Avatar billede jobbe Nybegynder
06. september 2001 - 12:04 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Eps til flash

Jeg skal i flash lave et landkort hvor man kan zoome ind og ud samt scrolle på kortet.
Jeg har kortene liggende på cd som .eps filer.
Problemet er at filerne er voldsomt store (1 - 4 mb) og ligger i mange lag (veje, huse, stednavne etc.)
Jeg kan derfor ikke importere filerne direkte til flash uden at filerne fylder en krig.
Hvad kan jeg gøre?
Hvis der er nogle der ligger inde med en .fla fil med funktionalitet a la kortet på www.w2g.dk er jeg meget interesseret...(evt. flere point?)
Avatar billede lingoman Nybegynder
06. september 2001 - 12:11 #1
lytter med.. :)
Avatar billede Himbear Nybegynder
06. september 2001 - 12:12 #2
Du kan eksportere dem i swf format fra Illustrator! Men det er ikke sikkert det hjælper!

Er det KUN vektor grafik?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
06. september 2001 - 12:18 #3
1. Du kan i eksport billedet i photoshop eller illustrator i jpg format.

2. Importer dit billede i Flash.

3. Gå ind i flash og tryk cntl + b for at Break Apart billeder, så bliver det lavet om til vektor igen.

4. Derefter skal du ind i menuen under Modify>Optimize..., for at optimere din vektor tegning. Du skal prøve dig frem, for det kan godt tage et stykke tid.

/per
Avatar billede jobbe Nybegynder
06. september 2001 - 12:20 #4
Godt bud, Tino_bh.
Men størrelsen bliver stadig ca 400 kb for en eps fil på 1.2 mb.
Til gengæld bliver det helt skarpt. Har dog stadig brug for at komprimere yderligere...

Ja, det er kun vektor grafik.
Avatar billede jobbe Nybegynder
06. september 2001 - 12:23 #5
Hoejrup > Har jeg prøvet men kvaliteten bliver rigtig dårlig og filerne bliver for tunge.
Avatar billede Himbear Nybegynder
06. september 2001 - 12:26 #6
Du har jo også mulighed for ændre på kvaliteten, når du eksporterer, men det lyder til at du har prøvet!

problemet er jo nok at der er mange ankerpunkter! Jeg har ikke prøvet men det lyder usansynligt, at det kommer til at fylde mindre på hoejrup\'s metode ...

Er der mange unødvendige ankerpunkter?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
06. september 2001 - 12:31 #7
Hvorfor skal du loade hele kortet ind på en gang, du kunne f.eks. klippe kortet op i mindre enheder. Derefter kunne du lave en loadMovieNum(\"matrix1.swf\",2) mv. Efterhånden som brugeren bevæger sig rund på kortet. Så kan du holde load tiden nede.

/per
Avatar billede Himbear Nybegynder
06. september 2001 - 12:34 #8
Jeg forstår bare ikke, at den kommer til at fylde så meget selvom du eksporterer til swf, jeg prøvede lige! Jeg fik en 140k ned på 8k!

Avatar billede jobbe Nybegynder
06. september 2001 - 12:45 #9
Kortene er meget detaljerede idet man skal kunne zoome ned på et enkelt hus.
Jeg har prøvet at eksportere i alle kvaliteter og alle .swf filer fylder 400 kb (+ - 10 kb).
Jeg kunne splitte kortene op, men det er i forvejen udsnit af større kort, så jeg tror at det ville forvirre mere end det ville gavne...
Avatar billede Himbear Nybegynder
06. september 2001 - 13:20 #10
Kan du så ikke lave dem til jpeg og så skifte kort når man zoomer, så du har dem i forskellige opløsninger?

... lidt besværligt!
Avatar billede hoejrup Nybegynder
06. september 2001 - 13:32 #11
Du kunne prøve at gemme dine billeder i gif format, og anvende metoden der er beskrevet i 06/09 2001 12:18:59. Når du kun har 256 farver, så fylder billederne betydeligt mindre.

/per
Avatar billede jobbe Nybegynder
06. september 2001 - 13:55 #12
TAK for hjælpen tino_bh og hoejrup...
Det er nu lykkes at få det ned på 200Kb, ved at importere den eksporterede fil fra Illustrator i FLASH. De fylder stadig lidt for meget men det går vist lige...
Hvordan skal vi fordele points??
Avatar billede Himbear Nybegynder
06. september 2001 - 15:12 #13
Tjae hvis du har eksporteret en swf-fil fra illustrator, så var det jo det jeg foreslo! ... men det er dig der bestemmer!
Avatar billede jobbe Nybegynder
06. september 2001 - 15:16 #14
Du har ret!
Avatar billede Himbear Nybegynder
06. september 2001 - 15:18 #15
Tak for det!