Avatar billede infected Nybegynder
11. september 2001 - 04:19 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

ADSL newbie spørgsmål.

Okay...har lige en del spørgsmål

Jeg ståt i den situation at jeg til Oktober kan få ADSL hos Teledanmark/TDC.

Jeg skal primært bruge nettet til at downloade filer, mIRC (herunder også sende filer i mIRC) og spille online (Counter-strike) og så sætte mindre netværk op (2-3 personer der spiller online CS på min linje)

Jeg kan se at jeg har følgende muligheder hvad forbindelsen angår

1. Teledanmark Netexpress (regner med 1024/256kb)
2. Teledanmark Bredbånd ADSL (også 1024/256kb)
3. Boomtown ADSL (512/512kb forbindelse)

Hvilken forbindelse af disse 3 ville passe mine behov bedst?

Grunden til at jeg stiller alle disse spørgsmål er fordi folk har fortalt mig at den Router der følger med Netexpress (Speedstream 2601) ikke er noget værd og at der tit er problemer med den.

Routeren der følger med Boomtown er vist nok en Cisco router med indbygget hub (mener jeg)

Og så et sidste spørgsmål. Når nu man sidder f.eks 4 personer og spiller over en 1024kb linje igennem en hub forbundet til en Router. Hvordan kan den server man spiller på så finde ud af at der sidder 4 mennesker på den ene linje? Skal man købe flere IP addresser en den ene statiske eller dynamiske der følger med? Eller er det noget Routeren ordner helt automatisk?

På forhånd tak!!
Avatar billede drean Nybegynder
11. september 2001 - 05:21 #1
Hej

Jeg ville nok vælge BoomTown ADSL, pga den højere upstream. (og der er hub i den router)
med hensyn til flere som spiller på samme tid (fra samme linje), så burde det slet ikke give noget problem, det tillader de servere jeg har spillet på ihvertfald (UT)

Avatar billede marty Nybegynder
11. september 2001 - 09:08 #2
Boomtown er godt, men du behøver ikke så høj en upstream, hvis du ikke skal sende så store filer, men derimod (som os andre) Downloade eller Counte.
Har du forresten overvejet Cybercity? Så kan du på 5 min. booste din ADSL til 2MBit, hvis I skulle få lyst til at lave et netværk på 10 personer.....
Avatar billede michael20 Nybegynder
11. september 2001 - 12:56 #3
Jeg ville vælge Teledanmarks bredbånd.

Har tidligere haft begge former for netexpres (atm og router), og problemet er at du kun får en IP adresse, hvilket gør det vanskeligt at spille mange netspil. Jeg kunne f.eks. ikke spille på zone.com med mere end en computer.

Vælger du Teledanmarks bredbånd får du 2 dynamiske ip adresser, men kan købe flere..tror for 10 kr om måneden pr. stk. Teledanmarks server fungerer så som DHCP server og de computere der logger på får allerede ved opstart tildelt en individuel ip adresse. Dette er ideel for netspil idet du så har en helt åben adgang til nettet fra flere computere samtidigt, hvilket du ikke kan opnå med netexpres hverken i form af atm eller i form af routeren.

Herudover er latency meget bedre på bredbånd end på netexpres.

Såfremt du skal køre et eller andet internt netværk må du selvfølgelig så selv investere i en router.

Med bredbånd behøver du ikke router. Du sætter bare alle computeren i en hub, og så tildeler teledanmarks server de forskellige computere en ip adresse.

Bruger du router får computerene indaftil forskellige ip adresser, men udaf til er der kun en offentlig ip adresse, hvilket er et problem med nogle netspil.

Så svaret på dit sidste spørgsmål er, at spilserveren kan finde ud af det, fordi alle computerne har en selvstændig ip adresse.

Forbindelser med bredbånd bliver herefter følgende:

Skillefilter til modem.

Modem til hub.

1-x antal computere til hub.

Altså ingen router, og det virker perfekt. Spiller selv netspil med 2 computere med Bredbånd 1024/256, og har aldrig haft problemer.

Netexpres har på det seneste været ramt af mange driftforstyrelser, mens jeg endnu ikke har oplevet dette med bredbånd, som jeg har haft i ca 1.5 måned nu.

med venlig hilsen
michael

Avatar billede infected Nybegynder
11. september 2001 - 13:12 #4
Hmmm...det med bredbånd lyder godt i mine øre....har selv en hub til at ligge med den er 100Mbit. Har det noget at sige? Ellers tak for alle jeres svar. Specielt Michael for den lange kommentar
Avatar billede infected Nybegynder
11. september 2001 - 13:18 #5
BTW. TDC siger at det er vigtigt at have en høj upload når man spiller online spil. Gælder dette ikke for CS?
Avatar billede marty Nybegynder
11. september 2001 - 13:31 #6
Jo, men 256 er rigeligt
Avatar billede infected Nybegynder
14. september 2001 - 04:58 #7
OG den 100MBit hub jeg her. kan den bruges eller skal den være 10Mbit?
Avatar billede infected Nybegynder
14. september 2001 - 04:59 #8
LOL....teledanmark kræver 450kr. for at konvertere min ISDN til en almindelig PSTN linje....det er jo latterligt. Er der nogen der har fået sin ISDN konverteret tilbage? Kommer de så og henter deres ISDN boks?
Avatar billede marty Nybegynder
14. september 2001 - 08:33 #9
brug du bare din 100 MBit hub..
Men køb dig en 10/100 MBit switch istedet. Det er betydeligt bedre...
Avatar billede infected Nybegynder
14. september 2001 - 13:15 #10
Hmm....tror jeg også at jeg vil. Har du nogle gode forslag? Den skal ikke koste en bondegård. Men må gerne være af en god kvalitet, da den til tider skal med til andre netvæk. Måske med en 8 porte eller deromkring.
Avatar billede marty Nybegynder
17. september 2001 - 13:58 #11
Køb dig en 3com 8port switch. Søg enten på www.edbpriser.dk
eller Datatel.dk (køber jeg selv hardware).