Avatar billede xxx_jensen Nybegynder
09. september 2001 - 20:31 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Microsoft Publisher 2002

Jeg anvender Microsoft Publisher til opsætning af diverse referencemateriale etc.
Mit problem er at fil-størrelsen på et Publisher dokument bliver at for stor, helt op til 90 100 MB…for et dokument på 7-8 A4 sider m. blandet tekst/billeder.
Jeg har forgæves ledt efter diverse indstillinger i programmet for justering af kvaliteten af billeder idet jeg formoder at det er her det går galt...
Typisk er det .jpg billeder jeg indsætter i dokumenterne og de er jo som bekendt ikke ret store.
Avatar billede prodic Mester
09. september 2001 - 20:39 #1
Problemet kan skyldes, at de billeder du indsætter ikke bliver beskåret som normalt når man ændrer størrelsen i Publisher. Så den bibeholder altså det originale billed, men viser kun den lille udgave.

Det i kombination med at billeder der bliver indsat i Publisher bliver \"omdannet\" til noget andet gør at publisherfiler ofte bliver meget store.

Jeg har ikke fundet nogen gylden løsning på problemet selv.
Avatar billede xxx_jensen Nybegynder
09. september 2001 - 20:55 #2
Selvom original størrelsen på samtlige billeder skulle indgå i den samlede filstørelse er der da stadivæk meget meget langt op til de 90 MB...
Der må da være et eller andet helt galt med programmet....
Det tager jo 5-10 min at åbne sådan et dokument!
Avatar billede prodic Mester
09. september 2001 - 21:31 #3
xxx_jensen->Tror ikke programmet decideret fejler noget, tror bare at det lider under samme skavank som f.eks Word gør.
Indsætter du et billed i Word, så går størrelsen også \"amok\".
Men ja - det virker underligt. Det vil jeg give dig ret i.

Og når Publisher omdanner billedet til \"et eller andet\", så bliver størrelsen på et billed altså mangedoblet.

Prøv evt. at anvende et rigtigt DTP-program til dine opgaver. Det er mere \"rigtigt\" på den måde.

Var det meningen at jeg skulle have de point?