Avatar billede leshrac Nybegynder
06. september 2001 - 13:06 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Photoshop

Jeg har et problem...
Jeg har lavet en hjemmeside hvor jeg i mit ansigts fodsved har siddet og klippet billeder ud i Adobe photoshop, farven på min hjemmeside er #333333 og så for at billederne skal matche (eller hvordan det nu staves) har jeg også sat farven på billederne til at være #333333, MEN farven fra Photoshop passer ikke med farven på min hjemmeside... hvad gør jeg så???

(jeg har prøvet at gøre mit billede transperant det er ikke godt nok!!!)
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
06. september 2001 - 13:09 #1
Det nok fordi du gemmer dine billeder som jpg?
Kender godt problemet.
Hvis du kan gemme det som gif, virker det måske at bruge web colors.
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
06. september 2001 - 13:09 #2
har du en url?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
06. september 2001 - 13:10 #3
Hvordan laver du billedet - det lyder som noget tegning - for så er det ret nem.

Hvis det er et billede kan de være lidt mere besværligt.

Prøv at forklare lidt mere om motivet.
Avatar billede webmasterdk Praktikant
06. september 2001 - 13:11 #4
når du gemmer dine jpeg\'s i PS kan du indstille kvaliteten, prøv at sætte den til 100!

www.fotx.net/WebmasterDK
Avatar billede Jman Praktikant
06. september 2001 - 13:22 #5
Hvad ligger dit foto i ?
RGB, CMYK, Index eller hva\'
Avatar billede leshrac Nybegynder
06. september 2001 - 13:48 #6
Ehh jeg har prøvet at gemme mit billed i gif format og det virker heller ikke!!! men jeg kan da prøve at sætte kvalliten op!!!
det er et billed jeg har importeret til adobe som jeg så har klippet ud og sat på en ny baggrund men farverne matcher ikke!!!
Avatar billede Jman Praktikant
06. september 2001 - 14:31 #7
Dit dokument skulle helst være i index color (hvis der ikke er mange farve) og ellers i RGB
Avatar billede zhark Nybegynder
06. september 2001 - 16:11 #8
Ved ikke om det er for besværligt, men jeg ville prøve at tage et klip fra hjemmesidens #333333 og anbringe i PS og så med pipetten se hvad PS mener om den farve!?
Avatar billede zhark Nybegynder
06. september 2001 - 16:12 #9
du\'er det så er det et svar :)
Avatar billede cgleerup Nybegynder
06. september 2001 - 17:14 #10
Problemet er nemt at løse.
Du skal naturligvis ikke gemme i gif da vi snakker om to ting så forskelligt som mælk og smør.
En løsning på dit problem kan være at du efter at have indsat dine billeder på din hjemmeside bruger endten det program du laver hjemmesiden i, eller hvis du bruger kode tager en colorpicker til at vælge samme farve til din hjemmeside som billederne har!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
06. september 2001 - 17:16 #11
Æhhh, fortsat.
det skal naturligvis forstås at man bruger colorpickeren på det billede man ønsker farven fra.
det der sker er nemlig at JPG formaet komprimeres bl.a. ved at jævne ud på nuancerne - derfor ændrer farverne på et JPG billede sig stort set altid! men prøv overnnævnte!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
06. september 2001 - 17:17 #12
Mere endnu!
Vær også opmærksom på at det ikke løser problemet at måle hjemmesidens farve i photoshop, det skal være omvendt altså at du måler billedets farve i dit html designer program!
Avatar billede leshrac Nybegynder
10. september 2001 - 10:30 #13
Ehh jo jeg prøver lidt af hvert... jeg er i skole nu men jeg prøver når jeg kommer hjem!!! i får svar i morn!!!
Avatar billede zhark Nybegynder
10. september 2001 - 12:06 #14
Jeg har flere gange taget \"screen shot\" af hjemmeside og brugt dette til at vælge farve, så jeg forstår ikke det sgleerup fører frem!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
10. september 2001 - 12:08 #15
Jeg forstår ikke at Zhark ikke forstår...
Hvis han har prøvet det, og gjort det rigtigt må han også vide at det virker!
Avatar billede zhark Nybegynder
10. september 2001 - 12:13 #16
cgleerup>
Errr...tt ik\' det jeg har foreslået og gør!?
Avatar billede cgleerup Nybegynder
10. september 2001 - 12:15 #17
Zhark - det er netop ikke det du gør, du siger at man tager et klip fra sitet og sætter ind i photoshop, men det vil ikke virke - du vil få en farve men når du gemmer i Jpg vil den endnu engang ændres. Derfor bliver du nød til at rette baggrundsfarven på sitet til efter Jpg filen.
ok! :-)
Avatar billede zhark Nybegynder
10. september 2001 - 13:46 #18
Hvis leshrec vil sende URL på hjemmesiden ville det være interessant at lave et lille billede til ham, som han kan prøve at sætte ind.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
10. september 2001 - 13:49 #19
Tjaa, men hvis det er for at afgøre en personlig hanekamp som du forsøger at sætte igang, står jeg af - det er nemlig såre simpelt. Hvis du gemmer som jpg, rammer du ikke den præcise farve, med mindre at du har et andet trick end det jeg foreslår at bruge.
Men jeg er ikke interesseret i en nogen form for dyst - jeg forsøger blot at give et godt råd, til en peroson med et problem!
Og jeg ved det virker!
Avatar billede zhark Nybegynder
10. september 2001 - 14:16 #20
cgleerup>
Det er absolut ikke nogen form for \"hanekamp\", jeg er helt klar over du er absolut seriøs.
Men angående jpg så mener jeg at farve...flader! meget gerne skulle forblive FARVEN, noget andet er lidt uklarhed ved kanter osv. på grund af komprimeringen (særlig hvis den er lav).
Lad mig sige det sådan: Det BURDE ikke ændre sig så drastisk!
En væsentlig ting vedrørende jpg.
Kalder man et jpg billede ind i et redigerings prg og redigerer (i jpg)/gemmer igen... så er billedet TOTALT ubrugeligt efter 1-2 omgange, gælder også gif.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
10. september 2001 - 14:22 #21
:O)zhark > Der BURDE det faktisk.
Det kan så absolut sagtens være nok.
Det skyldes at komprimeringsmetoden bl.a. er fastsat udfra det faktum at det menneskelige øje ikke opfanger nuancer så godt som detaljer - derfor er en god måde at komprimere på ved at udjævne disse nuancer! så ofte er det nok!

Avatar billede arnoform Nybegynder
18. september 2001 - 09:06 #22
Har du prøvet at smide billedet ind i imageready og lave det Transparant derfra?
Avatar billede klatten Nybegynder
18. september 2001 - 09:17 #23
leshrac>
Kan du ikke lige uploade dit billede og så lægge et link....??
Avatar billede cgleerup Nybegynder
26. september 2001 - 22:28 #24
Hvad med at dele nogen point ud
Avatar billede zhark Nybegynder
27. september 2001 - 00:26 #25
Som \"klatten\" skriver, så prøv at uploade dit billede så man kan se hvilke mugligheder der er... og evt. hvad der gør lige dit billede lidt besværligt.
http://www.friserverplads.dk  er (gratis) MEGET nemt at uploade et billede på. Vi ved jo lige som ikke rigtigt hvad problemet er!?

Jeg har ikke nogen \"hanekamp\" men cgleerup - eller andre! Men har kun konstateret at jpg smider nogle pixel rundt om... som man faktisk ikke ser (derfor mener jeg FARVEN ikke ændres). Meeen - hvis billedet så f. eks. i frontpage forsøges omsættes til gif, så er det galt for de (fejlfarvede) pixel forsvinder ikke bare såden - pist!
Lad os se det billede så vi kan få det her ordnet.
Mvh. zhark
Avatar billede cgleerup Nybegynder
27. september 2001 - 08:27 #26
:0)
Zhark - et stykke af vejen har du ret, men komprimeringsmetoden går altså ud over farverne. Det er et problem som mange har haft og det plejer at kunne løses som jeg har besrekvet - de ner faktisk rimelig sikker.
Men der er en anden ting man skal være opmærksom på. Dine farver skal vælges i en RGB palettet, hvor der måske ved dette problem er valgt CMYK - en anden ting er at det kan være en fordel at vælge websafe colors!
Avatar billede zhark Nybegynder
27. september 2001 - 20:27 #27
cgleerup>
leshrac har åbne spm der er både 3 og 5 mdr gamle, så glem ham!