Avatar billede nybegynderen Nybegynder
09. september 2001 - 20:40 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Tæl antallet af forekomsten ja eller nej (afkrydsningsfelt) 500 poster

I en skærmformular med ca. 500 poster, har jeg behov for at få vist antallet af forekomsten ja ( eller nej ). Kan godt finde ud af at tælle med antal eller DTæl når der tale om tekst eller talfelter. Men det kniber lidt med syntaksen når det drejer som et afkrydsningsfelt.
10. september 2001 - 04:28 #1
I Access findes ikke DTæl, men derimod DCount.

=Dcount(\"*\";\"Tabelnavn\";\"[Afkrydsningsfelt] = True\")

Hvis du skal bruge funktionene fra VBA-kode skal du udskifte semikolonerne med komma.

/Thomas
Avatar billede proaccess Nybegynder
10. september 2001 - 07:35 #2
Med hensyn til booleanske værdi\'er (afkrydsningsfelter) kan du bruge sum, til at tælle... Da værdien for Ja=-1 og Nej=0, vil =Sum([Afkrudsningsfelt]) give antallet af ja\'er i din tabel/forespørgsel... Bemærk at der er et minus foran, ellers for du et negativt tal !!!

Avatar billede nybegynderen Nybegynder
10. september 2001 - 11:41 #3
Tak for 2 gode svar fra thomasjepsen og proaccess. Hvis jeg skal kopiere formlen fra thomas, mangler jeg at vide, hvad \"*\" skal erstattes med !!. (Til thomas; har bestilt materiale på din hjemmeside MakeItEasy)Formlen fra proaccess virker upåklageligt. Takker mange gange
10. september 2001 - 11:53 #4
Hej Nybegynder,

Du skulle ikke erstatte \"*\" med noget. Udtrykket, som det stod der, ville returnere det rigtige antal poster. Men giv bare ProAccess point\'ene...han kan sagtens bruge dem.

Det var da hyggeligt at du kiggede forbi vores nye hjemmeside. Beklageligvis, så er nyhedbrev-funktionen kun lige ved at blive implementeret. Vi havde regnet med at det ville gå lidt hurtigere, men der opstod noget sygdom, som forsinkede processen lidt. Derfor går der et par dage inden funktionen er i brug. Jeg beklager, at vi ikke har fået fjernet tilmeldingsfeltet i mellemtiden :o(

/Thomas
Avatar billede nybegynderen Nybegynder
10. september 2001 - 12:49 #5
Forstår ikke helt al den der snak om point...., skrev præcist det du foreslog i egenskabsboksen, men fik en fejlmeddelelse, troede derfor at \"*\" skulle erstattes af f.eks. navnet på databasen. Regner iøvrigt med at skulle bruge en del konsulentbistand i den nærmeste fremtid. Vist nok naivt at tro, at alle spørgsmål/problemer kan klares herigennem.... Hvor kan man iøvrigt finde nogle eksempeldatabaser, for herigennem at finde lidt inspiration ??
10. september 2001 - 13:03 #6
Hej igen,

Never mind mht point\'ene. Du har gjordt det helt rigtige, hvis du ikke kunne få mit eks. til at virke :o)

Eksempeldatabaser er der mange af - alt for mange. Problemet er, at man måske nok tror at der må være tusindevis af andre, som har haft lige præcis det samme problem, som man selv sidder med. Men antallet af mulige problemstilliger er jo uendeligt. Så man kan sagtens kigge 500 eksempeldatabase gennem uden at finde det man søger.
Men én uundværlig hjemmeside er http://www.mvps.org/access/ hvor der findes de mest geniale kodeeksempler og også en masse gode eksempler, som man kan downloade.

Netop tidligere i dag var der en anden Eksperten-bruger, som gav mig dette link, hvor der også er en hel del samples: http://www.alco.dk/user/hugo/access/index.htm (har dog kun selv prøvet den ene, som han foreslog, så jeg kan ikke garantere for kvaliteten)

Jeg går forøvrigt ud fra at du har kigget på den medfølgende Northwind.mdb?

Angående konsulentbistand, så er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte mig - har ikke lavet andet de sidste 8 år :o)

/Thomas
Avatar billede nybegynderen Nybegynder
10. september 2001 - 13:15 #7
Tak for de vist link´s. Kendte godt den første, men den anden har jeg ikke set før. Holder mig lidt fra alt for meget kode og VBA til at starte med. Er ved at lave et system der vel egentlig minder om noget CRM af en art. Et System hvor  både sælgere, teknikere, sekretærer m.m. skal få hjælp så alle rutine tingene kører automatisk.