Avatar billede knorte Nybegynder
07. september 2001 - 20:42 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Opdatering af Bios

HVORDAN FANDEN GØR MAN!!!!!!!! Jeg har downloadet bios til QDI Legend-V der gerne skulle have en Intel Celeron 433 mhz i. Det vil den ikke umiddelbart, så jeg ville opdatere bios. Jeg prøvede for første gang i går, på en anden maskine. Det gik fint (efter ca. 2 timer. Men denne her. Jeg ander ikke hvad jeg skal skrive. Jeg har downloaded 2 ting. AWDFLASH.EXE. Så skal jeg skrive hvad filen hedder og hvor den skal gemmes, men det aner jeg da ikke. Den anden jeg hentede er et eller andet ini. Men det kan jeg slet ikke åbne. HJÆLP. Uha, hvor er jeg ved at være hidsig
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. september 2001 - 20:48 #1
Du skal ha en bootdiskette og en diskette hvor Awdflash og din biosfil skal ligge på.
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. september 2001 - 20:49 #2
Lav først en startdiskette. I Windows 9x skal du bruge Start  - kør - MS-DOS-Prompt > skriv \'Format A: /s\'  (Husk at sætte en tom diskette i diskettedrevet)
Hvis du kører med Windows 2000 så kan du hente en på www.bootdisk.com

Når du har hentet Bios opdateringen, skal den måske pakkes ud. Brug f.eks. winzip fra www.winzip.com
Pak filerne ud på disketten. Hvis der ikke er noget opdateringsprogram med i pakken, skal du hente det samme sted som du hentede biosopdateringen.

Sæt disketten i diskettedrevet, og genstart computeren. Der bliver nu startet op på disketten. (Hvis der ikke bliver startet på disketten, skal du rette startrækkefølgen i bios til, A/C/CD-ROM)
Når du ser A:\\> skal du starte flash programmet. Det kan f.eks. være du skal skrive \'navnet_på_flash_programmet bios_fil.bin\' og så følge anvisningerne som programmet kommer med.

Når du er færdig, slukker du helt for computeren. Starter op igen, og går ind i bios. (Tryk Delete ved opstart)
Her vælger du så punktet \'Load bios defaults\' eller lignende. Husk Save & Exit.
Avatar billede knorte Nybegynder
07. september 2001 - 20:50 #3
Hej gamle ven. Du er så sød til at hjælpe. Skal det her ini halløj på samme diskette som AWDFlash. Og hvad skal der være på den bootdiskette. De skriver godt nok at pc\'en vil boote på disketten. Men det gør den ikke, og den anden i går gjorde heller ikke. Så jeg startede windows (98) og lukkede ned i dos. Og gik så over på a
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
07. september 2001 - 20:54 #4
Jeg har lavet det én gang (opdateret en AWARD MODULAR BIOS), på denne måde:

Formater en diskette med:
format a: /s

Læg programmet og opdateringsfilen på disketten

Start på disketten

Start programmet med (i dit tilfælde):
AWDFLASH.EXE

Følg vejledningerne, og lav først en backup af din eksisterende BIOS, Derefter opdaterer du BIOS\'en, og i den forbindelse skal du fortælle programmet hvad opdateringsfilen hedder. et ved du godt, for du har jo selv lagt den over på disketten. SKRIV NAVNET PÅ FILEN NED INDEN DU STARTER PÅ DISKETTEN! Ellers kan du måske ikke huske det.

Hvis der går noget galt, SÅ SLUK IKKE COMPUTEREN!!! Prøv at gendanne din oprindelige BIOS fra den backup du har lavet. Ellers kan du godt opgive at få liv i dyret igen.

Hvis det ikke virker sådan for dig, så beklager jeg. Så må du søge på nettet. prøv evt. http://groups.google.com
Avatar billede knorte Nybegynder
07. september 2001 - 20:57 #5
Jeg kan godt åbne awdflash, men det er der jeg skal skrive hvor programmet skal hentes. Og det ved jeg jo ikke. I bios står den til at boote på A, men går det ikke. Der er et andet punkt der hedder SWAP A. Der står disabel. Jeg har ikke turde sætte den i enable fordi jeg ved ikke hvad det er. Det er simpelthen den sidste pc jeg laver. Nøj hvor er computere dumme, de kan intet selv.
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. september 2001 - 21:07 #6
Du skal hente en bios der kun passer til din PC, ellers skal du lade være, det er sikrest, ellers risikerer du at stå med en død PC!
Avatar billede knorte Nybegynder
07. september 2001 - 21:12 #7
Begge filer er lagt over på. Den har accepteret. Spurgt om jeg ville gemme bios. Ja tak, skrev jeg. Så skriver den \"File name to save\". Nogen ide om hvad jeg skal skrive der?????
Avatar billede knorte Nybegynder
07. september 2001 - 21:17 #8
Kom nu venner, i får nogle flere point for at hjælpe mig hurtigt. Jeg har ingen køler til den cpu der sidder i, men det er den eneste den vil starte med.
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. september 2001 - 21:17 #9
Oldbios er nok!
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. september 2001 - 21:18 #10
Du kan evt. også gi den navnet oldbios.bin
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. september 2001 - 21:19 #11
Der skal være plads til den!
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. september 2001 - 21:24 #12
Altså der skal være plads på disketten til den gamle bios!

Læg mærke til at den siger CRC ok, ellers skal du flashe den gamle tilbage, du må ikke afslutte før bios er på plads!
Avatar billede knorte Nybegynder
07. september 2001 - 21:24 #13
YES,YES,YES. Du skulle næsten have et knus. Tak, det virker. Men inden du får dine point, lige et enkelt spørgsmål. Når der er en række med nye bios, er det så nok man tager den sidste, er alle opdateringer så med på den, eller skal man tage dem alle sammen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. september 2001 - 21:27 #14
Hvis du tager den nyeste er alle ændringer med fra de foregående bios udgaver!
Tillykke, det er altid spændende om det lykkes!
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. september 2001 - 21:31 #15
Takker for pointene ;o)

www.fotx.net/retaxes