Avatar billede husi Nybegynder
11. september 2001 - 12:13 Der er 28 kommentarer og
2 løsninger

it supporter og Datafagtekniker

Er der nogle som har erfaringer med disse uddannelser ??
Avatar billede zeon_rm Nybegynder
11. september 2001 - 12:18 #1
http://www.ots.dk/index_ie.htm

Gå ind under Erhvervsuddannelserne og vælge datafagtekninker
Avatar billede koep Nybegynder
11. september 2001 - 12:19 #2
Jeg har selv villet være Datafagtekniker (datamekaniker) men kunne ikke få en læreplads og droppede det derfor. Det er MEGET svært at få en læreplads men det er en god udannelse som beskæftiger sig med store dele af branchen og som ER anerkendt af erhverslivet.

IT supporter siges at skulle være en \"halv\" datamekaniker og giver dig bare et papir på at du kan nok et eller andet med it og er ikke særlig anerkendt i erhverslivet
Avatar billede zeon_rm Nybegynder
11. september 2001 - 12:20 #3
datafagtekninker=datafagtekniker
<<<---stave spasser
Avatar billede snowball Novice
11. september 2001 - 12:20 #4
Ja. Er selv ved at uddanne mig til Datamekaniker (Datafagtekniker) !

Hvad vi du vide !? ;)

Snowball
Avatar billede koep Nybegynder
11. september 2001 - 12:22 #5
Forresten jdaugaard er også igang hvis du kan få fat i ham!
Avatar billede zeon_rm Nybegynder
11. september 2001 - 12:24 #6
ja jeg vil heller ikke anbefale IT-supporter. Erhvervslivet har simpelthen ikke brug for personer med de korte IT uddannelser, og IT-supporter er for svag efter min mening.

jeg er også igang med datafagtekniker så spørg løs..:)

Avatar billede fodnus Nybegynder
11. september 2001 - 12:26 #7
Tja Helt ærligt Jeg går på nuværende tidspunkt på IT-supporteren og selvom du ikke får læreplads er der altid skolepraktikken men den er et stort minus og masser af spildtid hvis man ikke kan \"tage eget ansvar for egen læring\" og bruge den
Hilsen
fodnus ;-)
Avatar billede snowball Novice
11. september 2001 - 12:29 #8
Klikmekanikere er der efterhånden kommet en del af hvilket vil sige at de har ret svært ved at finde fast arbejde lige for tiden. Det kan selvfølgelig ændre sig i løbet af de næste par år, men tvivler lidt da der stadig er rigtig mange der er ved at ta\' uddannelsen lige nu !

Mht. læreplads, ja så bli\'r det nok det største problem. Personligt måtte jeg selv flytte ca. 100km for at få den læreplads jeg har nu, men det var da på den anden side fint nok at komme hjemmefra så det går mig ikke rigtig noget ;)

Snowball
Avatar billede husi Nybegynder
11. september 2001 - 12:29 #9
Ved i hvor i nærheden af hillerød man kan blive uddannet sig til Datafagtekniker .. ??
evt. et links til siden!

Hvilke fag har man ?

Hvorfor er det svært at få en praktikplads ?

Avatar billede koep Nybegynder
11. september 2001 - 12:32 #10
Ballerup!

Der er kun 2 af de tekniske skoler der har den!
Avatar billede snowball Novice
11. september 2001 - 12:33 #11
Nej at blive SKP\'er (Skolepraktikant) er IKKE noget man skal ønske sig. Man lærer (de fleste steder i hvert fald) kun en brøkdel af hvad man lærer i en virksomhed. Dem som jeg kender der er SKP\'er ville 10000000 gange hellere være i lære i ved en virksomhed !

Snowball
Avatar billede fodnus Nybegynder
11. september 2001 - 12:35 #12
Det er svært fordi de fleste vil have færdiguddannede supporter/tekniker og de færreste har tid og overskud til at lære fra sig plus at de skal binde sig for min. 2 år(supporter) el. 4 ½ år(tekniker) og de ved ikke om de eksisterer til den tid
Avatar billede snowball Novice
11. september 2001 - 12:35 #13
koep: Det er ikke helt rigtigt! Så\'n var det engang, men der er efterhånden flere skoler hvor du kan ta\' uddannelsen, i hvert fald de 6 skoleperioder som Klikmekaniker !

Men ellers så er det Sønderborg og Ballerup der styrer det show :)

Snowball
Avatar billede husi Nybegynder
11. september 2001 - 12:38 #14
fodnus -->> hvorfor skulle de ikke eksisterer til den tid ??

TIL ALLE:

Havde i taget andet inden i gik ind til uddannelsen ? (fx. gymnasiet)
Avatar billede snowball Novice
11. september 2001 - 12:39 #15
husi: Nope. Startede lige efter 10. klasse !

Snowball
Avatar billede fodnus Nybegynder
11. september 2001 - 12:42 #16
husi-->> fordi de måske er gået konkurs da det er en hurtig branche
fodnus
Avatar billede husi Nybegynder
11. september 2001 - 12:42 #17
Kan man komme ind fra 9 klasse ??
er det svært at komme ind ??
Avatar billede zeon_rm Nybegynder
11. september 2001 - 12:43 #18
det kan du godt og nej det er ikke svært
Avatar billede fodnus Nybegynder
11. september 2001 - 12:43 #19
Ja det kan man godt
fodnus
Avatar billede koep Nybegynder
11. september 2001 - 12:44 #20
Nope du kan starte efter 9 klasse
Avatar billede husi Nybegynder
11. september 2001 - 12:45 #21
hvilke fag har man ??
Avatar billede zeon_rm Nybegynder
11. september 2001 - 12:46 #22
Men man skal vist have Matematik og Engelsk på højre niveau end 9 klasse...kan ikke lige huske hvad niveau jeg havde merit&#8230;Men det er noget man tager på uddannelsen så det er ikke et problem
Avatar billede fodnus Nybegynder
11. september 2001 - 12:47 #23
zeon rm-->> 10 kl. udvidet
Avatar billede snowball Novice
11. september 2001 - 12:50 #24
husi: På http://www.5skole.dk/Hovedsider/faellesdel.htm#bilag_1997_skoleuv kan du se hvilke fag vi har. Tror dog ikke den passer 100% mere, men næsten ;)

Snowball
Avatar billede husi Nybegynder
11. september 2001 - 12:50 #25
nu går jeg i 2.g i gymnasiet men tror jeg dropper ud.. så skulle det da ik være noget problem med hvensyn til mat og eng ??
Avatar billede snowball Novice
11. september 2001 - 12:52 #26
fodnus: Er det ikke kun alm. 10 kl. !? Jeg kan da huske at vi bare skulle ha\' E niveau i engelsk, hvilket svarer til en alm 10. klasse !

Men OK, det kan jo være lavet om siden da ;)

Snowball
Avatar billede zeon_rm Nybegynder
11. september 2001 - 12:53 #27
Hvilke fag man har svinger vist lidt fra skole til skole, bare det opfylder hvad der står i bekendtgørelsen. Hvis du følger det link jeg gav dig i starten kan du se nogle af de fag vi har her i Odense.

Avatar billede husi Nybegynder
11. september 2001 - 12:54 #28
er der nogle der har adressen til den der ligge i ballerup ??
Avatar billede snowball Novice
11. september 2001 - 12:58 #29
Metalindustriens Fagskole
Telegrafvej 9
2750 Ballerup
Tlf 44 86 87 88
Fax 44 86 87 00
E-mail: ts-ballerup@ts-ballerup.dk

www.ts-ballerup.dk

Snowball
Avatar billede husi Nybegynder
11. september 2001 - 12:59 #30
Tak for svarene!