Avatar billede mkrogsgaard Nybegynder
06. september 2001 - 12:12 Der er 14 kommentarer

3D Studio Max, Maya, Soft Image...

Hej, er der nogen, som kan fortælle mig, hvorfor 3D studio Max har overhalet f.eks. Maya og Soft Image?
Hvilket produkt kom først på til NT-platform?
Avatar billede gertk Nybegynder
06. september 2001 - 12:17 #1
det har da heller ikke overhalet Maya... skal der lavet bløde former i noget grafik er Maya klart det bedste... Men 3Dsmax er jo mere brugervenligt så derfor kan man lave nogle fede ting på kortere tid
Avatar billede mkrogsgaard Nybegynder
06. september 2001 - 12:32 #2
Jeg tænker mere på, hvorfor 3D studio Max er blevet så populært... overhalet er nok et forkert ordvalg.
Avatar billede gertk Nybegynder
06. september 2001 - 12:51 #3
det er jo klart når det er så let at lærer... men hvis du spørger prof. 3D folk vid de jo klart helst have Maya.
3D max finder man også lettere plug-ins og toturials til fordi det kan forklares nemt hvad man skal gøre...
jeg tror alle der laver noget i Maya er startet i 3D max
Avatar billede mismis Nybegynder
06. september 2001 - 14:36 #4
at max er mere brugt i DANMARK end maya og softimage har lidt at gøre med 2 ting.
1) tiden
2) prisen

for at tage det sidste forsøt ligger max jo i en væsentlig laver pris klasse end maya og si gør.

og tiden, ja max er mest kendt i danmark forde det var et af de første til pc med
3D studio 4 til dos og som samarbejde til autocad.
så det er såmen derfor max er den mest brugte
pris og tid

men vender vi den om og ser på maxes render engine , ja så har max jo et seriøst problem
for der er max virkelig langt bagefter.

men det er det jo så muligt at råde bod på
da det er muligt at installer dem meget velkende render MENTALRAY til max som er en af de bedste rendere på markedet.

en andn variant er brasill som dog er noget tung
men det sidst nye skud på stammen til max, render er FINAL RENDER som kommer nu her

læst mere om den på www.finalrender.com

den render har det hele.

jeg selv er dog merere tilhenger af lightwave 3d
da det er en enorm kraftfuld pakke
som er fagtisk er en del billigere end de andre
men i mange tilfelde kan levere et bedre og hurtigere resultat.
lightwave renderengine er helt suverent
og inderholder også både Radiosity / Global illumination og caustics , hår rendere og softbody dynamics. cloth system. volumetric particle shaders til at lave røg osv og meget meget mere.

men ja
hvad ska jeg nu sige

Farveller.

MVH

MIS
Avatar billede zerohero Nybegynder
07. september 2001 - 16:36 #5
Jeg tror at grunden til 3D Sudio Max\'s success skyldes i høj grad dens flexibilitet. Der findes et hav af plug-ins da 3D Studio Max er bygget til at håndtere vidt forskellige typer af plug-ins.
Desuden har spil-industrien kastet sig over den. Respektive firmaer som Blizzard, Infogrames, Eidos, Electronic Arts osv. stort set alle deres success spil har brugt Studio Max.
Starcraft, Diablo, Tomb Raider, Silver osv er alle sammen \"bygget\" med 3D Sudio Max.

ZeroHero
Avatar billede cluas Nybegynder
12. september 2001 - 14:20 #6
Jeg fatter det ikke. Hvordan er et elendigt program blevet så populært. Hvis du spøger mig, så har 3D max altid ligget i BUNDEN !
Avatar billede zerohero Nybegynder
12. september 2001 - 14:33 #7
claus>> Kan du argumentere for din sag???
Avatar billede cluas Nybegynder
13. september 2001 - 09:58 #8
Hej ZeroHero....
I forhold til andre 3D programmer på markedet er 3D max det langsomste til at rendere.
Selve render-delen i 3D max er ikke særlig gennemført... Det er da rigtigt at der findes masser af plug ins osv. og der er mange fede funktioner. Men ikke i forhold til f.eks. Lightwave (som er over dobbelt så hurtigt i render tid...)
/Cluas
Avatar billede zerohero Nybegynder
13. september 2001 - 16:30 #9
Claus>>
Tjahhh, nu har jeg aldrig prøvet lightwave (sådan for alvor) jeg har lige været inde og \"skimte\" programmet igennem (inget ondt ord omkring LightWave!!!) . men du har højst sandsynligt ret i din argument omkring renderings-tiden i Studio Max. Men det er der vist lavet meget om på i Studio Max r4. Men af den grund ville jeg nu ikke mene at den ligger BUNDEN!!! Overhovedet ikke. Jeg tror altså på at det ikke er uden grund at Studio Max er blevet så populær som den er...

(du må lære mig LightWave engang!!!)...

ZeroHero
Avatar billede zerohero Nybegynder
13. september 2001 - 16:32 #10
Jo forresten... Jeg vil lige sige at jeg mindes en lidt besværlig måde at modellere i LightWave i forhold til Studio Max\'en. Der halter LightWave altså lidt bagud...
Avatar billede mismis Nybegynder
13. september 2001 - 16:49 #11
altså nu må i holde en halv drenge

det her er ikke nogen konkurrence om hvad der er bedst max eller lw eller what ever.
max har sine fordele og lw har sine
max kan noget lw ikke kan og omvendt
sådan er det altid og såda nvil det altid være
men man kan jo ikke sige at den ene fordel måske vinder over den andens for den har jo andre ting

ja max har nogle gode tools til modelering men den slår stadig ikke lightwave metanurbs og patching tools

ja sådan kunne man blive ved

så læn jer tilbage og nyd resultatet istedet for

DE FÆRDIGE BILLEDER

det er jo det det hele i den sidste ende kommer and på.

MVH

  MIS
Avatar billede zerohero Nybegynder
13. september 2001 - 16:54 #12
mismis>> Jamen det har du da fuldstændigt ret i. Og jeg vil skam heller ikke prøve på at fremhæve Studio Max\'en som nogen gud eller det eneste rigtige at benytte. Personligt vil jeg gerne lære så mange 3D applikationer som muligt - for som sagt er der noget godt og mindre godt ved alle 3D programmer.

ZeroHero
Avatar billede mismis Nybegynder
13. september 2001 - 17:22 #13
well vi kan jo starte med at spørge hvor du bor hende i nabolaget

maby bor du i nabolaget så giver jeg da gerne lektioner i 3D :)

MVH
MIS
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
20. september 2001 - 21:09 #14
Jeg har prøvet Maya i ½ år og Max i ½ år og må sige at Maya uden tvivl er det bedste program.
Grunden til jeg bedre kan lide Maya er blandt andet fordi det er så interaktivt og selve måden Maya er bygget op på med dens Node system det er simpelthen genialt.
Og så har Maya også en masse gode fetures selvom dens Render nok godt kunne blive lidt bedre men Alias har sagt at Mental Ray til Maya kommer til oktober.
Så må vi jo bare ikke håbe at de er ligesom Blizzard når det gælder om at holde aftaler ;).