Avatar billede sark.dk Nybegynder
07. september 2001 - 18:28 Der er 5 kommentarer

Findes der et program til windows der kan sige hvis mark adressen på gatewayen skifter ?

Findes der et program til windows der kan sige hvis mark adressen på gatewayen skifter ? - Altså sådan man kan se hvis nogle \"aflytter\" ens trafik ..? HELP
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. september 2001 - 21:52 #1
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, Mark adressen (jeg er ikke helt sikker på at det ikke hedder MAK) er en unik adresse der findes på alle netkort, (vi er på de nederste lag i osi modellen).
Hvad angår aflytning af din trafik, er det jo meget svært, idet alle de netkort der sidder på signales vej fra din maskine til modtageren jo aflytter dit signal, ligt lige som et radiosignal. Du kan jo heller ikke afgøre hvor mange ad de radioer, der er tændt i området, der har personer siddende og følge med i det der bliver sendt.
Hvis din signaltrafik ikke er krypteret (med en ordentlig krypteringsalgoritme og tilpas lang nøgle) er alt datatrafik usikker og kan aflyttes

Hilsen
Kim fra http://www.bufferzone.dk
Avatar billede sark.dk Nybegynder
07. september 2001 - 22:52 #2
Jo, Man kan sagtens se hvor man bliver aflyttet, da ens gateway vil blive ændre til dne computer som aflytter en ... derfor findes der programmer i Línux netop til at opdage dette.. men kan intet finde til Win
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. september 2001 - 23:05 #3
Det er da kun hvis dem der aflytter er så uprofessionelle at de overtager gatewayen, det kan gøres uden ved at placere sig selv på linien, en såkaldt russisk oplobling, det sætter ingen spor og kræver ikke noget særligt
Avatar billede sark.dk Nybegynder
10. september 2001 - 07:32 #4
Hmm.. Kan du referer til nolge sider der omhandler begge metoder ? - Hvordan undgår man dette ?
Avatar billede thomasledet Nybegynder
29. september 2001 - 15:20 #5
det hedder i øvrigt MAC-adresse... Media Access Control...

tror ikke, der findes programmer til windows, der kan finde ud af det... til linux kan man fx benytte sig af det ret simple program tcpdump... windows giver ikke applikationer direkte adgang til netkortet... har dog hørt at dette skulle være lavet om i windows xp...

bufferzone: hvorfor er det uprofessionelt at overtage en gateway? Det kræver forberedelse og er stortset den eneste måde at komme til at sniffe på et switched netværk... selvfølgelig skal man forsøge at gardere sig mod sådanne omstændigheder - alt andet vil da være dumt.