Avatar billede morten_b Nybegynder
09. september 2001 - 15:35 Der er 15 kommentarer og
6 løsninger

Photoshop: Hvorfor bliver teksten så grim?

Når jeg indsætter tekst på en knap med Adobe Photoshop, bliver teksten utrolig grim og kantet i lighed med knapperne her: http://www.stadsgartner.dk/index.asp
Det er lige meget hvilken skrifttype jeg bruger, de bliver allesammen sådan. Jeg har prøvet at kigge i manualen og Hjælp-funktionen, men kan ikke finde noget om det.

Hvad gør jeg galt?
Avatar billede prodic Mester
09. september 2001 - 15:38 #1
Du skal vælge Smooth i tekst-options.

Lige nu ser det ud som om, at den står til none, hvilket kan give nogle grimme kanter.
Avatar billede morten_b Nybegynder
09. september 2001 - 15:43 #2
Hvor gør jeg det?
Avatar billede prodic Mester
09. september 2001 - 15:49 #3
Hvis du bruger Photoshop 6.0 så er det i Top-menuen når du har valgt Tekst-værktøjet.
Der har du et felt der hedder Anti-Aliasing, som er lige ved siden af knapperne hvor du kan justere hvor teksten skal placeres på \"linien\".
Avatar billede morten_b Nybegynder
09. september 2001 - 15:52 #4
\"Kantudjævnet\"?

Hvis det er det, så må programmet da kunne gøre det bedre! Den tværer jo bare bogstaverne lidt ud. Selv MS Paint kan lave pænere tekst!
Avatar billede prodic Mester
09. september 2001 - 15:56 #5
\"Kantudjævntet\" hmm hedder den virkeligt det på dansk.

Den laver en blød overgang på kanterne af teksten så den fremstår skarpere end normalt.
Og det plejer at virke fint nok.

Hvilken skrifttype bruger du? - kunne måske have noget med den at gøre.
Avatar billede morten_b Nybegynder
09. september 2001 - 15:57 #6
Arial
Avatar billede prodic Mester
09. september 2001 - 16:05 #7
Hmm det eneste jeg kan se der kunne lave de hakkede kanter er at \"Kantudjævning\" er sat til None. Vælger du så \"Smooth\" så slører den rigtigt nok kanten, men teksten fremstår skarpere og mere klart.
Avatar billede zhark Nybegynder
09. september 2001 - 17:42 #8
Nu er der heller ikke den bedste kontrast i farver, samt en effekt på baggrunden der bestemt heller ikke er heldig - til den skriftfarve!
Avatar billede zhark Nybegynder
09. september 2001 - 17:47 #9
bruger man en knap ses skriften jo allerede bedre på (næsten) samme baggrund uden effekt.
Avatar billede morten_b Nybegynder
09. september 2001 - 17:51 #10
Farverne var bestemt af deres logo så det havde jeg ikke den store indflydelse på...
Avatar billede clh Nybegynder
10. september 2001 - 17:48 #11
Du kan også vælge at blur teksten, med et af filterne, men ikke for meget. Jeg ved desværre ikke hvad det hedder på dansk, men på engelsk er det blur.
Men det bedst er også at bruge Smooth. En måde at lave teksten pænere på er ved at lave en skygge effekt!
Avatar billede zhark Nybegynder
10. september 2001 - 19:09 #12
Jeg kan ikke se du har angivet hvilken version af PS du bruger?
I PS 6 er der, øverst på titellinien - lige til højre for hvor du indstiller tekst str. et felt med 4 muligheder.
\"none Crisp, strong og smoth \", hvad enten det er dans eller engelsk så er det (nr. 3!) på engelsk = strong der giver den klareste skrift.
Avatar billede morten_b Nybegynder
10. september 2001 - 22:02 #13
zhark -> Jeg har desværre kun 5.0 og der er ikke den mulighed du beskriver. Der er kun skriftstørrelse og kursiv/fed.
Avatar billede prodic Mester
10. september 2001 - 22:25 #14
morten_b->Du skal have fat i Options-menuen for tekstværktøjet - derunder kan du finde \"kantudjævning\" :-)
Avatar billede dalle777 Nybegynder
11. september 2001 - 10:18 #15
tjek layer - layerproperties - der er mange nyttige funktioner
Avatar billede k.r Nybegynder
14. september 2001 - 15:31 #16
pørv EVT at lav den til en jpg
Avatar billede arnoform Nybegynder
18. september 2001 - 09:27 #17
Den nye photoshop version har vektor grafik så skriftyperne er knivskarpe. Har du zoomet den 300 % ??
Prøv at tjekke om den står 1:1.
Derudover mener jeg at www.phong.com beskriver hvordan du laver dine kanter pænere  i version 5.5
Avatar billede arnoform Nybegynder
18. september 2001 - 09:30 #18
På et tidspunkt havde jeg også lidt problemer med mine skrifter i version 5.5 men det var min ATM der ikke var opdateret, men hvis skriften er EKSTREM pixeleret så er det helt sikkert din(e) fonte der er noget galt med
(har du de samme problemer i andre programmer??)
Avatar billede morten_b Nybegynder
18. september 2001 - 11:33 #19
Jeg har ingen problemer i andre programmer.
Avatar billede arnoform Nybegynder
18. september 2001 - 15:24 #20
Hm spøjst men tjek dette link og prøv hans tuturial på dine skrift ligesom han gør på sin \"tasty burger\"

http://www.phong.com/tutorials/anti-alias/
Avatar billede jfriis Nybegynder
20. september 2001 - 09:57 #21
Er dine knapper lavet i den rigtige størrelse i første forsøg, og i opløsning 72 dpi? Det ser ud til at du laver dem i \"stor\" størrelse og så ned skallerer dem...?