Avatar billede nadia Nybegynder
30. januar 2000 - 20:13 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

tekstfarve

Når man sætter enable = false på en tekstbox ændrer tekstens farve fra sort til en grålig. Kan man sætte den til sort igen ? og hvordan ?
Avatar billede ahl Nybegynder
30. januar 2000 - 20:29 #1
Skal bare gøre sådan, at man ikke kan rette i teksten?
Avatar billede joern Nybegynder
30. januar 2000 - 20:35 #2
Hej Nadia.

Jeg går ud fra at tekstbox.enable=true gør den sort - og tilgængelig.
Om det skal udløses fra en knap, et dobbeltklik eller andet må du jo bestemme dig for.
Skal der aldrig kunne rettes, kan du i stedet bruge et labelfelt.

M.v.h.  Jørn
Avatar billede nadia Nybegynder
30. januar 2000 - 21:04 #3
Feltet (adgang til databasen) skal IKKE være tilgængeligt, på det tidspunkt hvor teksten er grålig.
Jeg syntes bare at den grå tekst er svær at se, og når man udskriver er den næsten ulæselig.
Avatar billede sjensen Nybegynder
30. januar 2000 - 21:31 #4
nadia,

Du kan prøve at sætte tekstfarvern til andre farver men de vil altid være "dimmed" som det hedder på engelsk.

Hvis jeg var dig ville jeg sætte baggrunds- og tekstfarver til nogle farver der er kontrast i og det vil samtidig fortælle brugeren at dette felt p.t. er utilgængeligt.

sjensen
Avatar billede nadia Nybegynder
30. januar 2000 - 22:08 #5
Jeg vil bare have en sort tekstfarve uanset enabled eller ikke. De grålige farver kan ikke ses på udskriften.
(Jeg ville selv miste 'respekten' for en 'grøn' baggrund !)
Avatar billede nadia Nybegynder
30. januar 2000 - 22:10 #6
sjensen..
En sort 'dimmed' er vel bedre end end grå 'dimmed' ikk?

Hvad sætter man til sort i Property/Font ?
Avatar billede sjensen Nybegynder
30. januar 2000 - 22:32 #7
Nadia,

Jeg forstår godt hvad det er du vil, men i windows findes nu engang ikke et "ekstra stærk" sort farve, sådan som der gør med røde, blå, grønne o.s.v. Og når et felt er disabled sætter Windows det til gråt. Derfor foreslog jeg kontrasten. Det kunne jeg også være sort baggrund med hvide tegn, f.eks.

Jeg mente heller ikke at du skulle bruge grøn. Den ville jeg også miste respekten for, men f.eks. rød eller blå tekstfarve ville være skarpere end den grå-sorte.

sjensen
Avatar billede winkill Nybegynder
31. januar 2000 - 08:59 #8
I stedet for textbox.enabled kan du bruge textbox.locked som kun 'låser' teksten uden at ændrer farven... :)