Avatar billede klatten Nybegynder
07. september 2001 - 01:30 Der er 22 kommentarer og
4 løsninger

Opstart af hjemmebygget pc

Jeg har netop samlet en pc (for første gang) og har så sat strøm til svinet.
Mobo lyser, køler og harddisk snurrer, men skærmen forbliver sort sort sort sort...
Det er et ECS mobo og gfx kort er et S3 Savage 4 agp.
Hvad skal jeg lige gøre for at få gang i skærmen.?

PS. Jeg er nok igang men en længere serie af spm, \"so stay tuned\"!
Avatar billede vistodk Nybegynder
07. september 2001 - 03:05 #1
har du et gammel grafikkort du kan prøve med? flå det nye ud og kas et gemmet i.. helt et PCI, da det kan være ballade med AGP porten
Avatar billede tommyf Nybegynder
07. september 2001 - 07:19 #2
Er du 100% sikker på at ram\'ene er sat ordentlig i?
En af mine vanner havde det samme problem, og der var det ramene det var galt med :)
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2001 - 07:37 #3
Ja, eller skærmkortet som ikke er sat ordenligt i. Hvad med at prøve en anden skærm?
Avatar billede klatten Nybegynder
07. september 2001 - 08:13 #4
Jeg arbejder videre på pc\'en i aften eller lørdag. Så får i respons.
Avatar billede hsgroup Nybegynder
07. september 2001 - 08:51 #5
klatten se min besvarelse her: http://www.eksperten.dk/spm/106727
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. september 2001 - 09:49 #6
Kommer der noget bip under start?
Avatar billede klatten Nybegynder
07. september 2001 - 10:01 #7
Ja, der er et halvlang biiiip, når jeg tænder den.

http://www.eksperten.dk/spm/106757 bigmike mener det er mit grafikkort?
Avatar billede mixmaster Nybegynder
07. september 2001 - 10:07 #8
Prøv at resette din BIOS på den der jumper!
Og se om du kan starte op bare en enkelt gang.
Jeg har haft det samme problem, så resettede jeg BIOS´en og så startede den op én gang da jeg så genstartede blev skærmen sort igen. Så resettede jeg den igen, og jeg kunne igen se noget.
Jeg gik ind i BIOS´en og indstillede min CPU hastighed og så kunne jeg genstarte så meget jeg ville uden sort skærm!!!

Hilsen MixM@ster
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. september 2001 - 10:21 #9
Sammenlign bippet med denne liste:

http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml
Avatar billede bigmike Nybegynder
07. september 2001 - 10:25 #10
S3 Savage 4 agp er kendt for lige netop den fejl, så prøv at låne et andet grafikkort og fejlen er garanteret væk.
specielt compaq 5838 brugere kender dit problem, men du får ikke compaq til at indrømme at der er et problem, ikke desto mindre er de lige gået med til at udskifte 300 stk. S3 Savage 4 agp i vores hjemmepc ordning af den samme grund???
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. september 2001 - 10:32 #11
Nu er det jo ikke et Compaq klatten har, men det kan da godt være at lige netop det kort har mangler.

Er der nogen der forsket i Savage problemer, der må være en faq der beskriver problemet!

Avatar billede klatten Nybegynder
07. september 2001 - 10:42 #12
mixmaster> hvordan skal jeg lige komme i bios, når skærmen er sort?

bigmike> Jeg har en compaq derhjemme med et S3 Savage 4, og den har aldrig givet problemer. Jeg har dog skiftet til Geforce.
Jeg bruger Savage4 i en ny hjemmebyg-pc til min mor. Jeg vil dog naturligvis prøve at bytte med mit Geforce.

Jeg har slet ikke pillet ved nogen jumpere på bundkortet overhovedet.
Avatar billede klatten Nybegynder
07. september 2001 - 10:44 #13
retaxes> dit link er fint. Der er kun 1 mulighed, hvis der kun kommer 1 bip, så det som bliver beskrevet som \"1 short beep\" må være det samme som, jeg kalder et halvlang biiip.?!?!?
Avatar billede klatten Nybegynder
07. september 2001 - 10:45 #14
Jeg får desværre ikke prøvet noget før omkring kl 23 i aften, så jeg håber, at nogen af Jer kloge hoveder er på...(regner med at du er der, retaxes)
Avatar billede bigmike Nybegynder
07. september 2001 - 10:51 #15
retaxes> S3 savage 4 16mb versionen er kendt for at give skærm opstarts problemer, det med compaq pcère var en side bemærkning, så han kunne se at det ikke bare var en eller anden sur stodder der havde haft et enkelt grafik kort fra savage der var gået i stykker og straks dømte savage kort til at være noget lort :-)
Avatar billede bigmike Nybegynder
07. september 2001 - 10:59 #16
brug du bare dit savage 4 i din mors computer, ud af de ca 300 brugere jeg kender der har s3 er det ca 40-50% der har problemer med opstart af skærm.
skulle du senere få problemer med opstart af skærm på din mors pc, så har du jo allerede nu en ide om hvad problemer er
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. september 2001 - 11:02 #17
bigmike> Jeg tvivler ikke på at Compac har dummet sig, det er nok derfor de er købt af Høvlet&Pakket.
Underligt at der ikke har været spm. omkring S3 Savage 4agp.

Prøvede lige at søge på kortet, men fandt ikke rigtigt noget endnu! makse plejer at være god til at finde det!
Avatar billede mixmaster Nybegynder
07. september 2001 - 11:41 #18
klatten --> Som jeg skriver så kom der pludselig noget på skærmen i mit tilfælde da jeg resettede BIOS´en.
Og derfor kunne jeg gå ind i BIOS´en!
Avatar billede klatten Nybegynder
07. september 2001 - 12:00 #19
mixmaster> Godt, hvordan resetter jeg BIOS vha jumpere? Som skrevet før, har jeg ikke rørt ved nogen jumperne.

....
handmade> du har samme mobo - savner dit input!!
Avatar billede handmade Nybegynder
07. september 2001 - 12:08 #20
se på side 14 i man.
Det er jumper 1. Flyt den fra ben 1-2 til 2-3 i et par sekunder.
Tilbage igen. Husk at fjerne strømmen fra kabinettet.NB: Du må ikke foretage dig noget med boardet så længe den grønne diode lyser..
Avatar billede klatten Nybegynder
07. september 2001 - 16:45 #21
Fik lige lidt tid til at fifle med den nu.

retaxes> der var ikke et halvlang biip, men et halvlang efterfulgt at 2 korte
\"Display adapter problem (MDA, CGA)\" iflg dit link.
Skærmen har jeg testet på en anden pc og den virker fint. Vil skifte grafikkort nu og prøve igen.
handmade> tak, jeg fik reset bios.
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. september 2001 - 16:49 #22
Det var så godt du fik listen, men du skrev at den gav en halvlang biip!
Avatar billede klatten Nybegynder
07. september 2001 - 17:07 #23
det er rigtigt...men det var i går ved kl 01.59 (eller lign.) jeg prøvede det. Og så kunne jeg ikke lige huske i dag, hvordan det var.
Jeg har nu flyttet et Geforce over i den ny og Savage er i min Compaq...og nu virker begge dele.
Jeg er glad fordi, jeg nu har fået den nye til at virke (gav et kort bip fra sig skærmen blev tændt), men hvordan kan jeg få Savage til at virke i den nye? Min mor skal jo ikke have mit Geforce ;-(

....lukker lige dette spm og giver point. Laver link til det nye spm.

Point til retaxes, mixmaster og handmade.
Avatar billede klatten Nybegynder
07. september 2001 - 17:09 #24
og naturligvis bigmike
Avatar billede klatten Nybegynder
07. september 2001 - 17:14 #25
kære venner ....

venligst forsæt her
http://www.eksperten.dk/spm/106938
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. september 2001 - 17:15 #26
Takker for points ;o)
Jamen, vi må jo prøve at løse det også!

www.fotx.net/retaxes