Avatar billede phumba Nybegynder
07. september 2001 - 21:12 Der er 12 kommentarer

Ibm Deskstar 60GXP 40 gb opgiver ukorrekt størrelse og kan ikke formateres

Hmm hvad gør en klog mit motherbort er et matsonic 6220 med en 500 Mhz k6-2 og 256 mb ram Matrox g400- millinium dual head.Styresystemet er win ME som ellers kører upåklageligt (det mest stabile jeg har haft fingrene i)
Problemet er som følger at den finder en disk i bios men denne er bare på 32 gb og jeg får en masse kedelige fejlmeddelser omkring manglende partition
prøver jeg at bruge Fdisk kan den ikke finde nogen extra disk selvom den er i bios (dog som 32gb) dette driver mig til vanvid da jeg ikke har kunnet finde nogen opdateringer til bios findes der en fix måde som jeg har overset.
Avatar billede jhol00 Nybegynder
07. september 2001 - 21:14 #1
Der ligger en grænse for harddiske på 32 Gb - du skal have en BIOS upgrade for at kunne bruge disken!

Alternativt kan du bruge tredjepartssoftware fgre drevproducenten, men det anbefaler jeg ikke!
Avatar billede dar Nybegynder
07. september 2001 - 21:15 #2
Lidt væk fra spørgsmålet; Hvis du mener at win me er det mest stabile styresystem du har været ude for er du enten _MEGET_ heldig eller også er du _MEGET_ underlig...:)
Avatar billede darkside Nybegynder
07. september 2001 - 21:16 #3
Nu har du sat jumperne rigtigt ik?
Der er en 32 gb clip på IBM diske det kan være den du har sat.
Avatar billede jhol00 Nybegynder
07. september 2001 - 21:17 #4
Forklaring af HDD begrænsninger.

Der har været forskellige begrænsninger på størrelsen af HDD igennem tiderne, som altid er blevet overskredet ved brug af ny teknologi.

engang var det 528 Mb
så hed det ca. 4 Gb, 8 Gb, 32 Gb og pt. hedder det viist 132 Gb, men den grænse falder med 48 bit addresering i IDE133 fra Maxtor - her kommer vi noget højere op!
Avatar billede osterbro Nybegynder
07. september 2001 - 21:23 #5
prøv lige at undersøge dit motherboard een gang til. jeg kunne ikke finde den på producentens hjemmeside !
Avatar billede handmade Nybegynder
07. september 2001 - 22:53 #6
Ibm har en løsning på problemet der involverer en extra maskine (evt en forhandlers??) der kan \"se\" hele disken. Løsningen er her (og den er udmærket !!)

http://www.storage.ibm.com/hdd/support/bios338gb1.htm
Avatar billede jhol00 Nybegynder
07. september 2001 - 22:57 #7
Lad være med at bruge de der disk managere - det er noget rod at havge liggende hele tiden! Du vinder alligevel en masse ved at opgradere din BIOS - det er bedre at få det gjort nu du er i gang...
Avatar billede handmade Nybegynder
07. september 2001 - 23:04 #8
Problemet er, at en del BIOS\'er ikke bliver opdateret til at bruge disse store diske. Jeg påpeger en løsning der tager højde for dette problem. Hellere bruge en discmanager samt hele sin nyerhvervede disk end blot en del af den, vil de fleste sikkert sige. Og rodet er altså ikke \"større\" end det senere hen kan ryddes op med et gratis partitioneringsprogram som fx. Ranish Partitionmanager. Dermed kan disken bruges uden problemer i et nyere system...
Avatar billede jhol00 Nybegynder
07. september 2001 - 23:07 #9
Ja - det se selvfølgelig rigtigt - jeg fik bare lige en vis opkastningsfornemmelse... Har ikke gode erfaringer med diskmanagere, og hvad de lover at kunne holde styr på!
Avatar billede phumba Nybegynder
08. september 2001 - 09:28 #10
Hmm dette har desværre ikke bragt mig nærmere en løsning selvom der er gode forslag jeg kan ikke engang finde disken hvis jeg slår 32 gb clip fra og jeg kan ikke finde en bios update fra producenten heller matsonic som er en temmelig tynd kop the hvad angår support findes der virkelig ikke en brugbar løsning som kan få min maskine til at acceptere disken, jeg har både prøvet jumper settings for 15 og 16 head´s og diverse master slave konfigurationer ?? men ak intet liv, som nævnt tidligere kan jeg heller ikke fdiske den selvom den KAN finde den i bios når jeg bruger 32gb clip så jeg sætter lidt flere point på højkant
Avatar billede handmade Nybegynder
08. september 2001 - 09:50 #11
Hvis du bruger 32Gb clip og den findes korrekt i BIOS, hvad går så galt i fdisk?