Avatar billede 2xa Nybegynder
09. september 2001 - 22:55 Der er 2 kommentarer

Cryptering/dokumethåndtering

Som fuldstændig ikke-programerings-kyndig har jeg brug for nogle generelle forslag til hvordan man kunne løse følgende:
Iforbindelse med valideringen af dokumenthåndteringssystem kræves det ved elektronisk dokumenthåndtering at man kan garantere at det stykke papir som i hardcopy er godkendt, er det samme som det der ligger elektronisk - dvs man har brug en \"link\" mellem den trykte og den eletronisk udgave -noget der sikrer at der ikke kan ændres i dokumentet andet end af den som har ret til det? og hvis der så alligevel ændres skal det være muligt at se hvem der har gjort det hvornår? Nogen der ved noget om hvilke programmer der kunne klare dette - eller forslag til en løsning af problemmet?
Avatar billede jasber Nybegynder
09. september 2001 - 23:42 #1
Ude hos os har vi en documentations manager, hvis opgave er at sikre dette - Han har så et bibliotek på en server, som kun han kan skrive i - Alle andre kan læse fra det. derved undgår vi at andre ændre i documenter (han er iøvrigt den eneste der kan \"release\" et document, hvorfor alt går gennem ham).

Alle documeneter der skal på eks.vis Intranettet er password beskyttet, som kan sættes når man saver eks.vis et Word document, derved dker der heller ikke noget når det er publiceret - Man kan iøvrigt også release til Intranettet med .PDF filer, idet PDF readeren er gratis at DLe fra Adobes site.
Avatar billede 2xa Nybegynder
10. september 2001 - 16:55 #2
Njaaa, problemet er bare at forskelige mennesker \"ejer\" og dermed har godkendelsesret forskellige dokumenter og disse cirkulerer endda ofte rundt blandt flere mennesker som alle skriver i pågældne dokument.

Derudover kan det jo stadig ikke dokumenteres overfor ex.vis myndigheder at det man har sendt til dem (ja, det drejer sig om ansøgninger på ny medicin til myndigheder) er det samme som det man har i sit dokumentstyringssystem. Det skal man ifølge reglerne kunne hvis de fx vælger at lave audit hos os.
Det jeg tænker på er nok en form for kodning/cryptering eller lign. (checksum-agtigt) hvorved man på den elektroniske del har et nummer eller sådan noget, således at det ikke er muligt at ændre dokumentet efter det er godkendt (dvs signeret og afsendt). P.t. er checksum ikke en løsning idet den for det første er manipulerbar og for det andet ikke virker optimalt i dokumenter med øvrige metadata fx word.