Avatar billede lars888 Nybegynder
08. september 2001 - 10:42 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Gammelt motherboard - RAM...

Hejsa er der nogen der kan fortælle mig om det er muligt at bruge 128 mb. sd-ram (Dem der er så billige lige nu :) i min old-gamle computer? (En Pentium 166 mhz.)
Motherboarded der sidder i er et 586F63 (Har ingen ide om hvem der har produceret det...)

Nå men der står i manualen at man kan bruge 2 72-pin DRAM SIMM og 1 168-Pin DIMM modul samlet op til 128 mb. RAM...

Men jeg ved sku\' ikke om den kan bruge en 128 blok eller det skal være 2 64 blokke...?!? (Og kan man overhoved få 64 mb. blokke mere?)
Avatar billede jhol00 Nybegynder
08. september 2001 - 10:55 #1
Det kan sandynligvis godt klare 128 Mb blokke - men derved stopper problerme ikke. I gamle dage, hvor man brugte DRAM og herefter EDO DRAM sad de i 72 pins sokler. Nu bruger vi 168 pins DIMM SD RAM. Du har en 168 pins DIMM, men det er muligt, at den kun tager de moduler, der egentilgt er EDO RAM - blot på 168 pin.

I så fald finder du sikkert ikke noget RAM, der passer...

Men jeg vil anbefale dig at gå ned i en biks, købe en klods - og få garanti for, at du kan levere den tilbage, hvis det ikke dur.

Så kan du jo prøve!
Avatar billede lars888 Nybegynder
08. september 2001 - 11:02 #2
Der står at memory kan installeres ved at bruge 72-pin EDO/FPM SIMM og/eller et 168 SDRAM DIMM memory modul...

kan den egentlig godt udnytte de 64 mb. ram selvom man sætter et 128 modul i...? Altså nærmest smide de sidste 64 mb. væk?
Avatar billede limemedia Nybegynder
08. september 2001 - 11:03 #3
Du burde kunne sætte to af dem her i
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494607895

hvad bruger du maskinen til, er ramøgelsen nødvendig m.v. ? kører selv 196mb i en lokal freebsd server og de \"keder\" sig... bliver ikke udnyttet (endnu)
Avatar billede jhol00 Nybegynder
08. september 2001 - 11:04 #4
Ja - man burde kunne sætte dem i - men det er  ingen garanti for, at de rent faktisk kan fås...

Har forsøgt mig med at købe gammel EDO - de reklamere med det, men har det ikke..

Prøv SDRAM modulet, når der nu står, at det kan tage dem!
Avatar billede lars888 Nybegynder
08. september 2001 - 11:05 #5
hmm tæmkte bare at windows og office måske ville have godt af det?!?! De er jo så billige nu...?!?
Avatar billede limemedia Nybegynder
08. september 2001 - 11:06 #6
uha, windows og office på 166mhz ? lieber gott *g* absolut mere ram *g*
Avatar billede lars888 Nybegynder
08. september 2001 - 11:10 #7
*G* Ved godt det er noget gammelt lort... *S* Men hvis den nu kunne køre lidt bedre, kan en investering på ca. 150 vel ikke være helt dumt...?!?
Avatar billede limemedia Nybegynder
08. september 2001 - 11:13 #8
absolut ikke :)
Avatar billede jhol00 Nybegynder
08. september 2001 - 11:14 #9
Jeg synes ikke, det er noget gammelt lort! Hvis man kun skal bruge den som avanceret skrive- og regnemaskine, så er det da meget passende. Men stop du endelig noget mere RAM i - hvis du kun har 32 kan du mere end fordoble hastigheden!
Avatar billede lars888 Nybegynder
08. september 2001 - 11:15 #10
hmm så er der bare det at jeg lige har læst lidt mere i manualen og der står noget om hvordan modulerne skal se ud...(Siger bare ikke lige mig noget)

under BANK2 (DIMM)
SDRAM, one 168-pin DIMM module

8mb(1mX64) X1
16Mb(2mX64) X1
32MB(4mX64) X1
64MB(8mX64) X1
Avatar billede lars888 Nybegynder
08. september 2001 - 11:17 #11
nå ok :) Takker *G* men jeps det er bare det med om den kan tage de 128 mb.... Men starter den bare ikke eller hvordan (Altså hvis de ikke virker?)

Og var der nogen der kunne svare på om den kan \"Nøjes\" med at udnytte de 64 af de 128 mb. eller er det helt ude i skoven?
Avatar billede jhol00 Nybegynder
08. september 2001 - 11:22 #12
Så tror jeg ikke, den kan tage 128 Mb. Der er muligt, at den kan nøjes med at udnytte de 64 af 128 - det funker en gang imellem. Hvis den ikke kan klare dem, sker der et af følgende:

1. Maskinen hyler, når du tænder den...
2. Den tæller RAM op, og kommer med en eller anden \"mitchmatch\" meddelelse - den behøver man ikkenødvendigvis tage sig af...
3. Den starter windows op, men lortet er mere ustabilt end det plejer (det kan lade sig gøre!)

Hvis den kan hitte ud af de nye RAM, skal du nok lige teste maskinen et par tage under intens aktivitet, for at se om skidtet bliver ustabilt..
Avatar billede lars888 Nybegynder
08. september 2001 - 11:26 #13
je takker for hjælpen :) jeg kan jo altid prøve...
Avatar billede limemedia Nybegynder
08. september 2001 - 11:26 #14
er en god ide ikke at købe dem for store... kan se at 64mb PC100 SDram koster ~100-~150 kr... Prøv at ringe til fx. PRC data, de plejer at kunne finde ud af det - de har evt ikke på lager men de har opsporet det meste for mig...
Avatar billede jhol00 Nybegynder
08. september 2001 - 11:26 #15
thx og held og lykke!
Avatar billede lars888 Nybegynder
08. september 2001 - 11:37 #16
Jeps jeg har mailet PRC-data, nu må vi se hvad de siger. De har 64mb PC100 SDRAM til 97 kr. så det må jo siges at være ok, hvis jeg kan få dobbelt hastighed :)
Avatar billede sbp2 Nybegynder
23. oktober 2001 - 17:14 #17
Jeg har idag arbejdet med nøjagtig det problem. Jeg havde også 32 EDO RAM (4 stk 8 MB), købte et 64 SDRAM blok - som maskinen ikke kunne detektere. Jeg gik ned i forretningen og der forsøgte vi med en masse forskellige (gamle og nye) SDRAM blokke. Vi fandt en 32 MB SDRAM, som virkede - men da man så skal fjerne de 2x8 MB EDO RAM fra Bank0, så blev netto resultatet kun 16 MB mere RAM - hvorfor jeg fik penge tilbage.
Hvis du finder 64 MB SDRAM der virker - vil jeg meget gerne have det at vide.

PS - gad nok vide om en BIOS opgradering vil hjælpe??

Jeg er meget interesseret i at høre hvordan dit projekt gik.
MVH
Steen
Avatar billede lars888 Nybegynder
23. oktober 2001 - 22:57 #18
Det gik ikke... Blev lagt på hylden, da Prc-data ikke havde Ram der kunne bruges (og heller ikke kunne skaffe dem...) Køber sku\' en ny computer!