Avatar billede fontain Nybegynder
09. september 2001 - 02:11 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af brugerbaseret ProFTPD

Jeg har installeret ProFTPD og den virker, men ikke som jeg vil have det.  Jeg har læst en del om det, og også i de tidligere svar her på eksperten, men jeg har ikke fundet den konfigurationsfil jeg ønsker.

Jeg vil gerne have konfigureret ProFTPD sådan at:

- kun brugere jeg opretter, har adgang til serveren. Brugerne er ikke normale systembrugere.
- Man skal kun kunne uploade i mappen Uploads (og her må man også gerne slette og hente osv.)
- Man må ikke kunne slette andre steder end i Uploads.
- FTP-brugeren skal kun have adgang til FTP-serveren og ikke resten af mit system.
- man skal helst kunne resume.

Jeg tror det var det hele. Jeg har ledt længe og læst i dokumentationen og så læst igen, men uden held. Så jeg udlover 200 points.

Jeg kunne godt tænke mig en proftpd.conf konfigurationsfil, der gør ovenstående og med forklarende bemærkninger. Og en vejledning i, hvordan jeg opretter brugere til FTP-serveren (som ikke ellers har adgang til systemet).

FTP-serveren er placeret i /data1/FTPServer. I den mappe er bl.a. følgende mapper: bin, etc, msgs, dev, lib og usr. Jeg antager ProFTPD skal bruge disse mapper for at fungere (jeg har skrevet velkomstbesked og lignende i msgs). Disse mapper må gerne være skjult for FTP-brugeren. Hvilke rettigheder skal jeg ellers give de forskellige mapper og hvilke \"owner\" og \"groups\" skal de sættes til? Jeg kører SuSE 7.2, hvis det har noget at sige.

Jeg tror det var det hele. Jeg har bøvlet med det længe og jeg håber, der er nogle her, der kan hjælpe.

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Jesper
Avatar billede karto Nybegynder
09. september 2001 - 09:55 #1
Der er flere måder at gør det på.
En måde at bare at lave aliases for en enkelt system bruger, der har home dir i FPT-serveren, og der er chrooted.
En anden måde ville være at bruge
AuthUserFile                    /var/proftpd/authfiles/passwd
AuthGroupFile                  /var/proftpd/authfiles/group
og så oprette brugerne der.

eller du kan bruge en LDAP server, og gemme brugerne der i...
#
# Use LDAP server - see README.LDAP
#
#LDAPServer        \"localhost\"
#LDAPPrefix        \"dc=your,dc=domain,dc=top\"
#LDAPDN            \"cn=YourDNUser,dc=your,dc=domain,dc=top\"
#LDAPDNPass        \"YourDNUserPassword\"

Eller du kunne se om du ikke kan finde en mysql patch, så du kan have brugerne til at ligge i en mySql database.

Og endelig kunne du jo også bruge en anden ftpserver der gør det du efterlyser fra starten... Jeg kan ikke lige huske hvad den hedder, men det er den alle piraterne bruger. Den er sikker, nem at administrere, og så virker den bare...

/Karto
Avatar billede karto Nybegynder
09. september 2001 - 11:31 #2
Den hedder glftpd den anden ftp-server der.
Avatar billede fontain Nybegynder
09. september 2001 - 12:30 #3
Hvad vil det sige at gøre følgende:
\"En anden måde ville være at bruge
AuthUserFile      /var/proftpd/authfiles/passwd
AuthGroupFile    /var/proftpd/authfiles/group\"

Jeg kender ikke noget til mySQL, så det er måske bedst vi ikke bruger denne metode (medmindre det er meget nemt).

Jeg vil gerne bruge ProFTPD.
Avatar billede fontain Nybegynder
09. september 2001 - 12:35 #4
Selvom hvis du har mod på at guide mig igennem brugen af MySQL, kunne jeg godt tænke mig det. Jeg giver dig gerne 200 points ekstra for det.
Avatar billede karto Nybegynder
09. september 2001 - 15:18 #5
Jeg ville gerne hjælpe dig... men jeg har ikke rigtig tid til det lige nu.... sidder og arbejder på et projekt til opasia der skal være færdig til mandag.... så jeg har travlt...

men prøv at lave en \"man proftpd.conf\" og læs lidt om AuthUserFile og AuthGroupFile (hvis du trykker på \"/AuthUserFile\" inde i man, så søger den efter det ).

Jeg vil tro at man med \"AuthUserFile\" kan sige at den skal bruge en anden fil end /etc/passwd, dvs en anden fil end systembrugernes....

Noget godt læsestof hvis du vil noget mere om mysql:
http://www.mysql.com/documentation/mysql/bychapter/ - Jeg læser tit i den
Og så kan du søge på www.google.com efter \"proftpd mysql\", og se om det ikke giver noget...

ellers så læs hele manualen til proftpd igennem (man proftpd.conf)

/Karto
Avatar billede fontain Nybegynder
09. september 2001 - 17:42 #6
Jeg venter gerne en uge eller to. Så svar endelig når du har tid! Skulle der være andre i mellemtiden, er de naturligvis også velkomne :-)

Jeg kunne godt tænke mig at få det sat op i MySQL, for så kan jeg lave noget lignende: http://www.braindump.dk/shared/TP/

Kan man guide mig igennem opsætningen af ProFTPD (den er installeret og virker), så den understøtter MySQL og kan gøre noget lignende ovenstående URL, og opfylder (de fleste af) de tidligere nævnte krav.  Udlover jeg gerne alle mine points (990).

Det kræver en god udførlig \"brugsanvisning\" og et større stykke arbejde, så point\'ne vil være velfortjente (og jeg vil blive MEGET glad :-)

Venlig hilsen
Jesper
Avatar billede karto Nybegynder
09. september 2001 - 18:04 #7
Det der burde være nemt nok at sætte op.... Var du til TP i \'99? Jeg så serveren der oppe, rimelig cool maskine....

Men jeg havde ikke tid til at suge noget fra den, da jeg er med som crew...

Hvor bor du? For så kunne vi jo snakke om at lave en federe løsning end alle de andre....

/Karto
Avatar billede fontain Nybegynder
09. september 2001 - 18:35 #8
Nej, jeg var ikke til TP i \'99, jeg har desværre ikke været til én eneste connect endnu...

Jeg bor i Esbjerg.

Karto skrev:
\"For så kunne vi jo snakke om at lave en federe løsning end alle de andre\"
Du har min fulde opmærksomhed! Hvis du bor i Jylland kan jeg muligvis hente dig.

Nu er jeg spændt :-)
Avatar billede karto Nybegynder
09. september 2001 - 20:07 #9
Bor i kbh, men det sker da jeg er i Jydelandet. Mine forældre bor i vejle.
Hvad skal den bruges til? det næste party, eller hvordan er den af?

/Karto
Avatar billede thomasledet Nybegynder
09. september 2001 - 23:01 #10
her er et par config-filer, du måske vil kunne lære lidt fra:

http://www.braindump.dk/dk/wiki/?catid=7&wikipage=Configfiler
Avatar billede fontain Nybegynder
10. september 2001 - 18:56 #11
Jeg har kigget på de nævnte konfiguratonsfiler, men ...

Karto, jeg har sendt et brev til dig, til adressen: karto@karto.net
Avatar billede gl_nok Nybegynder
13. september 2001 - 23:19 #12
hej Fontain.
Hvis du ikek har fået den hjælp du skal bruge vil jeg gerne hjælpe dig.
Jeg har selv en proftpd sat op med mysql og en php side hvor man kan lave brugeradministration.

Så sig evt til
Avatar billede fontain Nybegynder
14. september 2001 - 00:01 #13
    Hej gl_nok

Jeg har ikke hørt fra Karto, efter hans sidste post. Så du må meget gerne hjælpe.

De 990 points gælder selvfølgelig også dig. Jeg har tænkt mig at skrive en udførlig vejledning I hvordan det sættes op, så andre også for glæde af din hjælp.

Hvis hjælpen primært foregår over (L)ICQ (113997359) eller email (Fontain@email.dk), poster jeg den resulterende vejledning her (eller i hvert fald linket til den).

Jeg ser frem til at høre fra dig.

Venlig hilsen
Jesper
Avatar billede karto Nybegynder
14. september 2001 - 14:30 #14
Jeg er her stadig, men jeg sidder stadig med hovedet begravet i noget kode ca. 18 timer om dagen, og det gør jeg nok frem til onsdag i n. uge.... Hvorfor er det tidsplaner kun et til for at bliver overskredet? Det var meningen jeg skulle have været færdig i onsdags...

så hvis du kan hjælpe ham gl_nok, så ville det være helt cool.

/Karto
Avatar billede fontain Nybegynder
12. oktober 2001 - 21:10 #15
Jeg har fået en e-mail fra eksperten, om at der er kommet nyt svar. Jeg kan dog ikke se nogle nye indlæg (det sidste er fra Karto d. 14/09). Jeg ved ikke hvad der blev af gl_nok - han gik under jorden lige pludselig. Så hvis du for tid en weekend, Karto, så venter de 600 point til dig (jeg sætter den op).

Venlig hilsen
Jesper
Avatar billede fontain Nybegynder
10. december 2001 - 10:00 #16
Siden der ikke kommer flere input, lukker jeg opgaven.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
11. december 2001 - 01:21 #17
du kan flytte opgaven til Freelance... du kan sikkert nok få nogen til at løse opgaven for dig (for penge)... (undertegnede incl)... det tager bare en del tid, og det er de færreste, der gider bruge så lang tid på det, kun for point. Point sætter desværre ikke mad på bordet :(

konfigurationsfilerne, jeg har sendt burde virke ganske udemærket - dog skal du være opmærksom på, at du skal have compilet proftpd med MySQL-support (hvis du ønsker, at MySQL skal stå for brugerhåndteringen)