Avatar billede codebase Praktikant
07. september 2001 - 11:04 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

deling af Modemforbindelse via lokalnetværk...

hejsa,

Hvordan virker denne funktion...

Jeg har et lokalnetværk med 2 pc\'er begge med windows2000.

Den ene er tilsluttet et modem, og er konfigureret med fast ip nummer 192.168.0.1

Den anden har ip nummeret 192.168.0.2

Jeg har aktiveret deling af modemforbindelsen på den føste pc\'er, og den fortalte mig at de andre maskiner ikke skule køre med fast ip nummer...?
Har den derved installeret en form for DHCP på denne maskine ??

Det er her at filmen knækker, kan dette være rigtigt ??

Eller er det gateway på den 2. pc\'er, (ip 192.168.0.2), der skal opsættes til:
Default gateway 192.168.0.1 ???

_codeb@se.

VIGTIGT: Jeg vil kun have svar vedr. modemdeling via windows2000, og ikke noget med router/proxy programmer...

Avatar billede jhol00 Nybegynder
07. september 2001 - 11:05 #1
Ja - det er rigtigt!

DHCP fungerer herefter til tildeling af de interne IP adresser - så går der ikke rod i sk(r)idtet.

Man kan også bare - som du antyder - opsætte gatewayen som nævnt...
Avatar billede codebase Praktikant
07. september 2001 - 11:40 #2
jeg har forsøgt med Default gateway, 192.168.0.1.

det virker ikke, er der andet ???

Jeg vil gerne køre med fast ip nummer.....

Avatar billede codebase Praktikant
07. september 2001 - 11:41 #3
ups.. det skulle ikke være et svar *ggg*...
Avatar billede edderkop Nybegynder
07. september 2001 - 12:16 #4
Jeg studsede også, men det er fuldstendig rigtig. Din internet udbyder vil måske låne dig ip adresse nr. 2 hvis du er på nettet med begge maskiner, hos get2net er det ikke et problem.
Jeg har dog aktiveret ring aldrig til en forbindelse i egenskaber for internet faneblad forbindelse, så den enkelte pc ikke bare ringer op uden tilladelse. Har du fast forbindelse er dette jo ligemeget.
Avatar billede goulduck Nybegynder
07. september 2001 - 18:15 #5
Codebase .. sæt default gateway til 192.168.0.1 på maskinen uden modem.

Herefter prøver du at skrive ping www.dr.dk og herefter ping 129.142.20.35

Hvis den fejler med den først, men ikke den anden \'ping\', så er det din DNS som fejler. Du skal på maskinen uden modem, sætte DNS serverne for din udbyder op.

Prøv evt. at skifte til DHCP og se om det virker. Virker det her, skal du i en commando prompt skrive: ipconfig /all    her vil den så udskrive alle netværksoplysningerne, du skal bruge for at få det til at virke med fast IP adresse.
Dette skal selvfølgelig også ske på maskinen uden modem.
Avatar billede osj Nybegynder
08. september 2001 - 02:21 #6
Din maskine med modem skal have ip 192.168.0.1
På din maskine 2 kan du sætte ip 192.168.0.2 Gateway 192.168.0.1 og Dns 193.162.153.164 eller/og 193.162.146.9
Avatar billede codebase Praktikant
20. oktober 2001 - 12:30 #7
.. takker for svar, sorry den lange svartid ..
... dårlig internet forbindelse , *gggg*    ...

_codeb@se.dk