. oktober 2001 - 18:49 #25
happyhenrik => bare behold dem, eller giv dem til de andre! ;o)
Avatar billede happyhenrik Nybegynder
13. oktober 2001 - 18:51 #26
oki